Bij zo’n beetje elke zoekopdracht kom je ze tegen; de Google Shopping resultaten. Sterker nog, ze staan zelfs boven de normale zoekresultaten geplaatst en zijn voorzien van een afbeelding, titel en naam van de aanbieder. Een duidelijkere aanwezigheid op de eerste pagina in Google kan haast niet.
Google Shopping is een shopping zoekmachine in Google. Vaak krijg je bij een zoekopdracht bij Google de optie om naar het tabblad ‘Shopping’ te gaan. Dit laat gebruikers direct zoeken naar producten die webshops aanbieden via Google. Bedrijven kunnen hun producten hier promoten om potentiële klanten naar hun webshop te trekken.
Google Shopping is eigenlijk de tab ‘Shopping’ in Google:
Je producten worden dus vertoond in het Shopping tabblad. Maar de inzet is ook een manier om je producten te adverteren op de eerste pagina van de zoekresultaten. Juist het opvallende karakter van de Shopping-advertenties zorgt ervoor dat je als adverteerder nog meer kansen hebt om potentiële klanten naar je webshop te trekken. Je kunt het ook wel zien als vergelijkingstool die op subtiele wijze is toegevoegd aan de hoogste zoekresultaten van de zoekmachine.
Wanneer je in Google een zoekopdracht invoert voor een bepaald product, krijg je een aantal blokken te zien met daarin afbeeldingen van producten. Deze blokken kunnen zowel rechts van of boven de gratis zoekresultaten staan.
Maar wat is Google Shopping nu eigenlijk precies? Google ziet het als de perfecte mogelijkheid voor (potentiële) klanten om direct een vergelijking te maken tussen bepaalde producten op basis van prijs. Daarnaast is het mogelijk rechtstreeks een aankoop te doen op een website of lokale winkel. Bovendien worden Shopping-resultaten weergegeven op verschillende apparaten en tablets. Anders dan in ‘normale’ zoekresultaten laat Google ook de afbeelding van het product zien, inclusief de prijs. Zo wordt vergelijken nog eenvoudiger en is er meer het ‘winkelgevoel’. Ook hier betaal je overigens pas na een interactie (klik).
Op het moment dat mensen een bepaald product intypen als zoekwoord, zijn zij vaak op zoek naar een product met de intentie om het te kopen. Met Google Shopping wordt de stap van de intentie om iets te kopen naar het daadwerkelijke kopen makkelijker gemaakt.
Dan over naar het belangrijkste: de redenen waarom je Google Shopping wilt inzetten. Wij hebben ze voor je op een rij gezet:
Google Shopping biedt de mogelijkheid om via complete advertenties heel gericht te adverteren. De customer journey wordt verkort aangezien er een hele drempel wordt weggehaald.
De kosten per klik liggen bij de meeste branches lager dan bij de tekstadvertenties. De oorzaak hiervan is dat de concurrentie lager is. Je adverteert bovendien op specifieke producten. Zo wordt je product alleen getoond wanneer iemand specifiek op zoek is naar een product.
Vergeleken met een tekstuele advertentie op Google behaal je met een Shopping advertentie een hoger percentage van mensen dat op de advertentie klikt en op je site terecht komt.
De prijzen van je producten worden in Shopping advertenties standaard getoond. Dit hoef je natuurlijk niet per sé als een voordeel te zien, maar potentiële klanten weten wel waar ze aan toe zijn. Ook als je tot de goedkopere aanbieders behoort kan het zeker voor meer websitebezoekers zorgen.
Het kan zijn dat je websitebezoekers al een product hebben bekeken of zelf al toegevoegd hebben in hun winkelwagentje. Wanneer zij je website verlaten hebben of geen aankoop hebben gedaan, kan je ze via Google Shopping alsnog bereiken.
Naast je tekstuele advertenties in Google en je aanwezigheid in de gratis zoekresultaten, komt er nu een derde aanwezigheid bij.
Het is makkelijk om te onderzoeken welke zoektermen zorgen voor websitebezoekers. Voor deze zoekwoorden maak je nieuwe campagnes aan en zoekwoorden die weinig opleveren sluit je uit. Door continue te blijven optimaliseren, zet je Google Shopping zo effectief mogelijk in. Het is hierbij belangrijk om breed te beginnen en zeer specifiek te eindigen.
Eigenlijk kun je het dus zien als een manier om je producten te etaleren aan potentiële klanten. Je kunt in een oogopslag een beeld geven van wat je te bieden hebt. Om een Shopping campagne te beginnen, moet je een aantal stappen zetten:
Hierin bied je Google op een gestructureerde manier je assortiment aan. Hierdoor kan Google gemakkelijk een zoekresultaat aan je product koppelen.
Dit programma is de schakel tussen je product feed en Google AdWords. Hier kan je de product feed uploaden en de koppeling maken met Google AdWords, waar je je Shopping campagne kan aanmaken.
Wanneer de koppeling tussen het Google Merchant Center en Google AdWords is gemaakt en de feed geüpload is, kunnen er campagnes worden aangemaakt. Tevens stel je hier onder andere de maximale kosten per klik en je dagbudget in.
Natuurlijk is het belangrijk om je Shopping advertenties in de gaten te houden en telkens te verbeteren. Het doel? De optimale balans vinden zodat er veel geklikt wordt op jouw Shopping advertenties.
Bovenstaande stappen zijn een korte beschrijving van de te nemen stappen. Het is namelijk erg belangrijk om goed na te denken over je product feed. Denk hierbij onder andere aan de structuur van je feed. Maar ook in AdWords dien je passende instellingen en structuur aan te brengen.
Google Shopping is dus een hele goede tool voor webwinkeliers om hun omzet te verhogen. Het werkt vooral goed voor niche producten. Het is een krachtige tool waarmee je jouw producten direct in de zoekresultaten van Google kunt weergeven.
Benieuwd wat MarketingKarwei voor jou kan betekenen? Onze marketeers helpen je graag verder met het opzetten van een Google Shopping campagne. Heb je al een campagne? Geen probleem! Wij helpen je graag bij het optimaliseren van je Shopping activiteiten en het behalen van je online dromen!