Online trends voor groothandels!

Van traditionele keten naar de spin in het (net)web.

 

Trends waar je als groothandel online iets mee kunt!MarketingKarwei

 

De tijd dat de klant onderaan de keten stond is nu wel voorbij. De klant bepaalt tegenwoordig welke
koers er gevaren moet worden en maakt optimaal gebruik van het internet tijdens het aankoopproces.
Voor de groothandelaren onder ons ligt nu de uitdaging in het krijgen van grip op
deze ketens.

De consistentie van de klantbeleving, het optimaal benutten van alle verkoopkanalen en dus het bepalen
van een goede omnichannel-strategie is belangrijk. Maar hoe is het mogelijk om je constant aan te
passen aan alle trends die gaande zijn? En wat gaat het ons de komende jaren brengen als we ons
opnieuw gevestigd hebben? Het optimaliseren van je processen, het doeltreffend inzetten van online
marketing, het bewaken van je ‘unique selling points’ en het voorblijven van je concurrenten. Dit zijn
onderwerpen die boven water komen bij het inspelen op de trends die er nu zijn en wat voor veel groothandels
lastig te bevatten is. Logisch. Het gene waar we het over eens zijn, is dat het blijven hangen in
de traditionele activiteiten jou niet verder zal helpen.

Welke trends zijn er nu? En hoe ga je hier als groothandel mee om?

 

  1. Opkomst van big data

De optimalisatie van processen in groothandels heeft bijgedragen aan meer waardevolle informatie (data).
Deze data is waardevol als je er op de juiste manier gebruik van maakt. Business intelligence zorgt er voor dat
je meer inzichten krijgt in, in- en uitgaande data die er al jarenlang zijn en waar je jouw beleid op toe kunt passen.
Denk aan: budgettering, benchmarketing en besluitvorming. Ook samenwerken en delen van de data met mede
spelers in jouw keten zorgen voor meer voordelen (ketenintegratie). Wanneer je jouw data analyseert en rapporteert,
zal snel duidelijk worden wat er wel en niet goed gaat binnen de processen. Door de inzet van een omnichannel-strategie
zal je sneller en gemakkelijker jouw data kunnen verzamelen en analyseren, en kunnen er gerichte beslissingen genomen worden.
Deze besluitvormingen kun je beter niet doen op basis van intuïtie.

  1. Online verkoop

Doordat de klant 24 uur per dag en 7 dagen per week online toegang heeft en producenten hierop inspelen door
zich online te manifesteren; kunnen klanten direct, snel, veilig en gemakkelijk producten kopen. De verwachtingen
liggen bij zowel de consument als in het zakelijke verkeer hoger. Levertijden worden steeds korter en korter. Door
de komst van e-commerce vervagen landgrenzen en maakt dit voor gebruikers interessant om producten goedkoper
te krijgen. Bij deze trend is het van belang dat je als groothandel zorgt dat je online processen op en top verlopen door
het automatiseren van je verkopen in de vorm van een webshop.

  1. Backoffice optimalisatie

Processen goed laten verlopen in je magazijn is niet alleen ter ondersteuning van je (online) verkopen, maar
het bespaart ook kosten. Zo heb je als groothandel niet alleen méér speling in de marges die op dit
moment onder druk staan, maar komt er ook méér geld vrij voor andere investeringen.

  1. Online marketing groothandel

Het centraal stellen van jouw klant is makkelijker gezegd dan gedaan in de luxe wereld waar we nu in leven.
Woorden als: “hoge kwaliteit” en “extra service”, zijn dan ook niet onbekend. Maar hoe kun jij als groothandel zulke
verwachtingen vervullen?

Het optimaliseren van jouw website, jezelf betaald of gratis vindbaar maken in Google en het actueel benutten van alle
mogelijke social media platformen, is een stap die groothandelaren nog niet geheel in hun beleid hebben opgenomen.
Deze stap is juist belangrijk als het gaat over het bedienen van je bestaande klanten en het werven van nieuwe klanten.
Zonder een actuele website die de juiste elementen bevatten en een goede vindbaarheid in Google, hebben bovenstaande
onderdelen niet veel zin. De (potentiële) klant wil jou snel kunnen vinden en in één oogopslag kunnen zien wat jij te bieden
hebt. Als jij het niet doet, dan doet je concurrent het wel.

Durf in het middelpunt van het web te staan!

Zorg dat je als groothandel meer waardevol wordt én blijft. Hieronder staan kort dé vier punten die jou als groothandel
verder helpen bij het vormen van een goed beleid in deze tijd:

– Verzamelen, ordenen, analyseren en rapporteren van je data om je besluitvorming te verbeteren door de inzet
van Business Intelligence.

– Je aandacht vestigen op de online verkoop door consistent met klantbeleving om te gaan. Denk aan:
aanpassen op verschillende devices, inzet Track & Trace-systeem en self-service-systeem.

– Het optimaliseren van magazijn processen en geheel benutten van je ERP-systeem om je (online)
verkoop te ondersteunen, kosten te besparen en meer adem te krijgen als het gaat om marges.

– Continue investeren in online marketing om je website en vindbaarheid up-to-date te houden en je
bestaande klanten te bedienen en nieuwe klanten te kunnen werven.

 

Wil jij jouw website een frisse ‘look’ geven? je vindbaarheid verhogen? Óf hulp krijgen bij andere marketingactiviteiten? Bekijk dan onze 5 takken van sport.
Neem gerust contact op met ons, zodat wij samen kunnen sparren en meer omzet binnen kunnen harken.