Google Shopping – Miljardenboete voor Google

Google Shopping – Recordboete voor Google

Google Shopping Recordboete

Miljardenboete voor Google Shopping

 

 

Miljarden boete voor Google Shopping

Google heeft afgelopen week van de Europese Commissie een miljarden boete ontvangen. Een boete van $2,42 miljard. Deze enorme geldsom is aan de zoekmachine opgelegd vanwege het schuldig maken aan machtsmisbruik in de markt voor zoekmachines. Google Shopping is de boosdoener…

Ongelijke concurrentie Google Shopping

Met Google Shopping campagnes kunnen webwinkels producten onder de aandacht van hun doelgroep brengen. Shopping is de etalage die bovenaan in de zoekmachine verschijnt als je zoekt op een bepaald product. De aanbieders van deze producten betalen Google om hun advertentie daar prominent te mogen vertonen. 

Té prominent in de ogen van de Europese Commissie. Zij streven naar een resultatenpagina met een gezonde mix van zowel gratis- als betaalde zoekresultaten. In de huidige situatie ziet de consument bij het zoeken nu niet direct wat het meest interessant voor hen is. De zoeker ziet eerst de resultaten die Google de meeste advertentie inkomsten opleveren. De Europese overheid dwingt Google om zijn dominante marktpositie op te geven.

Zowel de Nederlandse concurrenten van Google Shopping als de brancheorganisatie van Nederlandse webshops, juichen de uitspraak toe. Volgens hen voert Google door middel van Google Shopping een ongelijke concurrentiestrijd. Daar komt dus binnenkort verandering in.

Recordboete voor Google Shopping?

De boete van $2,4 miljard is de hoogste boete die tot nu toe in één keer werd uitgedeeld. Natuurlijk: de boete is hoog maar niet onoverkomelijk voor Google gezien hun jaaromzet van ruim 90 miljard dollar.

Wat schadelijker is voor Google zijn de mogelijke aanpassingen die het bedrijf moet doen om Google Shopping te laten voldoen aan de Europese eisen. Oh ja: en de mogelijke daling van advertentie inkomsten. Toch is de zaak nog niet gedaan. Nadat Google zich over de uitspraak gebogen heeft gaan zij hoogstwaarschijnlijk in beroep bij het Europees Hof van Justitie in Luxemburg.

Hoe blijft jouw webshop gevonden zonder Google Shopping?

Wat houdt dit concreet in voor de eigen online vindbaarheid van jouw webshop?
Dat er ‘iets’ gaat veranderen in de manier waarop webshop goed gevonden worden, dat is duidelijk. Het is ons doel (nee: onze taak zelfs) om de omzet van webshops te verhogen. Daarom anticiperen wij nu alvast op wijzigingen die straks doorgevoerd worden. Wij kijken nu al naar andere opties, buiten Google Shopping.

Zoals bijvoorbeeld het verbeteren van de gratis vindbaarheid. “De SEO” zoals dat genoemd wordt. De duurzame strategie. Kost wat meer tijd bij aanvang, maar zorgt ervoor dat jouw webshop de komende jaren gratis goed gevonden blijft. We zorgen dat de webshop up-to-date is en steken veel tijd en energie in het creëren van goed vindbare teksten, afbeeldingen en video’s.

Dit combineren wij voor onze klanten met de betaalde vindbaarheid: “de SEA”. Zorgt ervoor dat je direct goed gevonden wordt en dat de omzet van jouw webshop direct stijgt. Klopt: hierbij betaal je voor elke klik. Daarom kijken we goed naar ‘de return’: wat geven we uit en hoeveel extra omzet levert dit op? Samen bepalen we wat voor jou een gezond budget is.

Meer weten over de mogelijkheden om jouw online marketing uit te besteden aan MarketingKarwei?

Wij maken er een sport van om samen met onze klanten meer omzet én meer plezier uit marketing te halen. Onze kracht? Veel kennis over online marketing, creativiteit en uitvoerend marketingwerk.

Via onderstaand telefoonnummer neem je contact op met onze marketingploeg; het kloppende hart van ons bedrijf. Samen maken we een marketing aanvalsplan en zorgen we voor extra omzet voor jouw webshop!