5 tips marketing medewerker

5 tips voor het aannemen van een marketing medewerker voor jouw groothandel

Ben jij als eigenaar van een groothandel op zoek naar een nieuwe marketing medewerker? Maar vind je het lastig om te bepalen welke kennis/ervaring hij of zij nodig heeft om jouw bedrijf te laten groeien? Dan hebben we hieronder 5 praktische tips voor je om als groothandel de geschikte kandidaat te vinden, te selecteren en aan te nemen. Helemaal onderaan dit artikel hebben we ook nog een aantal marketing activiteiten beschreven waarvan het vaak goedkoper is om het uit te besteden.

Tip 1: een optimale vacature pagina of ”werken bij” website

Hoe meer reacties jij op je vacature krijgt, hoe groter de kans dat er een geschikte kandidaat bij zit. Maak daarom een duidelijke, wervende vacature pagina op je website. Als je nog een stap verder wilt gaan, dan kan je zelfs een ‘werken bij’ website maken zoals bijvoorbeeld Blisss dat heeft gedaan. Door een aparte website te maken specifiek gericht op sollicitanten kan je de webteksten, foto’s en video’s volledig toespitsen op potentiële medewerkers.

 

Waar moet je bij het maken van een vacature tekst zeker aan denken?Aannemen medewerker

  • Maak gebruik van foto- en film materiaal van jouw groothandel, liefst nog met de medewerkers in beeld of zelfs geïnterviewd. Op die manier geef je mogelijke sollicitanten een duidelijk beeld van het bedrijf en het team waar hij of zijn in komen te werken.  
  • Geef een voorbeeld van een ‘typische werkweek’ van de desbetreffende functie. Zo krijgen sollicitanten direct een goed beeld van hoe hun werkweken er straks uit komen te zien. Dat zal een deel van de sollicitanten aanspreken (mooi!) en een deel van de sollicitanten afschrikken (ook mooi!). In dat tweede geval ben je blij dat sollicitanten er dán al achter komen dat een functie niet voor hen geschikt is. Dit scheelt jou veel tijd! 
  • Schets de ontwikkelmogelijkheden die er voor de kandidaat zijn binnen jouw groothandel. Kansen om te ontwikkelen worden door sollicitanten als steeds belangrijker ervaren. Waar vroeger het salaris vaak de doorslag gaf, zijn dat nu de ontwikkelmogelijkheden die jij als werkgever biedt. 
  • Zorg ervoor dat de vacature gratis goed vindbaar is in Google (SEO). Google wordt namelijk ontzettend veel gebruikt door werkzoekenden! Achterhaal bijvoorbeeld ook via Google welke zoekwoorden het meest gebruikt worden door sollicitanten. Bekijk bijvoorbeeld de afbeelding. Je ziet dat in heel het land veel meer op ”marketeer” wordt gezocht dan op ”marketing medewerker”.

Ik wil ook een vacature pagina of ‘werken bij’ site

 

Tip 2: praktische kennis van een marketing medewerker

Als je zelf weinig kennis hebt van (online) marketing, dan is het lastig om in te schatten welke praktische kennis een marketing medewerker nodig heeft. Welke software, systemen of methodes moet iemand kennen om zelfstandig aan de slag te kunnen binnen een groothandel? Hieronder hebben wij een opsomming gemaakt van de meest gebruikte programma’s door onze eigen marketeers.

Veel gebruikte programma’s:

  • WordPress en/of Magento: WordPress is het meest gebruikte systeem waarop websites gebouwd worden. Magento is het meest gebruikte systeem voor (grotere) webshops. Als iemand deze kennis in huis heeft, betekent dit dat hij of zij makkelijk je website/webshop kan beheren. Dit betekent ook dat jij waarschijnlijk kan besparen op de kosten voor jouw externe webbouwer.
  • Hotjar: Hotjar is een simpele tool om visueel in kaart te brengen waar mensen op de pagina kijken, waar ze op klikken en waar ze langs scrollen. Dankzij Hotjar kan je snel ‘quick wins’ vinden voor je website en zo meer conversies genereren.
  • Social Media Adverteren. Adverteren op social media heeft het voordeel dat je je advertenties heel gericht in beeld kan laten komen bij jouw doelgroep. Het is daarom fijn als jouw toekomstig marketeer in ieder geval ervaring heeft met adverteren op Facebook, Instagram en LinkedIn. Let op: met ‘adverteren’ bedoelen wij het beheren van de betaalde advertenties en niet alleen het plaatsen van de gratis berichten.
  • MailChimp: MailChimp is één van de meest gebruikte e-mail programma’s ter wereld. Met deze software kan je eenvoudige nieuwsbrieven versturen naar (potentiële) klanten, maar ook hele e-mail reeksen opzetten (e-mail automation).
  • Photoshop, InDesign en/of Illustrator: deze programma’s worden door onze creatieve marketeers veel gebruikt voor het bewerken van foto’s, het ontwerpen van brochures en het maken van banners. Als hij of zij hier geen ervaring mee heeft, dan is het prettig als hij of zij ervaring heeft met Canva.
  • Première Pro: Dit programma wordt door ons gebruikt voor het maken van bijvoorbeeld bedrijfsvideo’s en filmpjes van evenementen. In de meeste gevallen geen must om zelf in huis te hebben, maar wel mooi meegenomen als een kandidaat hier wel ervaring mee heeft.

