elevator pitch

6 tips voor een pakkende elevator pitch voor groothandels

Een elevator pitch is een korte en krachtige presentatie van je groothandel in maximaal 60 seconde. Daarin vertel je potentiële klanten wat je groothandel is en wat voor producten je verkoopt. Een pitch is kort, krachtig én overtuigend. Met een overtuigende pitch zorgen je vertegenwoordigers ervoor dat de ander nieuwsgierig genoeg is in jouw producten om verder te willen praten.

Elevator pitch  

Waarom is het belangrijk voor een groothandel om een goede pitch te hebben?

De verkopers van een groothandel houden een pitch meerdere malen per dag. Soms zelfs zonder dat ze dit door hebben. Bijvoorbeeld in offertes, tijdens een netwerkbijeenkomst of zakelijke borrel en aan de telefoon met een (potentiële) klant. Maar ook tijdens bijvoorbeeld een verjaardag wordt een pitch vaak snel verteld. Een goede pitch komt dus in alle situaties goed van pas.

Zorg er dus voor dat iedereen (en met name de vertegenwoordigers) binnen jouw groothandel de pitch paraat heeft. Als iemand onverwachts gevraagd wordt om iets te vertellen over je groothandel of de producten kan een goed voorbereide pitch het verschil maken. Dit vergroot de kansen op succes voor je groothandel.

Wat vertel ik over mijn groothandel in een elevator pitch?

In een pitch hoef je echt niet alles te vertellen over je groothandel. Het gaat erom dat je de kern van jouw groothandel in een aantal punten samenvat waarmee je mensen nieuwsgierig maakt om dóór te vragen. Maak duidelijk wat de drijfveren zijn, waar kracht en het onderscheidend vermogen van je groothandel ligt. Dit doe je door de Why How What van jouw bedrijf te vertalen in een pitch. Jouw pitch geeft dan in ieder geval antwoord op de volgende vragen:

WHY elevator pitch

Dit is het doel van de groothandel.   

  • Waarom kom je elke ochtend je bed uit?
  • Wat is de aanleiding voor de werkzaamheden?  
  • Waar geloof je in?

Kortom: wat is de drijfveer van jou en je werknemers.

HOW

De ‘hoe’ is gericht op het proces van het bedrijf.

  • Hoe ga je de bovenstaande ‘why’ realiseren?                                               

Hier komt het onderscheidend vermogen van je groothandel naar voren.

WHAT

Dit is wat je doet.

  • Welke producten verkoop je?
  • Wat zijn je belangrijkste doelgroepen en klanten?

Ik wil de Why How What van mijn groothandel bepalen

6 tips die zorgen voor een pakkende elevator pitch

Maar hoe zorg je nou voor een goed pitch? Onderstaand geven wij 6 tips die er voor zorgen dat je pitch pakkend is.

1. Spreek niet te snel

Door te snel te spreken verstaan mensen je niet goed en klink je als een verkoopmachine. Ook al heb je weinig tijd, probeer verstaanbaar te spreken en goed te articuleren. Dan kom je beter over.

2. Spreek niet in jargon

Houd er rekening mee dat de persoon tegenover je misschien niet veel verstand heeft van hetgeen dat je probeert te verkopen. Te veel gebruik van vaktermen kan afschrikken. Een elevator pitch is goed wanneer je de ander kunt overtuigen met zo simpel mogelijke, positieve taal. 

Elevator pitch

3. Zorg ervoor dat de meerwaarde van jouw groothandel duidelijk wordt

Als je een potentiële klant geen meerwaarde kunt bieden, wordt het erg moeilijk om je product of dienst aan de man te brengen. Maak de meerwaarde van jouw product dus in een klap duidelijk in je pitch.

4. Bouw je pitch op uit verschillende delen

Het is belangrijk om structuur in te brengen in je pitch. Een verdeling die vaak gebruikt wordt is: introductie – over het bedrijf – de voordelen van je product of dienst – einde/call-to-action. Oefen je pitch en de structuur hiervan regelmatig.

5. Zorg voor een positieve uitstraling tijdens het houden van een pitch

Een open, enthousiaste houding nodigt uit tot verder gesprek en interactie. Dat is precies wat je wil bereiken met je pitch.  

6. Zorg voor een goed einde van je pitch

Een goede call-to-action inbouwen in je speech kan voor wonderen zorgen. Laat het einde wel zo vrijblijvend mogelijk zijn. Laat de uiteindelijke beslissing bij degene tegenover je liggen en dring deze niet op. Je kunt ook eindigen met een vraag, waardoor je de potentiële klant uitlokt tot het aangaan van een gesprek over jouw product of dienst. Zorg ervoor dat je een visitekaartje hebt wat je af kunt geven. Dan heeft de andere partij in ieder geval je contactgegevens.

 

Hoe houd ik mijn elevator pitch levend bij de verkopers van mijn groothandel?

Het is natuurlijk helemaal super als je een heldere pitch hebt, maar hoe zorg je ervoor dat je verkopers deze ook echt gebruiken? Drie essentiële tips om je vertegenwoordigers mee te krijgen in je pitch:

  • Laat je verkopers helpen met het bedenken van de pitch

Allereerst is het goed om je verkopers mee te nemen in het schrijven van de pitch. Zo kan iedereen input geven en is de pitch een productie van het hele verkoopteam.

  • Zorg dat al je vertegenwoordigers een ‘eigen versie’ van de pitch hebben

Ook is het belangrijk dat je verkopers de pitch van jouw groothandel op hun eigen manier vertellen. Een pitch werkt namelijk pas echt als het er niet ‘gemaakt’ uit komt. Pas dan kan de pitch goed overgebracht worden.

  • Herhaal de pitch regelmatig

Daarnaast zit de kracht in herhaling. Herhaal de pitch tijdens sales meetings, hang hem op aan de muur op het kantoor zodat hij continu in zicht is. Vraag je verkopers wekelijks om de pitch te doen. Op deze manier houd je de pitch ‘levend’ bij je vertegenwoordigers. De 6 bovenstaande tips voor een goede pitch helpen je verkopers om ervoor te zorgen dat de pitch echt werkt. Oefenen is de sleutel tot succes. Dit zorgt ervoor dat je verkopers de pitch uit hun hoofd kennen én op een succesvolle manier gebruiken.

Wil jij hulp bij het maken van een goede elevator pitch? Wij bij MarketingKarwei helpen je er graag mee. 

Neem contact met ons op