Da’s niks voor mijn doelgroep……

Vanochtend zat ik met een potentiële klant te praten over wat we voor hem kunnen betekenen. Al gauw kwam het gesprek op de kracht van e-mail marketing.

Of beter gezegd, zijn twijfel over e-mail marketing:

“Ik heb een oudere doelgroep en die hebben geen e-mail”. Oeffff, het was mijn eerste gesprek met hem, maar om hem nu meteen met de feiten over e-mail gebruik om de oren te slaan en de “wise guy” uit te hangen, nee, daarvoor kenden we elkaar nog niet goed genoeg.

“Bovendien”, zo ging hij verder, “mensen klikken dat toch meteen weg als ze zoiets binnen krijgen. Nee, da’s niks voor mij.”

Tja, daar zat ik dan. Net de pitch gedaan over Het Regelloket Marketing en meteen uitgedaagd om met een feitenrelaas te komen. Op dat moment besloot ik om het over een andere boeg te gooien en heb ‘m beloofd om hem vanavond nog de harde feiten toe te sturen. Ik neem u graag mee in die opsomming, want het is interessante informatie die ook u wellicht de ogen doet openen:

  • Een grote meerderheid van werkzame (91%) alsook gepensioneerde senioren (82%) is dagelijks online.
  • En daarbij staat e-mailen op nummer één.
  • Het wordt gebruikt als communicatiemiddel met familie vrienden en collega’s.
  • Op de tweede plaats staat Facebook, maar ouderen hebben minder behoefte om hun status up-to-date te houden en filmpjes te delen dan de jongere generatie.
  • Daarnaast zien we dat ouderen steeds meer online winkelen en bankieren via het internet.

Als je dat weg zet tegen andere feiten waarnaar in 2014 in Nederland onderzoek is gedaan:

  • 72 % van de mensen ontvangt reclame het liefst via e-mail
  • 41 % van de mensen start de dag met het lezen van e-mail
  • e-mail verleidt uiteindelijk het beste tot het doen van een aankoop en ligt daarmee ver voor op Facebook en What’s App
  • in de leeftijdsgroep tussen 14 en 45 jaar ontvangt men het liefst aanbiedingen via What’s app en SMS en boven 45 jaar toch echt via de mail
  • verder is het zo dat bijna 70 % van de mensen zich voor nieuwsbrieven inschrijft om te profiteren van aanbiedingen en deals.

Cijfers die er niet om liegen. Inmiddels verzorgen we met Het Regelloket Marketing voor vele klanten de uitvoering van de e-mail marketing. En dat heeft zin als je het ook goed opvolgt en analyseert. Leren voor de volgende mail. En die nog beter maken!

Het mailtje met bovenstaande cijfers is onderweg naar mijn gesprekspartner van vanochtend. Overigens hadden we verder een hartstikke goed en leuk gesprek, want beiden waren en zijn we van 1 ding overtuigd.

Het heeft alleen zin om marketing te doen met een ijzeren discipline en herhaling. Dat was ons aanknopingspunt van vandaag. Hij gaat er bij mij op terug komen. Want zoals zoveel ondernemers, ontbreekt het niet aan discipline, maar wel aan tijd. En die maken wij nou juist vrij voor hem !

Geen reactie's

Geef een reactie