 

Belangrijke programma’s voor een goede vindbaarheid op Google:

  • Google Analytics: Dit is het programma van Google waarmee je meet hoeveel websitebezoekers je hebt, wat zij op je website doen, welke pagina’s zij bekijken en waar zij afhaken in een bestelproces. Een onmisbare tool voor elke marketeer die gebruik wil maken van websitestatistieken om de website te verbeteren.
  • Google Adwords: Dit is het platform van Google waarmee je betaald kunt adverteren in Google. Denk hierbij aan de 3 tot 4 advertenties die altijd bovenin de zoekresultaten verschijnen. Binnen Google Adwords heb je 3 varianten: Google Tekst advertenties, Google Display (banners advertenties) en Google Shopping. Als je géén webshop hebt, dan is kennis van Google Tekst en Google Display vaak voldoende. Als je als groothandel al wél een webshop hebt, dan is kennis van Google Shopping een absolute must!
  • Kennis van gratis vindbaarheid in Google (SEO): SEO is de gratis vindbaarheid in Google en voor de meeste van onze klanten de grootste bron van websitebezoekers. Als jij als groothandel de ambitie hebt om meer gratis bezoekers naar je website te trekken, dan is het erg fijn als iemand al ervaring heeft met SEO.

Nog vragen? Vraag het gerust aan een van onze marketeers.

aannemen marketing medewerker

 

Tip 3: het aantal jaar ervaring van een marketing medewerker

Het aantal jaar ervaring dat gewenst is bij een marketing medewerker hangt sterk af van het specifieke werk waar je hem of haar op in wilt zetten en de situatie van je groothandel. Stel dat je al meerdere marketingmedewerkers hebt die een onervaren kandidaat kunnen opleiden. Dan kan je ervoor kiezen om een onervaren marketeer aan te nemen. De opleiding kan je dan laten doen door je bestaande marketeers, of door een extern marketingbureau zoals MarketingKarwei. Kijk hier voor ons trainingsaanbod. 

Stel dat je nu nog geen marketeers in dienst hebt, dan adviseren wij om in ieder geval te zoeken naar een kandidaat met minimaal 2 jaar relevante werkervaring. Hij of zij zal dan in de meeste gevallen al ervaring hebben met veel van de bovenstaande marketingtechnieken. En zal al zelfstandig aan de slag kunnen. Met name dat laatste is prettig als hij of zij de enige marketeer binnen jouw groothandel is.

Ik wil een training inplannen

 

Tip 4: een voorbeeldcase laten maken

Laat je sollicitanten vóór de definitieve ‘handtekening’ een voorbeeldcase uitwerken. Dit kan zijn: een webtekst schrijven voor jouw website, een social media kalender maken, een bladzijde van een brochure ontwerpen of een fictieve Adwords campagne opzetten. Hiermee weet jij zeker dat een sollicitant echt de ervaring heeft die hij/zij beweert te hebben én kan jij direct zien welke kandidaat boven de rest van het veld uit steekt.

 

Tip 5: het aantal kandidaten voor de marketing medewerker vacature

Het is prettig als jij als eigenaar uit meerdere kandidaten kan kiezen. Wees geduldig en hap niet direct toe bij de eerste kandidaat. Als wij bij MarketingKarwei op zoek zijn naar een nieuwe marketing medewerker, dan nodigen we ongeveer 3 mensen uit van de 15 kandidaten die reageren op onze vacature. Doordat je meerdere kandidaten gesproken hebt kan je iemand kiezen die qua kennis en ervaring bij je organisatie past, maar ook qua DNA en karakter.

Welke zaken besteed je uit aan een marketingbureau?

Naast het in dienst nemen van een marketeer, kan je er natuurlijk ook voor kiezen om een deel van je marketing uit te besteden aan een marketingbureau. Uit de praktijk blijkt dat het makkelijker en goedkoper is om je marketing beter aan een marketingbureau over te laten als:

  • Je verwacht dat de werkdruk structureel minder dan twee dagen per week is.
  • Je een marketeer nodig hebt voor een periode van minder dan 7 maanden. Bijvoorbeeld voor tijdens de live gang van een website of voor het opvangen van een zwangerschapsverlof.
  • Je op zoek bent naar een marketeer voor een eenmalige, tijdelijke opdracht.
  • Je expertise nodig hebt uit veel verschillende disciplines. Een ‘allround’ marketingbureau heeft vaak diepgaande expertise in huis van verschillende disciplines, waar dat voor één kandidaat vrijwel onmogelijk is.
  • Je scherp wilt blijven op de kosten en opbrengsten van marketing. Wanneer je een extern bureau inhuurt zal je waarschijnlijk scherper blijven op de kosten en opbrengsten, dan wanneer je een medewerker in vaste dienst hebt. Onze ervaring is dat de loonkosten van een vaste marketing medewerker vaak verdwijnen op ‘de grote hoop’. Dit maakt de kosten-opbrengsten berekening van marketing minder nauwkeurig.

 

Stel: je wilt een marketing medewerker in dienst nemen maar je twijfelt over zijn of haar capaciteiten. Dan is het fijn om een ‘second opinion’ te hebben van iemand uit het vakgebied. En daarvoor kan je MarketingKarwei ook inschakelen! We zijn zeker géén werving & selectiebureau maar als we jou als ondernemer een stapje dichter bij jouw droombedrijf kunnen helpen, dan doen we dat zeker. Neem in dat geval contact met ons op voor de mogelijkheden. Stel dat je je marketing uit wilt besteden, dan kan dat natuurlijk! Ook daarvoor kan je gerust contact met ons opnemen! 😉

Neem contact met ons op