De kracht van opvallende actieknoppen

Verhoog de conversie van jouw website met opvallende actieknoppen!

Consumenten en bedrijven kopen tegenwoordig massaal via het internet. Daardoor is de online concurrentie enorm gestegen. Des te belangrijker is het om de bezoekers die op jouw website komen, te ‘triggeren’. Om contact met jou op te nemen, om een offerteaanvraag te doen, om een proefpakket aan te vragen of direct in jouw webshop te bestellen. Dit doe je door opvallende call to action buttons! Wij noemen dat bij MarketingKarwei ‘actieknoppen’. Deze knoppen zorgen ervoor dat jij meetbaar meer aanvragen en omzet uit jouw websitebezoekers genereert. Goede actieknoppen kunnen het aantal mensen dat contact met jou zoekt verdubbelen. Dat betekent dus: dubbel zoveel offerteaanvragen, dubbel zoveel klantafspraken en dubbel zoveel bestellingen. Een kleine aanpassing met een gaaf effect dus! Weten hoe goed jouw actieknoppen op de website zijn? Vraag dan de MarketingKarwei Quickscan aan!

 

Waarom actieknoppen gebruiken?

Uit de categorie “Open deur”: om ervoor te zorgen dat websitebezoekers actie ondernemen… Maar zo’n “Open deur” is dat eigenlijk helemaal niet. Het valt ons op dat veel websites nog geen gebruik maken van actieknoppen. Ja: de knop naar de contactpagina is aanwezig. Op die contactpagina is ook een contactformulier aanwezig. Het probleem is alleen dat websitebezoekers zo’n contactformulier maar weinig invullen. Hoe dat komt? Wij hebben daar wel een idee over…

Oh ja? Hoe komt dat dan MarketingKarwei?

Omdat het niet concreet genoeg is! Een contactformulier is een algemene oplossing terwijl de vraag van de klant heel specifiek is.  Het is de kunst om je te verdiepen in de potentiële klant en afvraagt wat zij willen weten. Zijn zij op zoek naar een prijsopgave? Willen zij een offerte hebben? Willen zij een afspraak maken met één van jouw vertegenwoordigers?

Hoe concreter de actieknop, hoe vaker deze aangeklikt zal worden! Om het maximale uit jouw knoppen te halen, is het belangrijk om hier mee te experimenteren. Wees niet bang om iets ‘fout’ te doen. Gebruik verschillende teksten en experimenteer met de formulieren die verschijnen als men de knop gebruikt. “Conversie A/B Testing” wordt dat vaak genoemd door concullega marketingbureaus. Best een chique term… wij noemen dat gewoon ‘knoppen testen’! Durf jij het aan om dit experiment samen met ons te doen?

F-patroon websiteWaar plaats ik de actieknop op mijn website?

Een andere factor waarom knoppen niet gebruikt worden, is omdat men de knop überhaupt niet kan vinden. De knoppen zijn bijvoorbeeld verstopt onderaan de pagina. MarketingKarwei kan precies zien waar mensen op jouw pagina kijken. Vaak zien we dat bezoekers links bovenaan de pagina beginnen met lezen. Vervolgens scant men in een “F-patroon” over de pagina heen. Juist ja: men ‘scant’ in plaats van dat men zorgvuldig leest. Des te belangrijker is het dat de knoppen op de juiste positie staan én opvallen. Wil jij weten waar de bezoekers van jouw website naar kijken? Maak dan een afspraak met één van onze frisse marketeers.

Welke kleur geef ik mijn actieknop?

Groen of oranje! Dat zijn de knoppen waarop websitebezoekers het liefste klikken. Dit effect is puur psychologisch overigens. We klikken minder graag op knoppen die geel of rood zijn. We associëren dit namelijk met gevaar en we lopen het liefst met een ruime boog om dit soort knoppen heen.

MarketingKarwei bedenkt en maakt samen met jou actieknoppen!

Wil jij meer omzet uit jouw website of webshop halen? Dat is mooi! Daar leven wij voor! (Geen zorgen: we hebben ook nog hobby’s enzo hoor…).  Plan jouw afspraak in met één van onze marketeers en we gaan rap voor jou aan de slag!