5 trends die jou helpen bij het genereren van meer leads in de B2B-sector

In deze blog brengen we je op de hoogte van de trends op het gebied van leadgeneratie onder B2B-klanten. Hiermee kan jij je ontpoppen tot een echte leadgenerator!

Lead generatie B2B

#1 Maak gebruik van gedragsinzichten

Google Analytics laat jou heel veel data zien, maar een duidelijk beeld van wat je bezoeker echt doet kun je er niet uithalen. Met nieuwe technieken kun je vandaag de dag veel dieper ingaan op de digitale lichaamstaal van je websitebezoekers. De data die je hieruit kan halen stelt je in staat jouw website te optimaliseren voor een betere gebruikservaring!

Deze data noemen we gedragsintelligentie, maar hoe bemachtig je deze inzichten? Door je website te optimaliseren kan ook jij hier gebruik van maken. Hoe wij dat doen lees je hier. Er is heel veel data die je hiermee kan bemachtigen, zo kun je gebruik maken van heat mapping (hoe bewegen bezoekers over je website), click mapping (waar klikken bezoekers op) en scroll mapping (tot hoever scrollen bezoekers). Ook is het mogelijk om via video-opnamen te achterhalen wat goed en minder goed werkt of om te achterhalen waar bezoekers in de war raken.

Heat mapping MarketingKarwei

Met deze data krijg je zeer waardevolle informatie over je website en websitebezoekers, waarmee jij je website zo kan optimaliseren dat het een echt conversie-kanon wordt.

Wij maken gebruik van verschillende applicaties, zoals Hotjar en Google Tag-manager, om zo interessante data over websitebezoekers te bemachtigen.

#2 Focus op segmentatie en personalisatie

Specifieke segmentatie wordt steeds belangrijker, voor jouw B2B-marketing ligt de focus op specifieke doelgroepen en persona’s. Hiermee zullen de snelheden van leadgeneratie alleen maar toenemen!

Het aanbieden van gepersonaliseerde berichtgeving werpt zijn vruchten af. Bijna 40% van de potentiële klanten van een gebruikelijke B2B-verkoop, is meer bereid zijn verkoopdeal te sluiten met leveranciers die persoonlijk afgestemde content aanbieden.

De verwachtingen van klanten zijn hoger dan ooit tevoren, zelfs in de B2B-sector. Vandaag de dag is klantervaring belangrijker geworden dan de prijs. Zo’n 73% van de B2B-sector verwacht eenzelfde klantervaring als een normale consument. Hierdoor is ook persoonlijke content de sleutel tot het genereren van betere leads.

#3 E-mailmarketing, maar dan net effe anders

Deze had je vast niet meer verwacht, maar het staat er echt! E-mailmarketing is al jarenlang een van de populairste marketinginstrumenten en behoudt nog steeds zijn kracht. E-mail is ook in 2019 nog steeds de belangrijkste bron voor het genereren van B2B-leads. E-mailmarketing heeft zelfs een ROI van 44 euro, dit betekent dat iedere euro die jij investeert gemiddeld 44 euro oplevert! Dat zijn geen misselijke cijfers, toch?

e-mail marketing B2B-leads

Let wel op, de tactieken zijn flink veranderd! Het segmenteren naar doelgroepen is daarbij zeer belangrijk geworden. Wanneer jij je e-mailmarketing op specifieke doelgroepen richt dan kan dit leiden tot bijna 15% meer geopende e-mails en bijna 60% meer kliks.

Dankzij deze mogelijkheden stelt e-mailmarketing jou in staat meer gepersonaliseerde content te sturen aan (potentiële) klanten. Waardoor jij meer leads genereert met het versturen van e-mails!

Gebruik maken van e-mailmarketing? Wij vertellen je hoe!

#4 Videomarketing is hot!

Video wordt door kopers binnen de B2B-sector steeds vaker geraadpleegd tijdens het koopproces. Hierbij gaat het om; webinars, webcasts, demo’s, livestreams of korte, informatieve video’s. Deze video’s worden op social media geraadpleegd, voornamelijk LinkedIn. Videomarketeers genereren 66% meer leads door gebruik te maken van video in marketinguitingen.

In 2018 maakte 81% van de bedrijven gebruik van video als marketingtool, tegen 63% in 2017. 76% daarvan gebruikte video als middel om meer verkeer naar de website te genereren en de verkoop van producten of diensten te verhogen. Hiermee wordt duidelijk dat video in populariteit wint voor het gebruik als marketingtool!

Het platform waarop video helemaal hot is, is LinkedIn. Zo’n 38% van de marketeers, die actief zijn op LinkedIn, deelt videocontent. Videomarketing zal vanwege die populariteit de aankomende periode meer en meer gebruikt worden als marketingtool.

Wil jij ook video’s of creatieve content voor je marketinguitingen? Onze creatieve marketeers staan klaar om voor jou aan de slag te gaan!

#5 Terug van weggeweest, de Chatbot!

Ken jij hem nog, Chatman; een veel te dikke man in een te strak geel latex pakkie?! Telecomprovider Hi introduceerde in 2005 een MSN-chatbot, die enkel vaste antwoorden kon geven op vooraf geprogrammeerde vragen. De persoon die toen had gezegd dat Chatbots jouw onderneming gingen helpen bij het genereren van B2B-leads, had je voor gek verklaard! 14 jaar later is het dan echt zover!

Door de ontwikkelingen op het gebied van Kunstmatige Intelligentie (KI) werkt een Chatbot niet alleen nog maar op vooraf ingevoerde regels. Chatbots werken op basis van verder ontwikkelde ‘machine learning’. Vanuit een grote database formuleren ze een antwoord op je vraag aan de hand van matching percentages, hierdoor ontwikkelt een chatbot zich continu.

Chatbot B2B leads

In een economie waar tijd steeds schaarser wordt is het van belang om binnen 5 minuten te reageren op een nieuwe lead. Wanneer je dit niet doet is de kans 10 keer zo groot dat je geen contact meer kan leggen met je potentiële klant. Chatbots zullen je helpen om antwoord te geven op dringende vragen van je potentiële klanten of door ze te verbinden met jouw verkoopteam.

Zo’n 22% van de B2B-bedrijven die het snelst groeien maken gebruik van een ‘livechat-widget’ op hun website. Wanneer je op zoek bent naar een snellere groei van het aantal leads dan is het gebruik van een Chatbot op jouw website een interessante optie!

Wil jij weten hoe wij jouw onderneming kunnen helpen met het genereren van meer B2B-leads? Laat ons weten wat jij wil bereiken de komende periode en dan gaan wij voor jou aan de slag!

IK WIL GEHOLPEN WORDEN