Het einde van het jaar is in zicht en wij willen alvast met jullie vooruitkijken naar het volgende jaar. Wij geven je een beeld van de social media trends die wij verwachten voor 2020. Social media is ongelofelijk belangrijk voor bedrijven in Nederland. 45% van de gehele wereldpopulatie maakt gebruik van één of meerdere social media kanalen. In Nederland gebruikt wel 94% van de 15+ populatie één of meerdere social media kanalen. Het is dus enorm belangrijk om met jouw bedrijf bij te blijven bij de ontwikkelingen op dit gebied. Lees hieronder de 7 ontwikkelingen die wij verwachten voor 2020!
Facebook, Twitter en Instagram zijn nog steeds de meest gebruikte platformen voor B2C merken en LinkedIn is het meest gebruikte platform voor B2B bedrijven. Maar ook andere ‘alternatieve’ platformen worden steeds belangrijker. Twee belangrijke voorbeelden zijn TikTok en Pinterest.
TikTok is een app waar je video’s van maximaal 15 seconden met elkaar kunt delen. TikTok is in het laatste jaar gegroeid tot ongeveer 3.5 miljoen gebruikers in Nederland. Bijna de helft van de gebruikers is tussen de 16 en 24 jaar. TikTok begint dus een grote speler te worden, zeker slim om daar als marketeer mee te beginnen, voornamelijk als jongeren binnen je doelgroep vallen. Lees hier meer over TikTok.
Naast TikTok is het ook slim om je marketingstrategie op Pinterest te richten. Pinterest bestaat natuurlijk al langer maar heeft het sinds kort een e-commerce functie toegevoegd in het platform. Hierdoor kan je producten die je ziet op Pinterest ook meteen kopen. Daarnaast is het sinds een tijdje mogelijk om te adverteren op Pinterest en dat is een kans voor veel bedrijven. Een tijdje geleden hebben wij al een blog geschreven over: 6 voordelen van adverteren op Pinterest.
Facebook heeft naar buiten gebracht dat er vanaf 2020 de mogelijkheid is tot het adverteren op WhatsApp. Het is nog niet duidelijk hoe het eruit gaat zien maar het is wel zeker dat dit in 2020 toegevoegd gaat worden. Waarschijnlijk zal het gebonden worden aan de WhatsApp Stories. Zeker iets om in de gaten te houden dus.
Stories zijn voor de gebruiker al langer belangrijk en worden veelvuldig gebruikt om content met elkaar te delen. Merken zijn hier in 2019 iets op achter gebleven. Wij verwachten dat hier in 2020 een omslag plaats zal vinden. Waarom Stories zo interessant zijn? Stories blijven maar maximaal een dag staan, dit geeft je ruimte om te experimenteren. Stories zijn vaak gecreëerd en geplaatst op hetzelfde moment. Hierdoor ontstaat niet altijd het ‘perfecte plaatje’ maar is er wel veel ruimte voor authenticiteit en creativiteit.
Dit is één van de social media trends waar Instagram laatst al een eerste stap in heeft doorgevoerd. Mat augmented reality kan je bij het shoppen van je producten al kijken hoe dit staat. Instagram heeft dit nu al uitgebracht voor onder andere cosmetica en zonnebrillen. Zo kan je bijvoorbeeld zien, hoe een bepaalde kleur lippenstift je zou staan. Of je kunt verschillende zonnebrillen passen. Hierdoor kun je vanuit verschillende plekken kijken hoe iets je mogelijk zal staan, zonder dat je daarvoor naar de ‘echte’ winkels toe moet. Dit is pas het begin! Naar verwachting wordt dit in 2020 op meer platformen en voor meer type producten mogelijk.
Het overgrote deel van de bedrijven gebruikt inmiddels social media om de doelgroep te bereiken. Dit zorgt er ook voor dat er een overvloed aan content geplaatst wordt door verschillende bedrijven. Het is daarom als bedrijf steeds belangrijker geworden om eruit te springen. Hoe je dit doet? Creativiteit is de sleutel tot het succes van je merk. In een wereld met steeds meer content, is creativiteit cruciaal voor het succes van je merk. De focus op creativiteit gaat in 2020 nog belangrijker worden!
Vorig jaar rond deze tijd schreven wij al een blog over het feit dat je niet meer om influencer marketing heen kan. Influencer marketing groeit nog steeds en zal naar verwachting door blijven groeien. Toch is er op het gebied van infleuncer marketing wel een verandering aan het doorbreken. De geloofwaardigheid van de grote influencers staat namelijk onder druk. Veel grote influencers (100.000+ volgers) zijn meer gestuurd door het geld dan dat ze achter de producten staan die ze promoten. De volgers beginnen dit steeds meer in te zien.
Het is dus belangrijk dat je het ‘kaf van het koren’ kan onderscheiden. Zo is het bijvoorbeeld slim om je te richten op influencers die écht goed bij jouw bedrijf passen. Daarnaast is het slim om je op de wat kleinere, lokale influencers te richten. Die staan dichter bij de doelgroep en hebben een grotere geloofwaardigheid.
Een andere social media trend binnen influencer marketing is influencer-marktplaatsen. Een Marktplaats waar influencers en merken elkaar kunnen vinden. Hierdoor kan je met verschillende influencers in contact komen en kijken wie echt bij jouw bedrijf past.
Door onder andere de overvloed aan berichten en de geld gestuurde influencers, kiezen steeds meer mensen ervoor om een social media detox te doen. Ze verwijderen dan bijvoorbeeld hun social media apps, of verminderen het gebruik voor bijna 90%. Voor sommige mensen is dit tijdelijk maar voor andere permanent. Natuurlijk doet niet iedereen mee met deze social media detox maar het is wel belangrijk om het in je achterhoofd te houden. Richt je niet alleen op social media maar blijf je vooral ook focussen op zoekmachine marketing en e-mail marketing.
Wil jij hulp bij het voorbereiden/inspelen op deze trends en ontwikkelingen? De social media toppers van MarketingKarwei helpen je graag.