De Social Media trends voor 2016

Voor het ene bedrijf is Social Media net zo vanzelfsprekend als de mail checken in de morgen, terwijl Social Media voor een ander bedrijf rocketscience blijft. Een ding is zeker: door de komst van Social Media gaan we anders om met onze klanten, potentiële klanten en medewerkers. Dit jaar wordt Social Media nog interessanter voor bedrijven, want Facebook, Instagram en Twitter komen met steeds meer technische snufjes om de impact van het zakelijke gebruik van Social Media bij te houden. Een extra reden om meer aandacht te besteden aan Social Media toch? Daarom hebben wij de drie meest opvallende Social Media trends van 2016 geselecteerd voor jullie:

Trend 1: de medewerker als Social Media ambassadeur
Bijna 80 procent van alle bedrijven in Nederland hebben een team van Social Mediaspecialisten rondlopen. Het grote effect blijft ondanks dat vaak uit, want het bereiken van het juiste publiek blijft een hele opgave. 2016 is het jaar dat ondernemers zich meer moeten richten op de deelbaarheid van updates. Dit door medewerkers in te zetten als ambassadeur van jouw Social Media. Laat medewerkers de statusupdate van het bedrijf delen op hun eigen account. Geef ze de vrijheid en laat ze dit doen in hun eigen tone-of-voice en op eigen initiatief. Want wat blijkt: updates die worden gedeeld door medewerkers leveren 8x zo veel betrokkenheid op dan de updates die worden gedeeld op het bedrijfsaccount. Wel belangrijk is het om je medewerkers het effect van alle Social Media-inspanningen te laten zien. Ze moeten natuurlijk wel gemotiveerd worden om te blijven delen!

Richt je in 2016 dus meer op de netwerken van je medewerkers! Het totale netwerk van de medewerkers bij elkaar is namelijk veel groter dan die van de bedrijfspagina.

Trend 2: Social Media-advertising
Als gevolg van de zandstorm aan informatie op het internet, neemt het organische bereik van onze website en de vindbaarheid af. Dit betekent dat we steeds meer geld moeten uitgeven aan betaalde campagnes om toch op te vallen als organisatie. Betaalde advertenties op Social Media hebben het laatste jaar een groot effect gehad. Deze advertenties lijken steeds meer op normale Social Media-updates en ze zijn ook nog eens heel specifiek getargeted. Je kunt de advertenties namelijk richten op o.a. interesses, werkfunctie en locatie. Zo ontvangen Social Media-gebruikers alleen de advertentie als het voor hen interessant is. Gegarandeerd meer bezoekers op uw website. Dat maakt investeren opeens veel aantrekkelijker toch?

Adverteren op Social Media wordt steeds populairder. Dat betekent ook dat je op meerdere Social Media-kanalen moet adverteren om gezien te worden. Voor degene die denken dat dit rocketscience is: adverteren op Facebook, Twitter én Instagram wordt steeds eenvoudiger met de speciaal ontworpen apps als ‘Facebook Ads Manager’ en ‘Twitter’s Ads Manager’.

Trend 3: Social Video
Video’s voeren in 2016 de boventoon op Social Media! Zo worden er dagelijks 8 miljard video’s gedeeld op Facebook, heeft Twitter video geïmplementeerd en kijken er dagelijks 6 miljard Snapchat-gebruikers naar elkaars video’s.

Vorig jaar werd een update zonder afbeeldingen al niet geaccepteerd, dit jaar gaat het verder. Mensen willen video’s zien. Wissel daarom die afbeelding eens af met een video en dan het liefst real time (ofwel een video met actuele gebeurtenissen). Snapchat en Instagram zijn goede opties. Betrek je kijkers en dus je (potentiële) klanten bij wat jullie allemaal doen. Vraag bijvoorbeeld input voor een bepaald project.

Social Video wordt steeds vaker verkozen tot het meest effectieve middel in de online marketing. Ondanks dit maken bedrijven zich druk over het creëren van professionele video’s. De reden: het kostenplaatje die erbij komt kijken. Dus heb je het geld er niet voor: wees creatief en maak korte animatievideo’s of schiet een filmpje met je smartphone!