Wake-up call: praktische tips voor de digitale nieuwsbrief

Praktische tips zijn onmisbaar voor de indeling en opmaak van een digitale nieuwsbrief. Het begrip ‘praktische tips’ klinkt misschien minder spannend dan ‘De comeback van de nieuwsbrief in 2016: Tips voor een effectieve digitale nieuwsbrief ‘ of ‘E-mail marketing industrie 6,5 miljard dollar waard in 2018: het toenemende belang van een goede database met e-mailadressen’, maar is net zo belangrijk! Want nu de basis staat, kunnen jullie aan de slag met de daadwerkelijke invulling van de digitale nieuwsbrief.

Tip 1: Maak het lezers makkelijk met een inhoudsopgave
Weet jij nog wat wij vorige keer schreven over de drukke Nederlander? De Nederlander die binnen enkele seconden weg klikt wanneer iets niet interessant ‘lijkt’? De kans op wegklikken is extra groot als je de lezer trakteert op ellenlange nieuwsbrieven. Ze hebben namelijk geen zin om alles door te scrollen. Een inhoudsopgave bovenaan de nieuwsbrief lost dit probleem op. De lezer ziet namelijk in één oogopslag of de inhoud interessant en relevant is. Maak het jouw lezer makkelijk!

Tip 2: Een goede titel geeft de doorslag
Klinkt logisch, maar een goede titel geeft de doorslag om de nieuwsbrief te openen. Kies het meest interessante onderwerp voor jouw lezers uit en plaats deze boven in de nieuwsbrief. Stem vervolgens de titel af op dit eerste artikel uit jouw digitale nieuwsbrief. Zo trek je de aandacht! Sluiten de titel en het artikel niet op elkaar aan, dan wekt dit verwarring op bij de lezer. Grote kans dat hij of zij weg klikt, omdat ze niet gelijk zien wat ze hadden verwacht. Om deze kans zo klein mogelijk te maken, maken wij gebruik van A/B testen. We versturen de nieuwsbrief met twee verschillende titels. De best geopende nieuwsbrief, sturen we door naar de rest van de lezers. Meer geopende nieuwsbrieven gegarandeerd!

Tip 3:Frequentie en consequentie bij de zending van een digitale nieuwsbrief
We zien het vaak: te weinig tijd om er iedere maand frequent en consequent een digitale nieuwsbrief uit te sturen. Zonde, want de kracht van de digitale nieuwsbrief zit in de herhaling. Kies daarom voor een regelmatige frequentie die voor jou haalbaar is!

Tip 4: Een goede digitale nieuwsbrief is HTML-gecodeerd, max. 600 pixels breed en heeft een standaard lettertype.
Niks zo vervelend voor de leesbaarheid van een nieuwsbrief als versprongen tekst en afbeeldingen. Houd daarom bij het ontwerpen van de nieuwsbrief rekening met de volgende punten:

  • Goede digitale nieuwsbrieven zijn html-gecodeerd. Hierdoor weet je zeker dat de lezer de afbeeldingen in jouw nieuwsbrief kan downloaden.
  • Maak de digitale nieuwsbrief maximaal 600 pixels breed. Zo past de nieuwsbrief goed op de meeste beeldschermen.
  • Gebruik een standaard lettertype. Heeft de lezer het door jou uitgekozen lettertype niet op zijn of haar computer staan, dan past de browser het lettertype aan naar een vergelijkbaar soort. Niet altijd zo mooi!

Ook aan de slag met MailChimp en deze tips? Of door ons laten testen welke titels het beste werken voor jouw nieuwsbrieven? Tot en met eind mei, maken wij gratis een account voor jou aan. Wij vertellen je ook alle ins en outs van een succesvolle digitale nieuwsbrief en we zorgen samen voor meer omzet! Het enige wat jij moet doen is het contactformulier invullen!

Geen reactie's

Geef een reactie