SEO

7 trends om ook in 2019 goed gevonden te worden in zoekmachines

Het nieuwe jaar is begonnen en de trends en goede voornemens voor 2019 vliegen ons om de oren. Ja, en ook wij doen mee met het delen van nieuwe trends, trends op het gebied van SEO (Search Engine Optimization). En dat is maar goed ook, want ook in het nieuwe jaar willen we weer goed gevonden met onze websites. We beginnen met een kleine terugblik.

SEO trends vindbaarheid

Zoekmachine optimalisatie, ook wel gratis vindbaarheid genoemd, stond in het begin in het teken van het zo vaak mogelijk benoemen van het zoekwoord. Of de klant dit ook echt kon lezen of dat het in witte tekst in de achtergrond was opgenomen, maakte niet uit. De afgelopen jaren is er veel veranderd en heeft ook de technologie ervoor gezorgd dat SEO belangrijker is dan ooit. Wij bespreken de 7 belangrijkste trends voor aankomend jaar.

 

De 7 trends voor 2019

 

1. Een betrouwbare website is heel belangrijk en mogelijk met linkbuilding

Over linkbuilding wordt al een hele tijd gesproken. De ene keer in positieve zin, de andere keer dat het geen effect zou hebben. Feit is dat de betrouwbaarheid van jouw website belangrijk is. Een van de middelen om dit op te bouwen is door een logisch patroon te hebben van uitgaande en inkomende links. Vooral de links naar jouw website van betrouwbare websites zijn heel belangrijk. De betrouwbaarheid van een website bestaat uit de waarde van het domein (Domain Autority), dit geeft aan hoe betrouwbaar de website is, en het aantal betrouwbare links ten opzichte van het totaal aantal links die de website heeft. Je kunt dit gemakkelijk bekijken via Majestic.

2. Beleving, beleving en nog eens beleving

Waar eerst de zoekwoorden heel belangrijk waren, wordt nu de beleving steeds belangrijker. Door de technologische ontwikkelingen kan Google aan verschillende factoren zien hoe relevant een bepaalde website of pagina is. Google kan de context van een pagina steeds beter interpreteren, waardoor het schrijven van een goed en nuttig artikel belangrijker is dan vanuit het zoekwoord te schrijven. Om de klant een juiste beleving te geven is het gebruik van afbeeldingen ook belangrijk. Met een afbeelding verduidelijk je namelijk een tekst en het is aantrekkelijker om een stuk te lezen met afbeeldingen. Ook heeft Google een nieuwe functie die het de lezer gemakkelijker maakt om te kiezen tussen alle zoekresultaten. De afbeelding die op een pagina staat wordt ook getoond in de zoekresultaten. De klant weet op deze manier beter of hij de juiste website opent.

3. Mobile first

Dat mobiele telefoons niet meer weg te denken zijn uit het leven van mensen is bekend. Om een website op elk apparaat goed te kunnen gebruiken moet een website meebewegen met het apparaat waarop het wordt gebruikt. Denk hierbij aan  een telefoon, tablet of desktop. Een aparte website voor mobiel en desktop is dan ook steeds minder waardevol. Google kijkt voortaan namelijk eerst naar de mobiele versie van je website en indexeert deze pagina’s eerder dan de desktoppagina’s. Het is dus belangrijk om je website mobielvriendelijk te maken of zelfs een mobiele website als uitgangspunt te nemen.

4. Voice search

Met voice search geef je een gesproken zoekopdracht aan een zoekmachine. Denk hierbij aan het bedienen van je telefoonboek in de auto of het sturen van spraakmemo’s via WhatsApp. De getypte zoekopdrachten worden vervangen door spraakopdrachten waardoor de zoekwoorden uitbreiden. Ga zelf maar na, als je typt praat je in één à twee woorden, terwijl als je spreekt er een zin wordt gecreëerd in een vraagvorm. Daarnaast is het bij voice search belangrijk dat de lokale informatie van jouw bedrijf goed is ingericht. Veel gesproken zoekopdrachten zijn namelijk gebaseerd op locatie, doordat het vaak op mobiel wordt gebruikt. De kans dat een zoekopdracht dan uitkomt op jouw lokale pagina of bij de contactgegevens is groot. Wil je meer weten over voice search? Lees dan onze blog over voice search. 

 

SEO trends vindbaarheid

5. Structured data

Structured data is een stukje code die je aan je website toevoegt. Hiermee geef je extra informatie aan een zoekmachine. Je helpt Google om beter te bepalen waar je website over gaat, hoe en waar mensen het bedrijf kunnen bereiken en hoe Google de informatie moet presenteren in de zoekresultaten. Je kunt bijvoorbeeld aangeven of iets een adres, telefoonnummer of review is. Er wordt dan in de lijst met zoekresultaten al informatie gegeven zodat je niet meer naar de website hoeft te gaan. In marketingtermen noemen ze dit ook wel featured snippets. Onderstaande afbeelding is een voorbeeld van zo’n ‘featured snippet’.

6. Zoekers met koopintentie worden naar de juiste pagina geleid

Klanten met een koopintentie vermelden vaak de woorden ‘kopen’ of’ bestellen’ achter het zoekwoord. Hiermee wordt aangetoond dat ze iets willen kopen. Zodra een klant dit doet weet Google dat ze op zoek zijn naar een webshop. In het verleden was het vaak zo dat er bij deze zoekwoorden blogs of websites naar voren kwamen waar niks op verkocht werd. De lezer werd dan naar een verkeerde website gestuurd.

7. Andere platformen ook belangrijk

Google is op dit moment verreweg de grootste zoekmachine. Dit zal de komende tijd ook nog wel zo blijven, maar het is nooit erg om je horizon te verbreden. Door zichtbaar te zijn op andere opkomende platformen pak je mooi een extra kans mee om extra bezoekers te trekken. Zo is Bing na Google de grootste zoekmachine en nog steeds in opkomst. Maar ook DuckDuckGo Amazon, Marktplaats, Bol.com en YouTube zijn grote spelers waar je extra bezoekers kunt trekken.

 

Wil jij dat jouw website in 2019 ook goed wordt gevonden in de zoekmachines? MarketingKarwei helpt je! Neem contact met ons op, waarna we onder het genot van een kopje koffie een aanvalsplan maken.

Ik wil graag een kopje koffie drinken met MarketingKarwei