Wanneer je een goed werkende website hebt, wil je natuurlijk dat deze goed gevonden wordt. Allereerst is het dan belangrijk om de vindbaarheid van je website te verbeteren. Dit doe je door middel van SEA (betaalde vindbaarheid) & SEO (gratis vindbaarheid). Door middel van SEA & SEO komt jouw website bovenaan in Google te staan, waardoor klanten en potentiële klanten jouw bedrijf sneller kunnen vinden.
Nog een mogelijkheid van Google Adwords is display advertising. Bij display advertising wordt gebruik gemaakt van tekst, foto’s, video’s en audio op online banners. Deze online advertenties worden geplaatst op websites (zoals Buienradar & de Telegraaf) en sociale netwerken (zoals Facebook) die jouw doelgroep bezoekt. Maar hoe ziet dit er dan uit? Hieronder zie je hoe een banner er bijvoorbeeld uitziet op Facebook en Datumprikker.
Voorbeeld Facebook:
Voorbeeld Datumprikker:
Nu je weet wat het is en hoe het er uitziet, wil je natuurlijk ook weten wat je er aan hebt, en waarvoor je het kan gebruiken. Onderstaand 4 redenen, waarom je display advertising zou willen gaan gebruiken.
Nu is het tijd om deze 4 redenen verder toe te lichten:
Naast dat je nieuwe klanten kunt bereiken met display marketing, kan je ook bestaande bezoekers door middel van retargeting opnieuw benaderen. Het voordeel hiervan is dat je geen algemene banner toont aan de bezoeker maar focus aan kunt brengen. Hierdoor kun je de banner richten op datgene wat de potentiële klant eerder interessant vond.
Een voorbeeld hiervan is het volgende: daarnet heb ik gezocht op tennisbroek en tennisballen, waarbij ik twee producten in mijn winkelmandje heb toegevoegd. Onderstaand mijn winkelmandje:
Even later ga ik daar weg zonder een product te kopen. De volgende dag kom ik op mijn werk en kijk ik even naar het nieuws op nu.nl. Daar krijg ik onderstaande te zien:
Hierdoor word ik er dus weer aan herinnerd om het product te kopen.
Met display advertising spreek je dus niet alleen nieuwe klanten aan, maar overtuig je ook bestaande klanten om het product (toch) te kopen. Display advertising zorgt hierdoor voor zowel een groei aan klanten als meer omzet.
Tip: biedt bijvoorbeeld een korting aan wanneer je gebruik maakt van retargeting. Hiermee kan je net dat laatste zetje geven aan de klant.
Banners zorgen voor meer bekendheid. Men wordt blootgesteld aan jouw merk door middel van banners. Hierdoor hebben potentiële klanten een eerste kennismaking met het bedrijf. Zoekende weten nu dat ze het gewenste product of dienst ook bij jouw bedrijf kunnen kopen. Bij anderen zal een behoefte om het product aan te schaffen naar boven komen door het zien van jouw banner. Doordat je deze nieuwe doelgroep blootstelt aan opvallende banners zullen zij sneller jouw website bezoeken.
Tip: zorg ervoor dat je banner er tiptop uitziet, je wilt natuurlijk een positieve indruk achterlaten bij mogelijke klanten. Wees creatief en weet wat jouw doelgroep interesseert, zodat je de banner daarop aan kan passen. Dat brengt ons meteen bij de volgende reden. Denk creatief, doe digitaal.
Bij de gebruikelijke manieren om het aantal websitebezoekers te verhogen, zoals Adwords, is het niet mogelijk om met visuele aspecten te werken. Hierdoor heb je alleen tekst om op te vallen. Bij display advertising is dit wel mogelijk en kan je makkelijk gebruik maken van kleuren en logo’s en eventueel zelfs video’s. Hierdoor ziet men meteen jouw logo in plaats van alleen het geschreven stuk tekst. Het zien van een logo helpt bij het beter onthouden van een merk.
Beeldmateriaal is erg belangrijk in de tijd van nu, waar men dagelijks aan veel prikkels blootgesteld wordt. We willen daardoor eerst geprikkeld worden met bijzonder beeldmateriaal voordat we verder gaan lezen. Lees hier een blog over waarom visuele content beter scoort dan tekst.
Zoals al eerder genoemd is display advertising een onderdeel van Google Adwords. Hierdoor kan je duidelijk zien welke resultaten het oplevert. Google zorgt er namelijk altijd voor, dat alles goed meetbaar is. En, meten is weten! Je kunt bijvoorbeeld zien welke banners er zorgen voor die extra conversies. Hiermee kan je experimenteren zodat je het meeste uit de banners haalt, wat uiteindelijk lijdt tot meetbaar meer omzet.
Een goede marketingstrategie is erg belangrijk. Zo ook een goede strategie voor display advertising. Weet wat je wilt bereiken met de verschillende advertenties. Welke doelgroep wil je aanspreken? Welke boodschap wil je overbrengen? Richt de advertentie zich op bestaande of nieuwe websitebezoekers? Dit zijn onder andere vragen die je jezelf moet stellen. Het is alleen mogelijk om resultaten te meten, wanneer je ook weet wat je wilt bereiken met jouw display advertentie.
Kan je wel wat hulp gebruiken bij het maken van effectieve display banners? Dat begrijpen wij heel goed. Onze marketing experts staan te popelen om je te mogen helpen met het bedenken van jouw display advertising strategie en het ontwerpen van de banners die bij deze strategie passen.