7 tips linkbuilding header

7 TIPS OM NU ÉCHT TE STARTEN MET LINKBUILDING

3 min
6-6-2018
Kim

Gratis vindbaarheid én omzet verhogen met linkbuilding 

Als bedrijf wel of niet beginnen met linkbuilding? Verbeter je hiermee de gratis vindbaarheid? Of krijg je alleen maar strafpunten van Google? Er bestaan veel misverstanden op dit gebied, waardoor het een onderdeel van SEO is dat bij bedrijven vaak blijft liggen. Daarom gaan wij nu een eenduidig antwoord geven op deze vragen. Wij van MarketingKarwei zeggen: wél beginnen met linkbuilding want het is goed voor je gratis vindbaarheid. En beter gratis gevonden worden leidt tot een hogere omzet. Lees snel verder waarom en hoe je dit het beste aanpakt.

Leuk, maar wat is linkbuilding precies? 

Linkbuilding is het opbouwen van een netwerk door middel van links. Dit kan op twee manieren. Een netwerk van interne- en externe links. Beide manieren zijn belangrijk voor de gratis vindbaarheid van je website. Een interne link is een linkje op één van je websitepagina’s die verwijst naar één van de andere websitepagina’s. De websitebezoeker blijft dus op jouw website. Externe links ofwel backlinks verwijzen door naar andere websites. Als een websitebezoeker hierop klikt verlaat deze persoon je website.

Waarom zou ik hiermee starten? 

Dat is simpel: zowel interne als externe links verbeteren je gratis vindbaarheid! Een pagina waarnaar doorverwezen wordt vanuit een andere pagina wordt door Google als belangrijker gezien. Ze gaan ervan uit dat er een goede reden is dat er doorverwezen wordt naar die pagina. Dit draagt bij aan het behalen van hogere posities binnen zoekmachines. Deze hogere posities leiden tot een hogere omzet voor je bedrijf. Maar zomaar overal links plaatsen is niet de bedoeling. Dit werkt zelfs averechts, hier krijg je strafpunten voor van Google. Wat werkt dan wel? Daar hebben wij tips voor!

Tips voor linkbuilding 

1. Start met interne linkbuilding

Dit is de eerste stap voor een goed linkbuilding aanvalsplan. Ga je verschillende websitepagina’s aan elkaar koppelen door middel van links. Bekijk kritisch welke interne links je op de websitepagina kan plaatsen.

2. Start met externe linkbuilding 

Hiervoor is samenwerking met andere websites of bedrijven nodig. Maak deals met andere websites zodat zij doorlinken naar jouw website. Dit is een tijdrovende klus maar wel met resultaat. Begin bijvoorbeeld bij bekende relaties en lokale partijen.

3. Ga op zoek naar websites waar je op vermeld wordt 

Het kan zo zijn dat er al websites zijn waar je bedrijfsnaam genoemd wordt maar dan zonder link. Hier wil je graag een link bij hebben. Vraag dit bedrijf of hier ook een link bij mag.

4. Kwaliteit gaat boven kwantiteit 

Een lange tijd gold hoe meer linkjes, hoe beter voor je gratis vindbaarheid. Tegenwoordig wordt dit niet meer getolereerd. Nu wordt er enkel gekeken naar de kwaliteit van de website waar de link vandaan komt. Maar wat zijn nu kwalitatieve links? Dat zijn links die doorverwijzen naar relevante en aanvullende informatie voor de websitebezoeker.

5. Inhoud is koning 

Alles rondom gratis vindbaarheid draait om inhoud. Ga op zoek naar websites die relevant zijn voor de branche waar je bedrijf zich in bevindt en beoordeel de inhoud van deze website. Dit betekent informatie die uniek en nuttig is, die regelmatig geactualiseerd wordt én die ondersteund wordt door media zoals foto’s en video’s.

6. Links verdienen 

Ga zelf aan de slag met inspirerende inhoud. Inhoud waar andere websites naartoe willen linken. Denk hierbij aan een uniek onderzoek op basis van data die je hebt verzameld of een interessante blogpost van 2000-4000 woorden waarin je heel diep ingaat op een onderwerp. Normaal gesproken wordt er betaald voor deze inhoud, wanneer je dit gratis weggeeft kan dit links opleveren. Het is hierbij wel van belang dat je zelf de inhoud promoot en andere websites tipt aangezien er veel concurrentie is op dit gebied.

7. Sites met autoriteit 

Naast relevante websites voor je bedrijf zijn er ook een aantal websites die als autoriteit worden gezien. Een link van deze site is altijd goed voor je gratis vindbaarheid ook al heeft het niets met je eigen branche te maken. Sites met autoriteit zijn scholen, ziekenhuizen, overheidsinstellingen, gerenommeerde kranten en tijdschriften.

Ik heb geen tijd om dit zelf te doen, kunnen jullie mij helpen? 

Ja natuurlijk! Wij maken er een sport van om meer omzet te halen uit websites door een hogere positie in Google. Onze ploeg gaat graag voor je aan de slag met linkbuilding om ook voor jou meer omzet binnen te halen. Maak een afspraak of kom een kopje koffie met ons drinken zodat we jou kunnen helpen!