sollicitanten vinden

6 tips om meer én betere sollicitanten te vinden

Elk bedrijf dat nieuwe medewerkers zoekt, weet hoe moeilijk het kan zijn om goede mensen te vinden. Bedrijven hebben een schreeuwend tekort aan personeel en de arbeidsmarkt wordt steeds krapper. Bijna de helft van de vacatures is inmiddels moeilijk vervulbaar, waardoor het constant lastiger wordt om je bedrijf te laten groeien. En dat kost bedrijven omzet. Merken jullie ook dat het lastig is om de juiste kandidaten te vinden? Laat dit je niet belemmeren in het verwezenlijken van jouw dromen en lees hoe je sollicitanten kan vinden, te boeien en aan jouw bedrijf te binden!

IK WIL MIJN VACATURES SNELLER VERVULLEN

sollicitanten

Sollicitanten vinden is een kwestie van slimme marketing

Het is van belang om je geschikte kandidaten te vinden, te boeien en te binden. En dat is ook precies waar marketing over gaat. Wie op een slimme manier marketingmethodes inzet om sollicitanten te werven, boekt veel betere resultaten. Hoe kan je dit aanpakken? Wij geven je zes tips.

1. Werk aan je employer brand

Branding is het bouwen aan je merk om de naamsbekendheid ervan te vergroten. Je hebt je branding waarschijnlijk goed voor elkaar als je bedrijf bekend staat als de beste van jouw sector. Dit kan bijvoorbeeld zijn dat je het lekkerste snoep verkoopt of het beste schilderwerk levert. Maar je werkgeversmerk (ook wel employer brand) is ook belangrijk. Je employer brand is het beeld dat er van je organisatie bestaat. Een sterk werkgeversmerk zorgt ervoor dat mensen graag bij een bedrijf zouden willen werken, zich herkennen in het bedrijf en in hun omgeving met trots kunnen vertellen voor welk bedrijf zij werkzaam zijn.

Je werkgeversmerk is sterk als het nét iets anders is dan die van je concurrenten. Bied je persoonlijke ontwikkelingstrajecten aan? Snelle doorgroeimogelijkheden? Een hoog startsalaris? Gunstige bonusregelingen? Jouw sollicitant is eigenlijk ook een klant, dus laat zien waarom hij of zij voor jou moet kiezen!

Hoe duidelijker jouw employer brand is, hoe hoger de kwaliteit van je sollicitanten is. Het is een goed teken als je veel sollicitatiebrieven ontvangt maar er bestaat een kans dat er geen geschikte kandidaten tussen zitten. Het is nog beter als je wat minder sollicitatiebrieven ontvangt van alleen goede kandidaten.

IK WIL HULP BIJ HET VERSTERKEN VAN MIJN EMPLOYER BRAND

2. Besteed aandacht aan de reis van de sollicitant

De sollicitant maakt als het ware een reis in het proces van het vinden van een nieuwe baan. Net zoals bij de klantreis (zie je sollicitant als je klant) is het ook belangrijk dat het proces van solliciteren op elk contactmoment klopt bij jouw bedrijf. 

Dat begint al bij de basis. Is de tekst van de vacature in dezelfde stijl als de button waar je potentiële sollicitant geïnteresseerd door werd? Is het duidelijk hoe je moet solliciteren? Is het makkelijk om te solliciteren, kun je bijvoorbeeld echt eenvoudig je CV en motivatiebrief uploaden? Ook niet onbelangrijk: kan dit allemaal ook op een smartphone? Mobile first geldt ook voor sollicitanten.

Elk onderdeel van de sollicitatieprocedure hoort makkelijk en duidelijk te zijn. Hierdoor vergroot je de kans dat je geschikte kandidaten boeit en aan je bindt tijdens het proces.

