amazon concurrent

Je grootste concurrent verkoopt op Amazon. Wat doe jij?

Ai, je ziet dat jouw grootste concurrent verkoopt op Amazon. Je twijfelt: betekent dit dat jij jouw producten ook moet gaan verkopen via Amazon? Een lastige vraag, vooral nu je leest over de vele kansen die Amazon biedt. Zo schreven we al eerder in de blog wat is de invloed van Amazon op mijn groothandel? over het miljoenen publiek dat je via Amazon kunt bereiken. Ook heeft Amazon een grote aantrekkingskracht op fabrikanten en groothandels, nu steeds meer consumenten hun weg naar marketplaces weten te vinden.

MarketingKarwei heeft een aantal zaken op een rijtje gezet die je helpen bij deze overweging. Aan de hand van deze zaken bepaal jij of Amazon een interessant kanaal is voor de verkoop van jouw producten. Én of het dus noodzakelijk is om jouw concurrent te volgen naar dit platform.

1. Concurrentie van het product

De concurrentie op Amazon is groot. Je hebt een langetermijnstrategie nodig wanneer veel partijen dezelfde producten aanbieden op Amazon. De kans is anders namelijk groot dat je belandt in een ‘race-to-the-bottom’. Bij een race-to-the-bottom voeren concurrenten door voortdurende prijsverlagingen een felle strijd om de klant. Het gevolg is dat de marges steeds kleiner worden. Dit gaat ten koste van de winstgevendheid. De vraag is of het voor jou dan nog wel interessant is om te verkopen via Amazon.

In tegenstelling tot Google Shopping, waar de productpagina’s gerangschikt worden per verkoper, ordent Amazon de productpagina’s per product. Hierdoor wordt veel sneller gekeken naar de prijs. Wanneer er veel concurrentie is op jouw product, is Google Shopping wellicht een beter alternatief. Benieuwd naar de mogelijkheden op het gebied van Google Shopping? Lees dan hier het artikel dat we eerder schreven over 7 redenen om van start te gaan met Google Shopping.

2. De vraag naar producten

We horen je al denken: als er veel concurrentie is op mijn producten, betekent dat dan dat Amazon niet interessant is? Nee! We hebben al eerder benoemd dat Amazon een zeer interessant platform kan zijn, maar dan wel met een goede langetermijnstrategie. Dit maakt het mogelijk om producten te verkopen zónder mee te doen aan de ‘race-to-the-bottom’. Het kan namelijk zo zijn dat er een hele grote vraag is naar jouw producten. Uit onderzoek van Shopping Tomorrow blijkt al dat 73% van alle Nederlandse consumenten hun zoektocht start voor een product op een marketplace zoals Amazon of bol.com, en niet via Google. Het zou natuurlijk zonde zijn als jouw concurrent als enige aan deze grote vraag op Amazon voldoet…

Je kunt zelf uitzoeken hoe groot de vraag naar jouw producten is via Google Keyword Planner. De kern van Google Keyword Planner zijn de zoekwoorden en het weergeven van het zoekvolume dat zij maandelijks genereren. Je vindt de Google Keyword Planner hier. Wil je het zoekvolume van zoekwoorden die voor jouw producten interessant zijn in kaart brengen? Of ben je benieuwd hoe groot de vraag naar jouw producten is? Neem dan contact met ons op.

3. De marge van producten

Bij Amazon, en ook bij andere marktplaatsen zoals bijvoorbeeld Bol.com, betaal je een percentage over iedere verkoop. Afhankelijk van de productcategorie, variëren deze percentages tussen de 8% en 15%. Wanneer je producten verkoopt in categorieën met een lage marge, vraag jezelf dan af of Amazon wel een geschikt verkoopkanaal is. Doordat de marge laag is en je een fee moet afdragen, kan het namelijk zijn dat de kosten niet tegen de baten opwegen. Zélfs als jouw concurrent verkoopt op Amazon. MarketingKarwei heeft de fee die je per product moet afdragen aan Amazon voor je op een rijtje gezet.

fee amazon

Ook het percentage dat je afdraagt bij Bol.com varieert tussen de 8 en 15%. Deze kosten dien je als verkoper op marketplaces dus verplicht te maken.

