Blog conversie optimalisatie

5 TIPS VOOR MEER CONVERSIES OP JOUW WEBSITE

7 min
29-3-2023
Daphne

Stel je eens voor: Je hebt een prachtige website of webshop die hoog staat in zoekmachines zoals Google. Daarnaast heb je effectieve Facebook, Instagram of LinkedIn campagnes ingericht en jouw Google Ads advertenties lopen als een tierelier. Hierdoor komen er veel bezoekers naar je website of webshop. Toch is er één probleem: er komen te weinig aanvragen of bestellingen binnen.

Als ondernemer heb jij dan maar één vraag: hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn websitebezoekers meer acties verrichten op mijn website? Het antwoord is conversie optimalisatie. Misschien een ingewikkelde marketingterm die je nog niet zo heel veel zegt, maar daar gaat verandering in komen. In deze blog leggen we je uit wat conversie optimalisatie betekent en geven we 5 tips om je alvast op weg te helpen. Lees snel verder en wordt zelf een conversie optimalisatie specialist.

Wat verstaan we onder een conversie?

Voordat we uitleggen wat conversie optimalisatie precies betekent, is het van belang om de definitie van conversie duidelijk te hebben. In de online marketing betekent een conversie een gewenste actie die een websitebezoeker uitvoert op bijvoorbeeld jouw website. Wat deze actie precies is, ligt aan het doel van je website of webshop. Voorbeelden van acties zijn:

  • Invullen van een contactformulier;
  • Aanvragen van een offerte;
  • Toevoegen van een product aan je winkelmandje;
  • Downloaden van een e-book of whitepaper;
  • Plaatsen van een bestelling;
  • Klikken op een e-mailadres of telefoonnummer.

Wat is conversie optimalisatie?

Maar wat is conversie optimalisatie dan precies? Eigenlijk is dit heel simpel. Conversie optimalisatie is het zo inrichten van je website of webshop voor het verhogen van het aantal conversies, ofwel voor het laten toenemen van je conversiepercentage. Het conversiepercentage is het aantal conversies gedeeld door het aantal websitebezoekers x 100%. Om dit wat duidelijker in beeld te brengen hebben we een klein voorbeeld hieronder.

Je bent de trotse eigenaar van een kleding webshop en je hebt per maand 1.000 webshopbezoekers. Van deze 1.000 bezoekers doen er 10 een aankoop. Je hebt dan een conversiepercentage van 1%.

Bij het toepassen van conversie optimalisatie streven we ernaar dat hetzelfde aantal websitebezoekers meer acties uitvoeren. Je kunt namelijk wel oneindig proberen het aantal websitebezoekers te vergroten, maar het verhogen van het conversiepercentage is veel effectiever. Dat betekent meer conversies met hetzelfde aantal websitebezoekers, dan is je doel bereikt toch?! Dit ziet er als volgt uit in ons voorbeeld:

Je bent de trotse eigenaar van een kleding webshop en je hebt per maand 1.000 webshopbezoekers. Van deze 1.000 bezoekers doen er 20 een aankoop. Je hebt dan een conversiepercentage van 2%.

Het wegnemen van obstakels

Conversie optimalisatie richt zich op het wegnemen van obstakels en twijfels. Ga eens bij jezelf na. Als je ergens over twijfelt, is de kans ontzettend klein dat je tot een aankoop overgaat. In een online omgeving is deze twijfel een stuk groter dan in een fysieke winkel. Je weet bijvoorbeeld niet of het product dat je ziet echt het product is dat je krijgt. In een fysieke winkel weet je dit natuurlijk wel.

Conversie optimalisatie heeft als doel deze twijfels weg te nemen. Wat trucjes die kleding webshops in de loop der jaren hebben toegevoegd zijn:

  • Het tonen van meerdere foto’s van het shirt;
  • Het mogelijk maken om in te zoomen;
  • Het wegnemen van verzendkosten;
  • Het bieden van de mogelijkheid om het shirt terug te sturen.

Deze toevoegingen zorgen ervoor dat de drempel wordt verlaagd en de twijfels van de bezoeker afnemen. De kans dat meer websitebezoekers dan tot een aankoop overgaan is een stuk groter. Dit is slechts een klein voorbeeld en er zijn natuurlijk meer tips om je conversiepercentage te verhogen. Hieronder zetten we 5 tips voor jou op een rij zodat je zelf aan de slag kunt gaan met conversie optimalisatie.

5 tips waardoor jij meer conversies realiseert

Tip 1: maak je website gebruiksvriendelijk

De eerste tip is meteen een hele logische natuurlijk, maar we zien dit helaas nog te vaak misgaan. Als de website of webshop niet gebruiksvriendelijk is, verlaten bezoekers de website snel en realiseer je geen conversies. Een gebruiksvriendelijke website is dan ook de basis om het maximale uit je bezoekers te halen. Maar wat is dan belangrijk om allemaal op te letten?

Ten eerste is het van belang om de snelheid van je website te checken. Is deze te langzaam, dan gaan er gegarandeerd veel potentiële klanten weg. Zorg er daarom voor dat je website snel laadt. Het liefst zo snel mogelijk, maar echt niet langer dan 3 seconden. Daarnaast helpt een snelle website ook nog eens om hoog te scoren in Google!