IK WIL MIJN SOLLICITATIEPROCEDURE MAKKELIJKER MAKEN

3. Kijk verder dan banensites

Natuurlijk is het zo dat veel mensen die werk zoeken zich oriënteren op banenwebsites. Maar je doelgroep is veel groter dan alleen deze groep werkzoekenden. Niet iedereen die geschikt is om bij jou te werken is actief op zoek naar een andere baan, terwijl hij of zij misschien wel toe is aan een nieuwe uitdaging. Om ervoor te zorgen dat alle mensen die jij interessant vindt jouw vacatures zien, is het goed om ook (online) reclamecampagnes, content marketing of bijvoorbeeld e-mailmarketing in te zetten.

4. Content marketing is onmisbaar

Sollicitanten binden doe je vooral als je relevante informatie geeft. Dit is content die er echt toe doet en de sollicitant echt helpt bij het zoeken van een nieuwe baan. In het juiste formaat, via het juiste kanaal en op het juiste moment. Informatie die zorgt voor communicatie en interactie tussen sollicitant en organisatie.

content-marketing

Met content marketing vertel je eigenlijk op een boeiende en pakkende manier verhalen over jouw bedrijf, je producten of diensten of over je medewerkers. Om nieuwe medewerkers te werven schrijf je bijvoorbeeld over hoe het er in jouw bedrijf aan toe gaat, maak je een filmpje over een typische werkdag van een medewerker bij jouw bedrijf in de desbetreffende functie of laat je beeldend zien hoe de inwerkperiode bij jouw bedrijf eruitziet.

Relevante en doelgroepgerichte verhalen die je deelt via LinkedIn, op je website, in een blog of op een ander social media platform zijn hét middel om potentiële sollicitanten warm te maken voor jouw bedrijf. Door dit goed aan te pakken, kom je eerder in beeld bij zowel werkzoekenden als mensen die nog niet actief op zoek zijn naar een nieuwe baan. 

Daarnaast is content marketing heel goed voor je vindbaarheid in zoekmachines. Google houdt nou eenmaal waardevolle content en mooie verhalen. Natuurlijk is moeten deze verhalen wel aan bepaalde richtlijnen te voldoen om de juiste mensen te bereiken. Op marketingtechnisch vlak moet het aan allerlei eisen voldoen. Wij helpen je hier graag  bij!

5. Gebruik video voor personeelswerving

Op dit moment worden videovacatures nog niet heel vaak gebruikt om nieuwe medewerkers te werven. En dat terwijl werkgevers mogelijke kandidaten goed kunnen overtuigen door het vertellen van leuke en boeiende verhalen via video. Een sollicitant krijgt via een vacaturevideo immers sneller een idee wat voor soort werkgever hij of zij voor zich heeft. Door een kijkje te geven op de werkvloer, de collega’s aan het woord te laten en de sfeer over te brengen kan de sollicitant goed aanvoelen of hij een geschikte match is voor jouw openstaande vacature.

video-vacature

6. Zorg ervoor dat je werknemers je ambassadeurs worden

Mond-tot-mondreclame is nog altijd de beste reclame. Zet dus ook je eigen medewerkers in om mensen te werven. Veel werknemers kennen wel mensen in zijn of haar omgeving die zij graag als collega zou willen hebben.

Stimuleer je werknemers in ieder geval om vacatures van jouw bedrijf te posten op hun eigen en persoonlijke socialmediakanalen.

IK WIL HULP BIJ HET MAKEN VAN VIDEOVACATURES

Laat MarketingKarwei je helpen

Om meer geschikte kandidaten te vinden voor jouw openstaande vacatures is dus het heel verstandig om aandacht te besteden aan je arbeidsmarktcommunicatie. Hiervoor is tijd, aandacht en expertise nodig. Wij hebben tijd, kennis en heel veel zin om jouw nieuwe werknemers te vinden, te boeien en te binden. Samen zorgen we ervoor dat werkzoekenden bij jou willen werken.

Hoe we dit doen? Door creativiteit, gedeelde trots, zichtbare vooruitgang en dingen simpel te houden. Ben je benieuwd voor wie we nog meer werken? Bekijk hier onze klanten.

ZULLEN WE SAMEN JOUW VACATURES VERVULLEN?

Geen reactie's

Geef een reactie