Crowdfinance is meer dan een zak geld …

Na zo’n 30 jaar als bankier actief te zijn geweest ben ik 3 jaar terug gaan nadenken over wat nu nog even heet “alternatief financieren” (over een paar jaar is het even gebruikelijk als de bancaire route). Mijn motivatie was 3-ledig: de MKB-er die mijns inziens regelmatig onterecht vastliep bij traditionele financiers, de wens vanuit spaarders voor een hoger rendement te gaan tegen een acceptabel risico en de internationale trend dat financieren via een andere dan bijvoorbeeld de bancaire route ook voor Nederland een belangrijke toekomstontwikkeling is.

Medio 2014 is ons (ik ben mede-oprichter en DGA) crowdfunding platform Collin Crowdfund live gegaan. Collin richt zich op de financiering van ambitieuze MKB-ers met een kredietbehoefte (veelal een groeifinanciering) en serieuze investeerders die op zoek zijn naar een hoger rendement tegen verantwoorde risico’s.

Wat wij snel na onze start zijn gaan ontdekken is dat er naast het verkrijgen van een financiering nog een groot voordeel verbonden is aan crowdfinance. En dat is de marketing component!

Ondernemers zoeken Collin in eerste instantie op teneinde hun investeringswens gefinancierd te krijgen. En hikken dan soms bij het in de openbaarheid treden omtrent hun bedrijfsactiviteiten en financiële ontwikkeling. Maar transparantie hoort nu juist bij crowdfunding. De investeerders willen vanzelfsprekend goed geïnformeerd worden over het bedrijf waaraan zij hun euro’s uitlenen.

En nu komt de clou: het informeren van je omgeving over je bedrijf is juist een pré! Je hebt immers positief nieuws te melden (je bent een ambitieuze ondernemer met investeringsplannen) en je bent financieel gezond (anders zou Collin jouw bedrijf niet met een financieringsaanvraag op haar platform plaatsen). En dit element nutten wij in het belang van onze klanten flink uit!

Wij maken de klant via een geoliede “marketing machine” bekend tot beroemd. In de regio en sector waar voor de individuele klant het business belang ligt. Dit doen wij via alle social media en een actieve PR campagne met als resultaat krantenberichten, radio optreden en/of regionale televisie. En dit allemaal zonder hoge advertentiekosten; de klant betaalt Collin een beperkt bedrag voor ons communicatiepakket.

Soms is de communicatie mede gericht op de funding campagne, maar gezien het succes van Collin (alle aanvragen van ons zijn tot nu toe snel volledig gefund; onze verwachting voor 2015 is een bedrag van 20 tot 25 miljoen euro) betreft het vaak de melding dat de ondernemer (in een paar dagen tijd) een succesvolle campagne heeft afgesloten en brengen wij samen met de ondernemer vooral zijn ambities onder de aandacht.

Zo leveren wij de ondernemer meer dan “een zak geld”. Wij bevorderen het ondernemerschap, helpen onze relaties bekend(er) te worden en ambassadeurs voor hun bedrijf te verkrijgen.

Jeroen ter Huurne

Directeur Collin Crowdfund B.V.

Geen reactie's

Geef een reactie