De kracht van een goede Why How What

Tijden zijn veranderd, waar een bedrijf zich vroeger kon onderscheiden van de concurrentie door middel van de 4 p’s ofwel prijs, product, plaats en promotie is dat tegenwoordig niet meer genoeg. De concurrentie is te groot geworden. Maar elk bedrijf heeft nog steeds een onderscheidend vermogen. Om erachter te komen wat het onderscheidend vermogen is van jouw bedrijf is een alternatieve manier van denken en doen nodig. Het grote doel is klanten vinden, boeien en binden. Een marketingplan hebben is leuk, maar wanneer niet duidelijk is wat jouw onderscheidende vermogen is dan mis je een grote stap. De eerste stap van een marketingstrategie is namelijk het opstellen van een Why How What. Bekijk hier het filmpje waarin de bedenker van het principe Why How What uitlegt wat hier zo belangrijk aan is:

Hoe vind je het onderscheidend vermogen van jouw bedrijf? 

Hiervoor zijn de volgende onderdelen belangrijk:

Why (waarom)

Dit is het doel. Waarom kom je elke ochtend je bed uit? Wat is de aanleiding voor de werkzaamheden? Waar geloof je in? De drijfveer van jou en je werknemers. Winst is geen reden voor het waarom van een bedrijf. Winst is namelijk een gevolg en geen oorzaak.

How (hoe)             

De hoe is gericht op het proces van het bedrijf. Hoe ga je die ‘why’ realiseren. Hier komt het onderscheidend vermogen van een bedrijf naar voren.

What (wat)

Dit is het resultaat van de ‘why’. Wat wordt er gedaan om dit resultaat te bereiken en wat is dit resultaat?

Stel jezelf eens de volgende vragen:

  • Wat zou de wereld missen als mijn bedrijf er morgen niet meer zou zijn?
  • Waarom zou ik investeren in een relatie met mijn bedrijf?
  • Wat bieden we meer dan de standaard P’s?

Voor het vinden van authenticiteit maken we gebruik van de Golden Circle van Simon Sinek. Een krachtig model waarmee we in kaart brengen waarom, hoe en wat een bedrijf anders maakt, ofwel waarmee zij het verschil maken.

golden circle

Ik wil het onderscheidend vermogen van mijn bedrijf vinden

Hoe werkt deze Golden Circle?  

Veel bedrijven hebben wel een Why How What opgesteld in de vorm van een visie, maar vaak is deze vanuit de buitenste cirkel (wat) naar binnen geformuleerd (waarom). Dit wordt ook wel de ‘outside in’ methode genoemd. De focus ligt op wat je als bedrijf doet in plaats van waarom je met jouw onderneming bent gestart. Dit zijn voornamelijk feiten en is gericht op het beter zijn dan anderen. Alleen het grote probleem is, dat de concurrentie zo groot is geworden, dat het ‘beter zijn’ dan de concurrentie veel energie, geld en tijd kost. Het onderscheidend vermogen bij deze methode is laag en er is weinig loyaliteit.

De kern van een krachtig en inspirerend bedrijf ligt echt in de kern, ofwel het waarom. Denk hierbij aan de dromen en ambities van het bedrijf. De grote, inspirerende bedrijven laten dit onderscheidend vermogen zien. Dat doe je met behulp van de ‘inside out’ methode. Je begint bij de kern, waarom, en werkt zo naar buiten, naar de wat. De focus ligt dus op het waarom van een bedrijf. Het is gericht op het onderscheidende vermogen én het ‘anders zijn’ dan andere bedrijven. Deze benadering bevat veel passie, geloof en overtuiging. Het voordeel is dat het minder energie, tijd en geld kost én het levert veel meer loyaliteit op.

Why route

‘Anders zijn’ dan de concurrentie

Het uiteindelijke doel is dat (potentiële) klanten écht ambassadeur willen worden van je bedrijf. Om dat te bereiken is het belangrijk aan de wereld te laten zien waarin jullie anders zijn dan jullie concurrenten, waarom jouw bedrijf de beste keuze is. Hiervoor is het volgende stappenplan belangrijk:

Stap 1: het opstellen van een Why How What.

Stap 2: de stijl van het bedrijf bepalen. 

Stap 3: een marketingplan wat ook daadwerkelijk uitgevoerd gaat worden.

MarketingKarwei helpt je!

Dit stappenplan zorgt ervoor dat je organisatie zichtbare vooruitgang boekt en dat de onderneming groeit. Maar het opstellen van een Why How What kost tijd en is zeker niet zo makkelijk als het lijkt. Zoals Simon Sinek ook zegt: veel bedrijven weten niet wat hun ‘why’ is. Of ze denken het te weten maar het blijkt helemaal geen ‘why’ te zijn. Daarom helpen wij bedrijven met het maken van dit kapstokje. Met behulp van 1-2 strategische sessies, met een select aantal personen van het bedrijf, komen we samen tot een strategie die volledig past bij het DNA van een bedrijf. Het resultaat? Geen lange strategische verslagen, maar een strategische blauwdruk uitgewerkt in maximaal 2 A4’tjes.

Voorbeeldcase MarketingKarwei

Om dit hele verhaal duidelijker te maken hebben we een voorbeeldcase. Wij zijn deze uitdaging namelijk zelf ook aangegaan. Wij willen ook graag ons onderscheidende vermogen laten zien om zo het verschil ten opzichte van onze concurrenten te tonen. Hiervoor zijn we aan de slag gegaan met bovenstaand stappenplan. Onze strategische blauwdruk ziet er nu als volgt uit:


WIJ GELOVEN IN MENSEN DIE HET LEF HEBBEN OM HUN DROMEN NA TE JAGEN

Daarom doen we er alles aan om samen die dromen te verwezenlijken.

Door lange termijn relaties op te bouwen op basis van wederzijds commitment, gedeelde trots en zichtbare vooruitgang.

We houden dingen simpel, omdat we weten dat dat ‘gewoon’ het beste werkt. En verrassen met creativiteit en alternatieve inzichten.

Samen met jou zorgen we ervoor dat we toekomstige klanten vinden, boeien en aan je binden. Ze willen écht ambassadeur worden van je bedrijf. Hierbij vertrouwen we op de drie pijlers van ons bedrijf: Strategie & Concept ontwikkeling, Creatieve content & design en online marketing.

CREATIEF DENKEN & DIGITAAL DOEN.


Wil jij een krachtige Why How What opstellen en daardoor meetbaar meer omzet?

MAAK KENNIS MET ONS

1Reactie

Geef een reactie