WhatsApp Icon
1
Instagram marketing

4 REDENEN OM TE BEGINNEN AAN INSTAGRAM MARKETING

4 min
25-5-2018
Lisa

Vergroot de interactie met je klanten door middel van Instagram

Tegenwoordig heeft iedereen het over Instagram en de fraaie foto’s en video’s die daar op zijn geplaatst. Maar wat is Instagram nu eigenlijk? En wanneer is het slim om Instagram te gebruiken als marketingtool? In deze blog leggen wij de fijne kneepjes van Instagram marketing uit.

Wat is Instagram precies?

Het gebruik van Instagram groeit steeds verder in 2018, maar weet iedereen wel wat het social mediakanaal precies inhoudt? Instagram is een social mediakanaal waar je foto’s en video’s plaatst van jouw bijzondere momenten. Je vertelt met alle foto’s en video’s een persoonlijk verhaal. Het is voor veel bedrijven dan ook heel aantrekkelijk om aan Instagram te beginnen. Maar wanneer begin je als bedrijf aan Instagram en wanneer kan je het beter houden bij de andere social mediakanalen?

4 redenen om aan Instagram te beginnen

Hier verklappen wij belangrijke redenen om met je bedrijf aan Instagram te beginnen.

1. Steeds meer mensen maken gebruik van Instagram

Instagram is het meest gebruikte social media platform onder jongeren. 78% van de social media gebruikers onder jongeren zit op Instagram. Zijn jongeren de doelgroep van jouw onderneming dan is Instagram niet weg te denken in jouw social media marketing. Ook onder de doelgroep 25-39 jaar is Instagram heel populair. Je ziet zelfs dat de doelgroep 40-64 jaar aan het toenemen is ten opzichte van 2017. Dus ook als je een andere doelgroep hebt dan jongeren, dan is Instagram een goed middel voor Social media marketing.

2. Er wordt kwalitatief goede content geplaatst op Instagram

Op Instagram wordt kwalitatief goede content geplaatst. Er wordt echt de tijd genomen om de foto’s en video’s te bewerken. Denk hierbij aan de filters die Instagram zelf aanbiedt, maar ook andere programma’s waar je veel effecten kan toevoegen aan foto’s en video’s. Hierdoor kan je goed de sfeer en de huisstijl van het bedrijf overbrengen.

3. Je hebt snel interactie met klanten

Op Instagram heb je snel interactie. De lat om een bericht leuk te vinden, een reactie achter te laten of iemand te volgen is heel erg laag. De reden hiervoor is dat er content staat die je interessant vindt. Wil je dus meer interactie met je klanten dan is Instagram een heel goed middel.

4. Het is goed voor de vindbaarheid

Instagram is van Google. Het goed inzetten van Instagram als marketingkanaal helpt je bij de gratis vindbaarheid van het bedrijf. Maak gebruik van goede zoekwoorden en je zult zien dat het aantal bezoekers op je website stijgt.

Wat wil ik bereiken met Instagram?

Vraag jezelf af wat je met Instagram wilt gaan bereiken. Wil je laten zien wie het bedrijf is en wil je het gebruiken om nieuw personeel aan te trekken? Dan is Instagram een heel goed middel. Door de hoge kwaliteit van de content wordt de sfeer van het bedrijf goed overgebracht. Wil je er echter veel geld mee verdienen, dan is dit niet het juiste social mediakanaal voor jouw bedrijf. Instagram wordt namelijk vaak gebruik voor het creëren van bewustzijn. In de awareness fase wordt niet meteen overgegaan op een aankoop. Wel is er tegenwoordig de mogelijkheid om te adverteren op Instagram. Je ziet aan de knop ‘meer weten’ of ‘shoppen’ of het om een advertentie gaat. Op deze manier is de klant eerder geneigd om over te gaan op een aankoop. Wil je weten wat je nog meer met Instagram marketing kan bereiken? Neem dan contact op via onderstaande button.

Ik wil graag beginnen aan Instagram marketing, wat moet ik nu doen?

Ben je aan de hand van de vorige punten overtuigd dat Instagram voor jouw bedrijf thuishoort in de marketingstrategie? Dan gaan we nu een Instagram account aanmaken.

Heb je al een privé Instagram account voor je bedrijf? Zo niet, dan is het noodzakelijk om deze eerst aan te maken voordat je een bedrijfspagina kan aanmaken. Heb je al wel een privé account dan is het belangrijk dat het profiel openbaar is. Een verborgen account kan geen bedrijfsprofiel worden.

Oke, nu gaan we echt beginnen.

  • Je tikt op het mannetje, rechts onderin, om je eigen profiel te bekijken.
  • Dan ga je naar het tandwieltje (of de drie puntjes bij een Android telefoon) om je instellingen te bekijken.
  • Klik op ‘overstappen op bedrijfsprofiel’. Je krijgt dan een slider te zien met de in te vullen informatie, het gebruik van statistieken en promoties.
  • Klik op doorgaan.
  • Het hebben van een Facebookpagina voor je bedrijf is vereist. Het Instagram account koppel je  aan je Facebookbedrijfspagina. Heb je nog geen Facebookpagina, maak deze dan aan.
  • Klik op doorgaan
  • Vul de gegevens van je bedrijf in. Het is belangrijk dat je het e-mailadres invult die je ook bij de Facebookpagina gebruikt. Deze gegevens worden dan meteen overgezet op Instagram.
  • Klik op doorgaan en je Instagram bedrijfspagina is aangemaakt.
  • Bewerk de informatie op je profiel als dit nog niet goed staat. Denk aan de URL van je website, je pitch en je adresgegevens.
  • Via de mail heb je een bevestigingsmail gekregen over het gebruik van het ingevoerde e-mailadres. Bevestig deze mail en klanten kunnen contact opnemen via dit e-mailadres.

En beginnen maar…

Waar begin ik mee?

In het begin is het altijd nog onwennig. Zorg ervoor dat je interessante foto’s en video’s maakt en hier een goede tekst bij bedenkt. Maak voor jezelf een planning en zorg ervoor dat je structureel berichten plaatst. Hoe structureler je berichten plaatst, hoe eerder mensen je gaan volgen. Neem eens een kijkje op de Instagram van MarketingKarwei. En even tussen ons, je mag ons best volgen!

MarketingKarwei helpt je!

Wij zijn enthousiast geworden over Instagram marketing en zijn er daarom zelf ook mee begonnen. Hulp nodig? De marketeers van MarketingKarwei staan te popelen om jouw ‘doe-werk’ uit handen te nemen en een goede Instagram marketing op te zetten. Wil je meer informatie over wat wij nog meer voor jouw onderneming kunnen betekenen? Klik dan door naar onze diensten.