Draghi helpt, maar bent u er helemaal klaar voor?

Gaat het gebeuren, hebben we er vertrouwen in en zo ja, voor hoeveel ? Wekenlang werd de wereldwijde belegger in onzekerheid gehouden, maar het verdict is gesproken. Deflatie moet te allen tijde bestreden worden. Aantoonbare schade, zoals die in Japan jaren is geleden gaat zo hopelijk aan Europa voorbij.

De consument moet niet in de verleiding worden gebracht om te wachten met geld uitgeven. Ja, vooralsnog lijkt Draghi het gelijk aan zijn zijde te hebben. De gevaren voor zijn opkoopprogramma natuurlijk niet volledig negerend.

Dat die consument weer gaat besteden, het vertrouwen terug krijgt, dat is iets waar we in Europa behoefte aan hebben. Amerika laat haar veerkracht zien. Zoiets moet hier ook kunnen werken.

 

Aan de Europese overheid zal het dus niet liggen. Nu de nationale banken nog en in hun kielzog de commerciële Europese banken. Die zullen toch (eens) over de brug gaan komen door het geld wat in hun kelders ligt opgeslagen beschikbaar te stellen aan die ondernemers, die het nodig hebben om hun groeiplannen te verwezenlijken. Of met een schitterend plan lopen en het niet (alleen) gefinancierd krijgen. Als we daar toch eens hobbels kunnen gaan nemen. Wat zou de wereld er dan al rap anders uit gaan zien.

 

Ondernemers die ruimte wordt geboden om te groeien. En met trots te laten zien waar ze iedere morgen hun bed voor uit komen.

Een geweldige vraag die me kort geleden werd gesteld in een gesprek met een paar collega ondernemers: “waar sta jij nou elke morgen voor op?” Die vraag was voor mij niet zo lastig te beantwoorden, maar de punaise werd door 1 van die collega ondernemers al rap op de goede plek gedrukt: “en waarom zie ik dat maar beperkt terug op jouw website?”

Oefff, een directe rechtse, vol op de neus. Want wat kun je soms denken dat je het goed doet en met 1 opmerking met de pootjes op de grond worden gezet. Heerlijk…..

 

Ik beschouwde dit gesprek als een cadeautje. Temeer, omdat mijn gesprekspartner het verhaal ook nog eens mooi wist te onderbouwen. Het verhaal van “the Golden Circle” van Simon Sinek deed mij en mijn companen de ogen openen. Ik gun elke collega ondernemer het filmpje waarop Sinek zijn theorie uitlegt meer dan toe. Hierbij vindt u de link naar Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=l5Tw0PGcyN0

 

Ja, het “wat” we doen weten we vaak verrekte goed uit te leggen aan onze nieuwe en bestaande klanten. Het “hoe” lukt meestal ook nog wel. Maar het “waarom”, mmmm, daar staan we met de mond vol tanden.

Terwijl daar juist de passie uit spreekt, daar het verschil met een concurrent wordt gemaakt, daar de klant (bestaand of nieuw) warm voor loopt.

 

In acquisitiegesprekken na deze confrontatie heb ik er al regelmatig gebruik van gemaakt. En oh wat mooi, in al zijn eenvoud helpt Sinek ons na te denken en geeft ons munitie om te scoren. Want als die economie weer op stoom komt, dan is het wel zo lekker dat we er als ondernemers helemaal klaar voor zijn !

Tags:
Geen reactie's

Geef een reactie