Check ten tweede ook altijd of je website goed werkt op zowel desktop, mobiel als tablet. Het zou zonde zijn als bezoekers je website verlaten, omdat die niet goed werkt op één van deze drie apparaten.

Je navigatiestructuur is het derde belangrijke punt dat te maken heeft met de gebruiksvriendelijkheid. Met een goede navigatiestructuur is het voor je bezoekers makkelijk om bepaalde informatie te vinden.

Een tip om dit eenvoudig te testen: geef een familielid of een vriend een bepaalde zoekopdracht op jouw website en kijk of die het eenvoudig kan vinden. Zo niet? Pas dan de structuur aan zodat dit wel makkelijk gaat!

Tip 2: denk vanuit de klant

Als het goed is weet jij al veel van je doelgroep en je websitebezoekers. Denk bijvoorbeeld aan de man-vrouw verdeling, leeftijd en nationaliteit. Dit is al een goede eerste stap, maar er is meer informatie nodig om het maximale uit je bezoekers te halen. Het is belangrijk om te weten waarom ze bij jou kopen en wat hun behoeften zijn. Behoeften zijn bijvoorbeeld gratis verzending, buiten reguliere werktijden open of werken bij jou op kantoor. Geef deze informatie ook een prominentere plek op je website dan minder relevante informatie. Zo is de kans groter dat je ze overtuigd en je conversiepercentage daardoor omhoog schiet.

Tip 3: maak gebruik van actieknoppen (maar niet te veel!)

Geef jij op jouw website genoeg en relevante informatie over jouw producten en diensten? Hartstikke goed! Denk je er dan ook aan om actieknoppen, ofwel een call-to-action (CTA), toe te voegen? Zonder actieknoppen is de kans klein dat een bezoeker ook echt een actie verricht op jouw website of webshop. Voeg daarom altijd een knop toe waarop mensen kunnen klikken om bijvoorbeeld contact op te nemen, een offerte aan te vragen of een bestelling te doen.

LET OP: gebruik niet te meer dan twee actieknoppen onder elkaar. Anders weet de bezoeker niet wat deze moet doen en werkt het gebruik van de knoppen averechts.

Tip 4: wek het vertrouwen en neem twijfels weg

Zoals eerder in deze blog verteld gaat conversie optimalisatie over het wegnemen van obstakels. Eén van die obstakels is onzekerheid: als mensen twijfelen kopen ze meestal niks. Daarom is het van groot belang dat je het vertrouwen van de websitebezoeker wekt en zijn of haar twijfels wegneemt. Je kunt dit bijvoorbeeld doen door recensies of keurmerken prominent in beeld te brengen. Bezoekers van je website krijgen hierdoor het gevoel dat jouw bedrijf ook echt een goed en betrouwbaar bedrijf is, waardoor een deel van de twijfels wordt weggenomen. Een andere manier om bezoekers gerust te stellen en twijfels weg te nemen, is het plaatsen van een geruststellende boodschap dichtbij actieknoppen. Plaats bijvoorbeeld in een webshop de tekst ‘gratis bezorging’ of ‘morgen in huis’ dicht bij de actieknop om het product in je winkelmandje te zetten. Uit de resultaten van vele A/B testen van grote bedrijven is gebleken dat dit echt werkt!

Tip 5: testen, testen en nog eens testen

De laatste en misschien wel één van de belangrijkste tips is testen. Alleen op deze manier kom je erachter wat wel, maar ook wat juist niet werkt. Ga dus niet zomaar op je eigen voorkeuren, meningen of onderbuikgevoel af, want dat is geen garantie tot conversies. De enige manier waarop jij echt weet of iets conversies oplevert, is door het te testen. Hoe doe je dit dan?

In de marketing wereld worden A/B testen vaak gebruikt. In een A/B test kijk je naar de data van twee varianten: variant A en variant B. In variant A heb je bijvoorbeeld een actieknop in een groene kleur en in variant B één met een rode kleur. Je laat deze beide los op je website en kijkt welke meer conversies opleveren. Voorbeelden van andere dingen die je kunt testen zijn:

  • Plek van actieknoppen
  • Weergave van recensies (bijvoorbeeld met alleen maar sterren of ook met cijfers)
  • Indeling van je pagina

Zo zijn er nog veel meer aspecten die te testen zijn. Nieuwsgierig naar meer? Neem dan eens contact met ons op. Wij leggen het je graag uit.

Nu is het aan jou!

Geweldig! Door het lezen van deze blog ben je een echte conversie optimalisatie expert geworden. Je weet precies wat conversie optimalisatie betekent en met deze 5 praktische tips ga jij jouw conversiepercentage verhogen. Succes!

Wil je nog even sparren met ons over dit onderwerp, heb je hulp nodig om het toe te passen voor jouw onderneming of heb je gewoonweg geen tijd om conversie optimalisatie zelf op te pakken? MarketingKarwei staat voor je klaar! Neem hieronder contact met ons op, want we helpen jou graag op weg.