LinkedIn-blogs: hiermee ga je punten scoren in 2016

Weten en doen liggen ver uit elkaar. Aan weten hebben we niks, totdat we actie ondernemen. Doen: daar bereiken we onze doelen mee. Zo geldt dat eigenlijk ook voor LinkedIn. We weten dat LinkedIn belangrijk is, maar onze volle aandacht krijgt het vaak niet. Een gemiste kans (of ja, vele gemiste kansen in de Social Media wereld, waar het bereik oneindig is)! LinkedIn is geen online verzamelplaats meer van werkervaringen en specialiteiten. LinkedIn is getransformeerd naar een contentplatform. Sinds de zomer van 2015, worden er ongeveer 130.000 posts per week geplaatst met interessante content ofwel informatie. Het doel van content delen op je LinkedIn: jezelf wegzetten als expert binnen jouw vakgebied.

In 2016 gaan we punten scoren met actief ‘LinkedIn gebruik’, door onze kennis te delen via blogs. Deze ‘blog tips’ delen we ook met jullie:

Tip 1: Focus op jouw netwerk
Ook al komt jouw blog waarschijnlijk terecht bij veel mensen buiten jouw netwerk: blijf jouw huidige netwerk zien als de belangrijkste doelgroep. Jouw blog wordt voornamelijk door hén als eerste gelezen. Houd hier dus rekening mee tijdens het schrijven. Wat willen ze lezen? Welke schrijfstijl gebruik ik? En vooral: wat interesseert hen?

Tip 2: Zorg voor een goede titel
Niet iedereen houdt dagelijks zijn LinkedIn bij. Grote kans dus dat jouw blog wegvalt tussen al die andere updates. Wil je dat jouw blog opvalt? Zorg dan voor een goede titel.

Tip 3: Gebruik je eigen kennis
Vermijd “één op één” gekopieerde teksten en kennis. Waarschijnlijk hebben de lezers dezelfde tekst al eerder voorbij zien komen en deel je geen nieuwe kennis. Schrijf dus een blog met nieuwe, persoonlijke informatie en deel ook jouw eigen ervaring en mening.

Tip 4: Maak je blog LinkedIn-proof
Men zit op LinkedIn om op te vallen, om connecties te maken en om waardevolle informatie op te doen binnen de betreffende branche. LinkdIn-blogs moeten daarom professioneel, deelbaar en snel te begrijpen zijn.

Tip 5: Kies je richting
Houd de statistieken van je blog bij. Welke blogs worden het meest gelezen en wanneer reageren mensen. Probeer uit te vinden welke blogs jouw lezers interessant vinden en focus je hierop.

Tip 6: Ga in gesprek met je lezers
Mensen gaan graag in gesprek met experts. Vraag de lezers daarom om hun mening en ervaringen. Ook een bedankje op een reactie is een must. Voordeel: je verschijnt weer in de tijdlijn.

Publiceren op Linkedin-Pulse
Je hebt het vast wel eens voorbij zien komen op jouw eigen tijdlijn: updates van mensen die geen connectie zijn en niemand van jouw lijst heeft de update geliked? Dat is LinkedIn Pulse.

Volgens LinkedIn bestaat 45% van de Pulse lezers uit ‘belangrijke mensen’ ofwel de beslissers van organisaties. Met LinkedIn Pulse komen berichten vaak rechtstreeks bij hen terecht. Ze krijgen aan de hand van het onderwerp en de tags (in de toekomst misschien wel per functie) gerichte meldingen van blogs. Jouw blog wordt dus hoogstwaarschijnlijk ontvangen door de mensen die zich in dezelfde branche bevinden. Ook verschijnt de blog automatisch in de tijdlijn van je connecties. Ze krijgen zelfs een melding in hun postvak, met een hoger bereik als gevolg.

Eén tip: Gebruik de blogs niet voor commerciële uiteinden . Is jouw blog te commercieel, dan krijgen jouw connecties waarschijnlijk geen melding. Vermijd daarom vacature teksten, eurotekens, bedragen en links naar o.a. verkoop- en inschrijfpagina’s.

Effectief bloggen doe je dus via LinkedIn Pulse. Maar let op: LinkedIn Pulse werkt alleen als je de InShare-plugin installeert. Na de installatie vind je op de homepage van jouw pagina drie knoppen: deel een update, upload een foto en publiceer een post. Kies voor ‘publiceer een post’ als je wil profiteren van de voordelen van Pulse.

Van weten naar doen met MarketingKarwei
Hopelijk besef je na het lezen van deze tekst dat je in actie moet komen. Natuurlijk kan je het zelf oppakken, maar het samen doen is toch veel gezelliger en leerzamer? Wij organiseren meerdere keren per jaar een LinkedIn cursus omdat we weten hoe belangrijk het is om bij te benen in deze marketingwereld vol concurrentie. Tijdens de cursus bespreken we kort de nieuwste ontwikkelingen en gaan we hiermee samen aan de slag!