Datagedreven marketing is een term die bij veel organisaties geroepen wordt. Maar wat houdt deze moeilijke term nou eigenlijk in, en waarom is het zo belangrijk voor organisaties? Wij houden van dingen simpel houden en eigenlijk betekent het niets anders dan marketing op basis van data. De moderne marketeer maakt namelijk beslissingen op basis van data.
Het woord zegt het eigenlijk al. Deze vorm van marketing draait om data. Een marketeer heeft vaak een gevoel over iets, maar het is onmogelijk om altijd alles goed te voorspellen op basis van gevoel of ervaring. Data spreekt daarentegen wel altijd de waarheid. Op basis van data kan je altijd zien wat bezoekers doen op de website, waar ze afhaken, waar ze langer blijven hangen, waar ze interesse in hebben en waarin juist niet. Vaak is dit een enorme berg aan gegevens.
Door het toenemende aantal tools die informatie geven over gebruikersgedrag (ook wel customer data genoemd), zijn marketingactiviteiten beter en effectiever te organiseren. Maar voordat je gerichte keuzes kan maken, is het van belang een proces te doorlopen. Dit proces bestaat uit het verzamelen, samenbrengen, analyseren en inzetten van data die gebruikt worden voor marketing.
Wat heb je er nou echt aan, een datagedreven marketingstrategie? Bedrijven die data-driven zijn kunnen:
Alle reden dus om je bedrijf écht datagedreven te maken.
Hoe kun je data gebruiken bij het maken van bedrijfsbeslissingen? En misschien nog wel het belangrijkst: hoe zorg je ervoor dat je niet verdrinkt in de grote hoeveelheid data?
Een manier om snel inzicht en overzicht te krijgen in grote hoeveelheden data is datavisualisatie: zorgen voor een visuele weergave van informatie. Door data in beeld te brengen, kan je juiste en goed afgewogen beslissingen nemen. Met datavisualisatie maak je je marketingactiviteiten inzichtelijk, kun je er directe acties aan verbinden en maak je duidelijke rapportages en plannen. Hiermee wordt die berg data niet iets om tegenop te zien, maar een hulpmiddel dat eenvoudig ingezet kan worden.
Voor je strategische marketingplan heb je andere data nodig dan voor je marketingactiviteiten. Voordat je begint met graven in je gegevens, is het belangrijk om te bedenken wat je wil bereiken met je data.
Data geeft je inzichten waarmee je strategische vraagstukken kan beantwoorden, bijvoorbeeld:
Voor elke organisatie zullen deze vragen anders zijn. Bij een groot winkelcentrum met verschillende winkels ben je benieuwd hoeveel mensen er op een bepaalde tijd en op welke plek aan het winkelen zijn. Terwijl voor een webwinkel bezoekersaantallen en de tijd op een bepaalde campagnepagina belangrijk zijn. Natuurlijk verzamel je veel van deze informatie nu ook al, maar kun je het ook in één klik inzichtelijk maken?
Het visualiseren van je data helpt je niet alleen om je marketing op strategisch niveau aan te pakken. Ook de opbrengst van je marketingactiviteiten kan verbeterd worden. Twijfel je of je beter kan adverteren via Facebook of via Instagram? Wil jij weten of het adverteren op Google wel genoeg oplevert? En hoeveel mensen lezen de blog op je website eigenlijk? Zoek de gegevens van de huidige marketingactiviteiten op en maak een visueel rapport (denk aan een lijn- of staafdiagram) met daarin de resultaten vanuit verschillende kanalen. Zo kun je direct zien welk kanaal het meest effectief is om in te zetten voor jouw bedrijf.
Het is een hele klus om de juiste inzichten in beeld te brengen uit de grote hoeveelheid data. Aardig wat mensen kijken als een berg op tegen grote excel-bestanden. Het is ten eerste dat het makkelijk te begrijpen is voor iedereen die het gebruikt. Zo maak je analyses vanuit data werkbaar voor de hele organisatie.
Door cijfers om te zetten naar een visueel overzicht kun je direct zien welke marketingactiviteiten je het best kunt inzetten. Dit wordt ook wel ‘actionable insights’ genoemd. Een voorbeeld: wanneer je 15 procent meer bezoekers wil naar een bepaalde pagina op je website kan je bekijken op welke manier bezoekers nu op die pagina belanden. Door dit in beeld te brengen, kan je direct zien op welke kanalen je bezoekers zich begeven. Je hebt het inzicht en dan: actie! Zet de juiste kanalen in.
Om data echt te versimpelen, is het belangrijk om het op de juiste manier te visualiseren. Op welk moment kies je voor een cirkeldiagram, staafdiagram of misschien wel een tabel? Een aantal voorbeelden:
Het is zoals je ziet tegenwoordig niet meer nodig om een rijtje cellen in Excel om te zetten naar een grafiek. Alle belangrijke marketingdata kun je via systemen als bijvoorbeeld Google Analytics bij elkaar brengen.
Daarnaast kun je door datavisualisatie ook binnen de organisatie duidelijk maken wat je precies doet en waar het budget naartoe gaat. Als je aan het einde van het jaar een plan maakt voor de komende periode, kun je met verschillende visualisaties van je data een goede case van de resultaten van het marketingbeleid maken. Hierdoor worden kosten en opbrengsten inzichtelijk. Je weet dus precies je marketingwerk oplevert.
MarketingKarwei helpt bedrijven bij het opzetten van marketingstrategieën en het inzetten van marketingactiviteiten op basis van data. Hierdoor levert je marketing meer op. Hoe wij dat weten? Wij brengen graag de opbrengsten van je marketing in kaart. Wij willen namelijk zeker weten dat elke klant geld aan ons verdient wanneer zij ons inschakelen.
Wil jij niet langer je onderbuikgevoel volgen maar beslissingen nemen op basis van feiten? Onze marketeers helpen je graag!