Tafelgesprekken: Social Media Marketing fouten die je moet vermijden

Onder het genot van een kop koffie en het goede gezelschap van onze klant, spraken we met elkaar over Social Media workshops en de invulling hiervan. Veel van zijn klanten wisten namelijk het belang van Social Media te benoemen, maar er werkelijk iets mee doen: nee hoor. Hoe leuk is het dan om jouw klanten te trakteren op een lesje actief Social Media gebruik?! Zo stuitten wij in ons gesprek op de toekomst van Social Media en eindigende met de vraag: ‘Hoe kunnen wij deze toekomstige ontwikkelingen benutten in onze workshops’? We kwamen er achter dat nieuwe trends op dit gebied vooral zijn weggelegd voor de ervaren Social Media gebruikers. De nieuwe gebruikers zullen al bang worden in de eerste 5 minuten. Zou dit een dealbreaker zijn voor onze nieuwelingen? Een simpele internetpagina met: ‘Hoe maak ik een Facebook profiel aan?’ en ‘Wat kan ik het beste posten op Facebook?’ zijn al lang ondergesneeuwd door ‘LinkedIn Pulse’ en ‘Real-time Social Media marketing’ berichten.

Om de ‘beginner’ wat Social Media- enthousiasme toe te spelen, beginnen we in onze workshop bij de basis. De simpele don’ts van Social Media marketing op een rij. Als je weet wat je vooral NIET moet doen op Social Media, ben je al zeker goed op weg! En de rest kan je dan zelf invullen. Social Media freedom!! Daarom speciaal voor jullie: Social Media Marketing fouten die je moet vermijden.

#1 Ga niet aan de slag zonder plan
Ga niet aan de slag voordat je als organisatie een Social Media strategie hebt bepaald. Bepaal jouw doel en streef dat doel na met je Social Media berichten. Ga je blind posten, dan benut je waarschijnlijk nog geen kwart van wat er mogelijk is met Social Media.

#2 Maak geen gebruik van het betreffende Social Media kanaal als je niet aan de eisen kan voldoen Welke Sociale medium past het beste bij jouw strategie, bij jouw doelgroep en bij de organisatie? En kan je voldoen aan de eisen die kanalen stellen, zoals het snel reageren op Twitter berichten of het plaatsten van persoonlijke organisatie-foto’s op Instagram? Kies wat bij jou past!

#3 Focus je niet op de ledenaantallen
Focus je niet op het aantal volgers van jouw Social Media pagina. Door professioneel en actief te blijven en structureel interessante berichten te plaatsen komt er echt wel beweging in die ledenaantallen. Koop vooral geen nep-volgers als organisatie. Als dit uitkomt, dan ben je de pineut!

#4 Praat niet te veel over de organisatie en jezelf
Makkelijker gezegd dan gedaan: zend niet te veel, maar ga interactie aan! Praat vanuit de organisatie of jezelf met jouw volgers. Geef hen die aandacht en denk niet alleen maar aan jezelf. Zoals we al eerder in onze blog schreven: verdien de aandacht van jouw klant!

#5 Gebruik niet te veel hashtags (#)
Op Instagram word je niet gestraft voor teveel hashtags, maar door veelvuldig gebruik van hashtags op andere Social Media wordt je bericht gezien als spam. Gebruik op andere Social Media kanalen maximaal 3 hashtags om jouw boodschap te versterken en het bereik te verhogen.

#6 Post niet in sneltreinvaart
Maak een planning waarin je aangeeft wanneer berichten, blogs en foto’s moeten worden geplaatst. Geef jouw volgers de tijd om de geplaatste berichten rustig door te lezen. Zorg ook voor een goede timing. Plaats berichten op de tijden dat jouw volgers online zijn. Meestal is dat in de ochtend, aan het einde van de middag en laat op de avond.

#7 Simpel maar waar: vermijd foute spelling
Zorg voor fijn te lezen teksten! Vermijd foute spelling, grammatica en interpunctie.

#8 Vertoon geen asociaal gedrag op Social Media
Als je op Social Media niet sociaal bent kan je er beter gelijk mee stoppen. Dus reageer (snel en concreet), blijf aardig en zet de relatie met jouw volgers op de eerste plaats. Deel gedachtes en ontwikkelingen en bouw samen aan die vertrouwensband. Laat volgens voelen dat ze te maken hebben met echte mensen en geen robots.