adverteren op pinterest

NIEUW! 6 VOORDELEN VAN ADVERTEREN OP PINTEREST

4 min
10-7-2019
Nannick

Adverteren op social media, veel bedrijven maken er gebruik van om hun producten of diensten te promoten. Denk hierbij aan advertenties op Facebook, Instagram of LinkedIn. Maar er is nog een platform bijgekomen om op te adverteren. Het is al een groot inspiratieplatform, maar met de komst van advertenties wordt dit alleen maar groter. We hebben het hier over Pinterest. Vanaf april 2019 is het mogelijk voor bedrijven om te adverteren. Er zijn al een aantal bedrijven aan het experimenteren geslagen, maar ook voor jou liggen er veel kansen. Volgens het social media onderzoek van Newcom research zijn er namelijk in 2019 3,5 miljoen Pinterest-gebruikers in Nederland. Ze behoren nog niet tot de allergrootste social media kanalen, maar ze groeien flink ten opzichte van 2018. Er maken dagelijks 734.000 Nederlanders gebruik van het platform en met de komst van het adverteren verwachten we dat dit aantal alleen maar zal toenemen.

De 6 voordelen om te adverteren op Pinterest 

1. Het bereik is heel groot

Het bereik dat bedrijven hebben met het adverteren op Pinterest is groot. Op Pinterest wordt dit impressie genoemd. In vergelijking met andere social media kanalen heb je op Pinterest een hoog bereik. De reden? Er is nog niet veel concurrentie aanwezig en je adverteert heel gericht op basis van interesses. Pinterest geeft een voorstel op basis van interessegroepen, waarin nog meer interesses staan. Vink aan welke van toepassing zijn en geef, om het nog gerichter te maken, trefwoorden op. Op deze manier vergoot je het bereik van de advertentie. Eis is wel dat je er minimaal 25 ingeeft.

 2. De kosten per klik zijn relatief laag

De kosten per klik zijn in vergelijking met andere social media platformen redelijk laag. Wij hebben al verschillende advertenties opgezet voor een klant van ons en we zien dat we €70 betalen voor 90 kliks. De kosten per klik is gemiddeld €0,80. In vergelijking met Facebook of Google Adwords is dit heel laag, waar je al snel €2 betaalt voor een klik. Het is natuurlijk ook nog een redelijk nieuw platform waar bedrijven op kunnen adverteren en de concurrentie is laag. Hierdoor kan er nog heel veel ontdekt worden. Ben jij een bedrijf die graag nieuwe dingen uitprobeert, zorg dan dat adverteren op Pinterest ook op het lijstje staat.

3. Bedrijf achter de inspiratie

Je bent inspiratie aan het op doen op Pinterest, je ziet een leuke outfit, een gaaf interieur of het grappige cadeau dat je wilt hebben, maar waar koop ik die? Welk bedrijf zit erachter, waar je daadwerkelijk het product ook kan kopen? Met de mogelijkheid om te adverteren kom je meteen op de website terecht waar je de opgedane inspiratie kunt bestellen. De advertenties staan tussen het overzicht en zodra je hierop klikt kom je op de website terecht. Natuurlijk kan je de pin ook opslaan op een bord. Hoe makkelijk!

4. Vroegtijdig in beeld bij klant

Pinterest is een platform waar klanten zich op oriënteren. Als bedrijf zijnde heb je de mogelijkheid om in een vroeg stadium zichtbaar te zijn in de klantreis. Je kunt je producten of diensten uitlichten en naamsbekendheid opbouwen.

5. Werkt hetzelfde als adverteren op andere social media kanalen

Adverteren op Pinterest werkt bijna hetzelfde als op andere kanalen. Ben je dus al bekend met adverteren op Facebook, dan is dit een makkie. Ook hier geef je aan wat het doel is van de advertentie, wat het budget is en welke doelgroep je wilt bereiken. Helaas kan je op dit moment nog geen leeftijd aangeven in Nederland. Dit werkt alleen nog in de VS.

6. Uitgebreide statistieken

Zodra je advertenties hebt opgesteld voor je bedrijf heb je daarna veel statistieken waaruit blijkt hoe goed de advertenties presteren. Zo kun je een vergelijking maken tussen betaalde pins en degene die gratis zijn geplaatst. Je kunt zien hoeveel kliks de advertentie heeft opgeleverd, maar ook wat het bereik is en hoeveel mensen de pin hebben bewaard.

Adverteren op Pinterest kent ook nadelen 

Naast alle voordelen zijn er natuurlijk ook altijd nog nadelen die we kunnen opnoemen

1. Zo duurt het vrij lang voordat Pinterest de wijzigingen heeft doorgevoerd. Als jij een advertentie hebt gemaakt, kan het zomaar een dag duren voordat deze online staat. Vooral als je de eerste keer een advertentie maakt is dit vervelend, je weet namelijk niet of je het op deze manier goed hebt gedaan. Maar ook als je snel punten wil wijzigen kan dit nadelig zijn.

2. Pinterest is niet geschikt voor alle bedrijven. Pinterest is voornamelijk gericht op B2C klanten en ook lang niet alle branches zijn geschikt voor Pinterest. Vooral fashion, food, lifestyle, reizen, tuinieren en beauty worden nu uitgelicht op Pinterest.

Ben jij een bedrijf dat is geschikt om te adverteren op Pinterest, maar ben je hier niet mee bekend? De marketeers van MarketingKarwei helpen je hier graag bij. Heb jij zin om samen te bekijken hoe wij de marketingstrategie van jouw bedrijf kunnen overbrengen op Pinterest?