De impact van COVID-19 op dit moment is groot, net als de onzekerheid over hoe lang dit nog zal duren. De angst voor het coronavirus raakt bijna alle ondernemers in Nederland.
Om ondernemers te helpen bij het ontdekken van kansen in deze pittige tijden, hebben we hieronder 5 belangrijke ontwikkelingen beschreven.
Welke veranderingen in de marketingwereld zijn er gaande tijdens de coronacrisis, en welke marketingkansen liggen er op dit moment voor bedrijven?
Nu veel openbare voorzieningen gesloten zijn, brengen meer mensen de hele dag thuis door. Dit veroorzaakt een duidelijke verandering in het bestedingsgedrag van consumenten. Er worden veel thuisproducten verkocht, zoals entertainment, thuiswerkproducten en fitnessproducten. Er is dus een stijgende vraag naar producten en diensten om de tijd thuis door te komen Hierop kun je goed inspelen in je marketingactiviteiten. Deze periode van zelf-quarantaine resulteert overigens ook in meer focus op zelfontwikkeling. Zo wordt er meer gebruik gemaakt van zelfstudie platforms.
Het is dus interessant om jouw producten en diensten online zichtbaar te maken bij je doelgroep, bijvoorbeeld via Social Media of Google.
Nu veel mensen hele dagen thuis zullen zitten, neemt het gebruik van (social) media toe. Het is dus dé tijd om je producten en diensten via social media onder de aandacht te brengen. Dit kan je doen door te adverteren op social media óf door mensen via social media te bereiken die je website al eens bezocht hebben. Dit heet ook wel remarketing.
Daarnaast is bekend gemaakt dat Facebook 100 miljoen dollar aan advertentie budget weggeeft aan ondernemers die het momenteel moeilijk hebben door het coronavirus. De aankomende weken maken ze bekend hoe en aan welke ondernemers ze dit gaan weggeven. Schrijf je zeker even in via de button op hun website om in aanmerking te komen voor deze regeling, die je hier kunt vinden.
Er zullen meer zoekopdrachten in Google komen tijdens de coronacrisis. Mensen hebben nu veel tijd om dingen op Google te gaan zoeken en bekijken, waardoor het belangrijk is dat jij op die felbegeerde nummer 1 positie in Google staat. Hoe hoger je in Google staat, hoe meer jouw product of dienst in beeld komt bij de vele potentiële klanten die nu naar oplossingen op zoek zijn.
Het is dus belangrijk om in beeld te komen via zoekmachines als Google en Bing. Hiervoor is het belangrijk dat je SEO (gratis vindbaarheid) en SEA (betaalde vindbaarheid) goed op orde is. Hierbij heeft de betaalde vindbaarheid op Google Adwords sneller effect dan SEO. Nu je aandacht richten op SEO kan er wel voor zorgen dat je later dit jaar extra hoog staat in Google. Hulp nodig bij jouw SEO of SEA?
Meerdere bedrijven die online adverteren zullen specifieke campagnes nu uitstellen. Aangezien de kosten voor online adverteren markt gedreven zijn, zullen de prijzen waarschijnlijk dalen. Mocht je een product verkopen waar de vraag nu naar zal stijgt, dan biedt dit wellicht kansen. Je kunt namelijk mensen bereiken met hetzelfde advertentiebudget.
Consumenten zullen op de korte termijn weinig risico’s nemen, omdat de langetermijneffecten van COVID-19 nog onduidelijk zijn. Uit onderzoek blijkt dat consumenten, wanneer ze angstig zijn, eerder risicomijdend gedrag vertonen. Dat betekent dat dit een goed moment is om extra in beeld te zijn bij bestaande klanten. Mensen zullen namelijk minder snel geneigd zijn om risico te nemen en over te stappen naar een nieuw bedrijf. Focus je dus op herhalingsaankopen.
Dit kan je doen door middel van e-mail marketing. Stuur mailings naar bestaande klanten om, ook tijdens deze periode, bij hen onder de aandacht te blijven.
Bovenal: Focus je op de kansen die er liggen
We zijn allemaal in onzekerheid over hoe het nu allemaal verder gaat. Dat de impact van de coronacrisis groot is, dat is eigenlijk het enige dat zeker is. Met de bovenstaande tips proberen we bedrijven te helpen om deze crisis zo goed mogelijk door te komen.
Focus je in je marketingactiviteiten op herhalingsaankopen van je klanten en adverteer via social media en zoekmachines om je doelgroep te blijven bereiken. Om bedrijven te helpen om deze acties in gang te zetten, lanceren we de komende weken een reeks met online trainingen. Trainingen die je gewoon vanuit huis kunt volgen. Denk daarbij aan trainingen voor Facebook/Instagram adverteren, adverteren op Google en e-mail marketing.
Hopelijk hebben wij je met deze blog kunnen inspireren om je marketingactiviteiten zo effectief mogelijk in te zetten in deze lastige tijden. Heel veel succes iedereen, en met z’n allen komen we er wel doorheen!