groothandel marketing

3 REDENEN OM ALS GROOTHANDEL TE INVESTEREN IN DE OMZETGROEI VOOR DE KOMENDE JAREN

6 min
5-7-2018
Jordi

Uit onderzoek van het ING Economisch Bureau blijkt dat 2017 een topjaar was voor groothandels. De groothandels in Nederland genereerden vorig jaar namelijk een record omzet. Echter, ze waarschuwen tegelijkertijd dat 2018 en 2019 zwaarder zullen worden. Er is een toenemende concurrentie en groothandels worden steeds vaker ‘overgeslagen’ in de waardeketen.

Dit biedt echter ook kansen om het verschil te maken ten opzichte van je concurrenten. Dit is dé tijd om als groothandel te investeren in een omzetgroei voor de komende jaren. Maar hoe zorg je er als handelsbedrijf voor dat je de komende jaren blijft groeien? Nou… bijvoorbeeld door met ons een concreet marketing aanvalsplan te maken die ervoor zorgt dat de telefoon bij jou roodgloeiend staat en de inbox volstroomt met aanvragen van nieuwe klanten.

MarketingKarwei is opgericht speciaal voor groothandels, aangezien wij merkten dat veel bedrijven wel marketingplannen hebben, maar er simpelweg niet aan toe komen om ze ook echt uit te voeren. Het wordt vaak ‘even snel tussendoor’ gedaan of de ondernemer doet dit op zijn vrije zondagmiddag. Dat is zonde! Ben je klaar om de marketingplannen uit die bureaulade te halen en nu écht uit te gaan voeren? Aarzel niet en neem dan contact met ons op!

Op welke manier ga je als groothandel investeren in de omzetgroei?

Het antwoord: groothandel marketing. Dit is een methode van marketing die perfect aansluit bij de kansen, processen en uitdagingen van groothandels. Deze werkwijze hebben wij op basis van onderzoek en ervaring van de afgelopen jaren geperfectioneerd. Onze werkwijze zorgt ervoor dat de website resulteert in een betere vindbaarheid in Google, meer aanvragen en verkopen via de website, meer klantafspraken via LinkedIn en een verbeterde naamsbekendheid via Facebook, Instagram en e-mail marketing.

Waarom zou ik beginnen met groothandel marketing?

Groothandel marketing wordt steeds belangrijker gevonden door eigenaren en/of directeuren van groothandels. Kijkend naar onze eigen klanten, dan zien we dat zij gemiddeld zo’n 20% tot 90% van hun nieuwe klanten genereren via de klanten die voortkomen uit de marketing die wij voor hen uitvoeren. Wij geven je 3 redenen waarom MarketingKarwei je aanraadt direct te beginnen met marketing voor jouw groothandel:

1. Meetbaar meer omzet

We beginnen meteen met de belangrijkste reden: onze marketing zorgt voor meetbaar meer omzet. Nu gebleken is dat de omzetgroei van groothandels in 2018 en 2019 onder druk staat, zullen er veranderingen plaats moeten vinden om toch die begrote omzet te behalen. Slimme, praktische oplossingen die direct resulteren in meer omzet: dat is waar wij voor staan! Je meet wat de kosten zijn voor de marketingactiviteiten én wat het je oplevert. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.

2. Blijf je concurrenten voor

Juíst in economisch mindere tijden zijn er volop kansen om te excelleren ten opzichte van je concurrenten. In veel branches zijn ondernemers sceptisch tegenover of hebben het te druk. “Te druk om rijk te worden” noemen wij dit wel eens gekscherend. Op dit moment is het genereren van extra klanten bij groothandels nog redelijk ouderwets. Ze hebben vaak één of meerdere accountmanagers op de weg, zijn lid van netwerkclubs en sponsoren een lokale sportverenging.

En voor sommige groothandels werkt dit ook prima. Begrijp ons niet verkeerd: traditionele marketingmethoden zijn nog steeds belangrijk, maar er is een sterke verschuiving richting online kanalen. Toch zijn er genoeg van jouw concurrenten die hier niets mee doen. Door juist wél de stap te zetten richting online marketing, zorg je voor de roodgloeiende telefoon op de lange termijn.

3. (Potentiële) klanten jou laten bereiken

Klant is koning en klanten bereik je tegenwoordig het beste via online kanalen. Of beter gezegd: zij bereiken jou via online kanalen. Dit geldt ook voor de B2B doelgroep. Om je klanten optimaal te bedienen is het van belang online aanwezig te zijn. Als klanten jou online kunnen vinden, is de kans groot dat ze uiteindelijk klant bij je zullen worden. Bedrijven die met een vraag naar jou toe komen zullen nou eenmaal sneller klant bij je worden dan bedrijven die jij proactief benaderd. Die eerste groep heeft namelijk al een specifieke wens of vraag, waar je die bij de tweede groep nog op moet wekken. Hierdoor is het slagingspercentage van een salestraject bij de eerste groep ook vele malen hoger. Dit geeft een positieve impuls aan jouw omzet, maar is ook goed voor de moraal van je salesteam.

Wat kan ik doen aan groothandel marketing?

MarketingKarwei maakt gebruik van het volgende stappenplan: website optimalisatie, zoekmachine marketing, social media en e-mail marketing. We beginnen meestal met het optimaliseren van de website. Waarom? Website optimalisatie zorgt ervoor dat de klanten alle informatie overzichtelijk terug kan vinden op je website en dat ze makkelijk in contact kunnen komen met jou. Daarna is het belangrijk dat deze website gevonden wordt in Google. Voor het optimaal bereiken van je klanten is structurele aanwezigheid op sociale media en via de mail ook van belang. Het is natuurlijk niet nodig deze stappen tegelijkertijd aan te pakken. We werken liever stap voor stap om ervoor te zorgen dat elke stap in de goede richting is.

Ik kan wel hulp gebruiken bij de marketing voor mijn groothandel

Dat is mooi, want daarvoor zijn wij er! MarketingKarwei is gespecialiseerd in groothandel marketing. Wij weten als geen ander hoe we de doelgroep van jouw groothandel het beste kunnen benaderen. Wij werken voornamelijk voor groothandels. Wil jij weten hoe we specifiek voor jouw groothandel de omzet kunnen verhogen? Plan dan een vrijblijvende kennismaking met ons in om elkaar beter te leren kennen.