3 tips om te voorkomen dat bezoekers vroegtijdig jouw website verlaten

Het belang van een gebruiksvriendelijke website: 3 tips om te voorkomen dat bezoekers vroegtijdig jouw website verlaten.

 

Tips voor een gebruiksvriendelijke website

In onze vorige blog gaven we 5 tips om meer conversies te genereren op jouw website. Één van de tips die het aantal conversies op je website verhoogt was: ‘maak het de gebruiker gemakkelijk’. Hier wordt onder andere de gebruiksvriendelijkheid van jouw website mee bedoeld. Gebruiksvriendelijkheid is een zeer belangrijk aspect van jouw website. Vliegen de conflicterende kleuren je om de oren? Of moet je een vergrootglas pakken om de tekst te lezen? Dan zal dit niet uitnodigen om lang op de website te blijven. In deze blog geven we 3 belangrijke tips die er voor zorgen dat jouw bezoekers langer op de website blijven.

 

  1. Zorg voor een goed leesbare website

Een goed leesbare website: het klinkt zo simpel en logisch. Toch is het een punt waar veel websites de mist mee in gaan. Zo zorg je voor een goed leesbare website:

  • Zoek een gezonde balans in de grootte van je lettertype. Het is niet de bedoeling dat je een vergrootglas nodig hebt om de tekst te lezen. Voorkom daarbij zoveel mogelijk het gebruik van cursief gedrukte letters of een sierlijk lettertype. Dit kan onprettig zijn om te lezen.
  • Maak het tekstvak niet te breed. Wanneer je naar rechts en links moet scrollen om de hele zin te lezen, is dit niet prettig. Daarbij kun je je moeilijk concentreren op één en dezelfde zin. De optimale breedte van een tekstvak ligt over het algemeen tussen de 40 en 75 tekens.
  • Zorg er voor dat de kleur van de tekst goed af steekt tegen de achtergrond. Gele tekst op een witte achtergrond is bijvoorbeeld niet de meest ideale combinatie.
  • Zorg voor een duidelijk verschil in titels, kopjes en sub-kopjes. Maak ze bijvoorbeeld dikgedrukt of geef ze een andere kleur. Belangrijk hierbij is wel om consistent te blijven.
  1. Zorg voor een duidelijke navigatiestructuur

Vaak wordt er niet bij stil gestaan hoe belangrijk het is om een belangrijke navigatiestructuur te hebben op een website. Jouw doelgroep moet duidelijk zien wat zij waar kunnen vinden. Zo zorg je voor een duidelijke navigatie structuur:

  • Voeg een sitemap toe. Dit is goed voor de structuur van links binnen de website.
  • Mensen houden van gewenning. Voeg niet te veel nieuwe en bijzondere aspecten toe aan de navigatiestructuur van de website. Keep it simple!
  • Maak gebruik van de zogenaamde ‘breadcrumbs’. Dit is een spoor dat je achterlaat op de website, zodat je altijd duidelijk kunt zien waar je op de website bent geweest en waar je je op dat moment bevindt. Je kunt hierdoor ook eenvoudig weer terug naar een andere pagina.

Daarnaast heeft het een positief effect op de gratis vindbaarheid in Google.

  1. Doelgroep

De belangrijkste tip hebben we tot het laatst bewaard. Namelijk: bekijk de website eens vanuit de ogen van de doelgroep. Is de website zo opgebouwd dat in één oogopslag duidelijk is waar de website over gaat? Wordt er gebruik gemaakt van termen die de doelgroep niet snapt? Is het duidelijk wat er van de bezoeker verwacht wordt?

Schrijf  de teksten écht gericht  aan je doelgroep. Praat niet teveel over jezelf, maar laat de doelgroep het gevoel krijgen dat zij persoonlijk benaderd worden. Kortom; bedenk niet wat jij wilt vertellen, maar bedenk wat jouw doelgroep graag wilt lezen op jouw website! Houd hierbij altijd de SEO-regels in het achterhoofd, zodat ook de vindbaarheid geoptimaliseerd wordt.

Wij hopen dat deze belangrijke tips helpen om jouw website gebruiksvriendelijker te maken. Ben je benieuwd hoe gebruiksvriendelijk jouw website is? Of ben je benieuwd hoe een (potentiële) klant jouw website bekijkt? Bel ons dan eens! MarketingKarwei heeft namelijk een websitescan ontwikkeld. Deze scan controleert jouw website juist op díe punten die cruciaal zijn om bezoekers langer op jouw website te houden.

Wil je zelf aan de slag om jouw website gebruiksvriendelijker te maken, maar kom je handen te kort in de uitvoering? Neem dan contact met ons op: dan komen wij graag eens bij je langs.