4. Mogelijkheden van Fulfillment By Amazon

Fulfillment By Amazon (FBA) is een oplossing van Amazon waardoor je meer klanten bereikt dankzij voordelen zoals gemakkelijker verkopen in heel Europa. Amazon heeft veruit het meest geavanceerde logistieke netwerk ter wereld en dat biedt kansen voor jou. Verkopers kunnen hun producten naar een magazijn van Amazon sturen, waarna Amazon de bezorging voor zijn rekening neemt. Met FBA worden jouw producten beter zichtbaar voor kopers en groeit jouw omzet. Focust jouw bedrijf zich op groei? En wil je niet dat jouw concurrent vrij spel heeft in Europa? Dan is Amazon mogelijk een interessant platform voor jou.

5. Private label met EAN nummer

Heb je wel concurrenten, maar geen directe concurrenten, omdat je over een uniek product beschikt? Dan is het zeker interessant om jouw producten te verkopen via Amazon. Zorg voor een private label met een eigen EAN-code (Europees Artikel Nummer). Dit is de cijferreeks die je onder een streepjescode ziet.

Moet het product dan echt uniek zijn? Nee, dat hoeft niet. Een bestaand product voorzien van je eigen merknaam en eigen EAN code is voldoende. Ook hiermee voorzie je producten van een private label. Een populair voorbeeld hiervan is producten inkopen en voorzien van een eigen merk via Alibaba.com. Je kunt Alibaba zien als een online winkel, vergelijkbaar met Marktplaats, maar dan voor B2B. Via Alibaba leg je als groothandel direct contact met fabrieken en producenten in China.

6. Verkoop producten in een nichemarkt

Verkoop jij producten aan een nichemarkt? Dan heb je een voordeel als je gaat verkopen op Amazon. Door je te focussen op een specifieke markt en doelgroep is het namelijk gemakkelijker om klanten voor je te winnen. Probeer te achterhalen wat klanten belangrijk vinden aan jouw producten. Met passende extra diensten, positioneer jij jezelf als expert en maak je jezelf onmisbaar. Onderscheid jezelf als vakman in een nichemarkt en jouw klanten komen naar jou voor advies en aankopen. De prijs die je vraagt speelt dan een minder grote rol.

7. Business to Business of Business to Consumer?

Focust jouw bedrijf zich op een B2B markt? Dan lijkt Amazon misschien een minder interessant verkoopkanaal omdat zij zich focussen op consumenten. Toch is dat is niet helemaal waar. B2B e-commerce verschilt natuurlijk ontzettend van B2C e-commerce. Het online aanbieden van B2B producten vergt dan ook een specifieke benadering. Amazon voorziet bedrijven hierin wel degelijk van een aantal mogelijkheden. Deze mogelijkheden zijn:

  1. Het aanbieden van zakelijke prijzen. De BTW wordt automatisch van de prijs afgehaald. Klanten zien dus de prijs die ze betalen exclusief BTW. Dit zal klanten eerder overtuigen om producten te bestellen.
  2. Voor het afnemen van bepaalde hoeveelheden kan er korting worden gegeven. Bedrijven kopen producten vaak in grote hoeveelheden. Dit is dus een interessante B2B optie.
  3. Een offertemogelijkheid. Verkopen binnen de B2B markt kunnen om grote bedragen gaan. In dat geval heeft een offerte vaak de voorkeur boven het direct afrekenen. Een offertemogelijkheid is daarom een aantrekkelijke optie voor B2B verkopen.
  4. Het aanbieden van BTW facturen. B2B klanten kunnen hierdoor BTW terugvragen over hun aankopen. Ook dit maakt het voor bedrijven aantrekkelijker om te kopen op Amazon.

 

Twijfel je nog steeds of Amazon een interessant kanaal is voor jou? Zeker nu blijkt dat de concurrent dit kanaal wél heeft ingezet? Of kunnen we je helpen bij het opzetten van een langetermijnstrategie die er voor zorgt dat je niet hoeft mee te doen aan de ‘race-to-the-bottom’? Neem dan contact met ons op. Dan kijken we samen of Amazon jouw onderneming kan laten groeien.

Ik wil groeien met Amazon