Als je weleens in Google Analytics gesnuffeld hebt, ben je het ongetwijfeld tegen gekomen: het bouncepercentage. Maar wat is het nu precies, hoe interpreteer je dit en hoe kan je het percentage websitebezoekers dat je website direct verlaat verlagen? Want je wil natuurlijk dat je websitebezoekers niet meteen weer met de noorderzon vertrekken. Wij geven je 5 tips!
Het bouncepercentage is het percentage van je websitebezoekers die op een pagina van je website komen, en je website via dezelfde pagina weer verlaten. Dit doen ze zonder door te klikken naar een andere pagina. De conclusie is dus dat ze dan niet meer dan één pagina bezoeken en geen verdere actie ondernemen. Dit is natuurlijk niet het doel van je website.
Een hoog bouncepercentage betekent meestal dat de websitepagina je bezoekers niet genoeg overtuigt om een bepaalde actie uit te voeren. Dit kan bijvoorbeeld zijn om contact op te nemen, een offerte-aanvraag te doen, inschrijven voor een nieuwsbrief of daadwerkelijk een aankoop te doen.
Over het algemeen kan je je bouncepercentage interpreteren als hoog als het boven de 50% ligt. Alle percentages onder de 50% kan je zien als een laag bouncepercentage. Waarschijnlijk denk je nu, hoe hoger het bouncepercentage, hoe slechter. Maar dit is lang niet altijd het geval!
In deze gevallen is het namelijk logisch om een hoog bouncepercentage te hebben:
Een website die enkel bestaat uit één pagina heeft altijd een hoog bouncepercentage. Deze website heeft namelijk maar één pagina, dus er kan niet doorgeklikt worden naar een andere pagina. Toch kan een one-page website behoorlijk goed werken om leads binnen te halen!
Wanneer een pagina op je website puur bedoeld is om antwoord te geven op een vraag, is een hoog bouncepercentage ook niet slecht. Bezoekers komen met de vraag die jij beantwoordt via Google op je website. Ze vinden het antwoord op je website en verlaten daarna je website weer. Een hoge bounce rate, maar wél blije websitebezoekers!
Toch is het fijn om op belangrijkere pagina’s van je website een laag bouncepercentage te hebben. Denk bijvoorbeeld aan je homepage, diensten- of productpagina’s of pagina’s die speciaal aangemaakt zijn om een doel te bereiken (dus aanzetten tot actie). Hoe zorg je op deze pagina’s voor een laag bouncepercentage? Wij geven je 5 tips!
Het is allereerst belangrijk om ervoor te zorgen dat je website gebruiksvriendelijk is. Wanneer dit niet zo is, gaan bezoekers over het algemeen al snel weg. Maar hoe kan je je website gebruiksvriendelijk maken?
Zorg ervoor dat je website snel laadt, zodat websitebezoekers je website niet verlaten voor de website geheel geladen is. Daarnaast is het goed om de navigatiestructuur van je website eens goed te bekijken. Bedenk zoekopdrachten voor jezelf en bekijk of het makkelijk is om op de pagina die je zoekt te komen. Ook is het belangrijk om te controleren of de informatie van je website te lezen is op alle mogelijke apparaten: laptops, smartphones en tablets.
Het is ook een aanrader om een heatmap te installeren op je website, zodat je inzicht krijgt in hoe je websitebezoekers navigeren op je website. Je weet dan precies waar je leads tegenaan lopen!
Een andere factor die je bouncepercentage verhoogt is dat de inhoud van websites vaak niet aansluit op waar je bezoeker nou echt naar op zoek is. Het is belangrijk om te weten wat je websitebezoekers willen weten wanneer zij op je website terecht komen. Wanneer websitebezoekers niet te zien krijgen waar zij naar op zoek zijn, verdwijnen zij in een mum van tijd.
Ellenlange teksten op je website schrikken websitebezoekers af. Je website wordt dan al snel verlaten. Het is belangrijk om de teksten op je website op te klippen in alinea’s, zodat het leesbaar blijft. Je kan je website een stuk aantrekkelijker maken door gebruik te maken van foto’s, video’s en andere creatieve designs zoals infographics. Mensen zijn namelijk steeds meer visueel ingesteld. Hierdoor blijven bezoekers langer op je website, wat de kans verhoogt dat ze doorklikken naar een andere pagina op je website.
Eerder hebben we het al even gehad over de call-to-actions op je website. Een call-to-action is een stukje tekst of actieknop waarmee je je doel wil bereiken. Het is dus belangrijk dat de klop duidelijk, in een contrasterende kleur op de pagina staat. Daarnaast is het van belang duidelijk te maken waarom iemand op deze knop zou klikken en wat er dan gebeurt. Wanneer dit allemaal goed ingesteld is, zal je merken dat mensen vaker op de knop drukken en wordt je bouncepercentage verlaagd! Zie onderstaand een voorbeeld: de afbeelding links is duidelijker en nodigt meer uit.
Het hebben van links naar een andere website is een goed idee. Het zorgt voor hogere posities in Google en je laat zien dat je het beste voor hebt met je websitebezoekers. Het is voor je websitebezoeker wel een mogelijkheid om je website te verlaten. Wanneer je gebruik maakt van deze externe links (een link van een andere website), is het slim om deze te laten openen in nieuwe tabbladen. Op deze manier blijven bezoekers nog wel gewoon op je website wanneer ze op deze link klikken.
Het verlagen van je bouncepercentage gaat altijd hand in hand met het verhogen van het aantal conversies via je website. Het is dus belangrijk om je bouncepercentage in de gaten te houden, kansen te ontdekken en je website te optimaliseren met bovenstaande tips! Heb je liever wat hulp bij het verlagen van je bouncepercentage? Onze marketeers helpen je hierbij!