Het enthousiasmeren van je eigen medewerkers om berichten te delen is een grote marketingtrend, en wij snappen wel waarom. Het levert je veel op als bedrijf: 5 keer zoveel gratis bereik en 8 keer meer interactie en dat met veel minder marketingkosten. Dat klinkt als muziek in de oren, en toch wordt nu te weinig gebruik gemaakt van deze gratis marketingtool. Maar wat is medewerkersbetrokkenheid precies en hoe ga je dit inzetten?
Simpelweg je werknemers inzetten om berichtgeving over je bedrijf of merk te delen met hun privé netwerk. Social Media is het belangrijkste platform hiervoor. Wanneer jouw bedrijf een bericht plaatst via Social Media, zoals via LinkedIn of Facebook, dan is het bij deze marketingtrend de bedoeling dat de medewerkers dit bericht delen op hun privé pagina’s. Het enthousiasmeren en motiveren van je eigen medewerkers zodat ze dit gaan doen. Wij zeggen wel simpelweg, maar ondanks het grote succes wat het je oplevert, blijkt dat veel werknemers niet staan te springen om al die berichten met het privé netwerk te delen. Hoe zorg je ervoor dat ze dit tóch doen?
Je werknemers kunnen pas goed ingezet worden op Social Media als ze inzicht hebben in de visie en missie van het bedrijf. Zorg ervoor dat ze het eens zijn met de bedrijfsvoering en zich één voelen met het bedrijf. Pas als je medewerkers weten waar je bedrijf voor staat én hier trots op zijn, zullen ze berichten gaan delen.
Werknemers delen alleen de berichten die zij leuk vinden. Getallen en bedrijfsinformatie? Dit wordt vaak niet enthousiast ontvangen. Zorg ervoor dat je inspirerende berichten plaatst op Social Media die aantrekkelijk zijn om te delen. Zorg ervoor dat je Social Media voorzien wordt van inspirerende berichten. Zo zijn werknemers minder geïnteresseerd in bedrijfsinformatie, maar meer in persoonlijkere berichten. Denk hierbij aan een bericht over een bedrijfsuitje, een werklunch of een gewonnen prijs. Het is inhoud die ze willen delen, omdat deze inhoud ze trots maakt dat ze bij een leuk, inspirerend bedrijf werken.
De betrokkenheid van je medewerkers succesvol inzetten vraagt om een plan. Het belangrijkste is dat je bedenkt hoe werknemers je bedrijf zien, én graag willen zien. Vanuit die visie ga je terug redeneren. Als mijn werknemers het bedrijf op deze manier graag zien, dan ga ik dit soort berichten plaatsen. Leg dit vast in een kort plan van aanpak. Zo vergeet je nooit de gedachtegang achter de berichten die je plaatst, en is de kans van slagen veel groter.
Voor je gaat starten met het aanvalsplan om je werknemers te enthousiasmeren is het belangrijk dat je werknemers een goed inzicht hebben in dit plan. Zorg ervoor dat je medewerkers goed weten waarom het voor je bedrijf heel belangrijk is om regelmatig berichten te delen, én dat ze weten op welke manier ze dit kunnen doen. De beste manier om dit duidelijk te maken is om een Social Media workshop te organiseren. Houd het luchtig en vul de middag met humor, maar zorg ervoor dat de boodschap duidelijk is en goed wordt overgebracht.
Jouw werknemers hebben allemaal een groot netwerk op Social Media. Binnen dit netwerk vind je potentiele klanten of andere connecties die waardevol zijn voor je merk. Wanneer je medewerkers iets delen met hun netwerk kan dit jouw netwerk dus wel 5 keer groter maken. Naast het bereiken van veel meer mensen, komt de boodschap ook beter over dan wanneer een bedrijf iets deelt. Waardoor er 8 keer meer interactie ontstaat. Het is persoonlijker en authentieker wanneer een werknemer iets deelt. Hierdoor wordt de kans dat mensen doorklikken naar je website veel groter. Bedrijven die dit al toepassen tonen aan dat 60%-80% meer mensen een bericht zien, alleen maar dankzij betrokken medewerkers. Daarnaast klikken 20%-30% meer mensen door naar de website.
Je werknemers zijn de weg naar online succes, het is dé sterkste én goedkoopste online marketingtool voor Social Media. Kan je niet wachten hiermee te beginnen?
Maak een afspraak met één van onze marketeers. Wij komen graag langs om te laten zien hoe wij Social Media inzetten én je werknemers enthousiast maken om dit te delen. Zo maak jij ook een succes van je Social Media met behulp van medewerkersbetrokkenheid.