Het sollicitatiegesprek is een belangrijk onderdeel in het wervingsproces voor nieuw personeel. Het internet staat vol met tips voor sollicitanten over hoe ze zich optimaal kunnen voorbereiden op een gesprek. Voor werkgevers zijn er beduidend minder tips te vinden. Waarom eigenlijk? In deze krappe arbeidsmarkt moeten werkgevers namelijk ook een uitstekende indruk achterlaten, net als de potentiële werknemers. Om jullie een handje te helpen geven wij daarom 7 tips voor werkgevers om het perfecte sollicitatiegesprek te voeren.
Iedereen heeft wel eens gesolliciteerd. Ook jij als werkgever. Denk eens terug aan dat moment (of die momenten): waarschijnlijk was je best zenuwachtig. Het is daarom goed om een kandidaat eerst op z’n gemak te stellen. Wees vriendelijk als je hem of haar verwelkomt en biedt meteen wat te drinken aan. Voer een klein en simpel gesprekje om het ijs te breken met vragen als:
Stel jezelf daarna voor en maak dit persoonlijk. Zeg niet alleen ‘Ik ben Jan, 55 jaar, eigenaar van bedrijf X en ik golf graag’, maar breng het in een leuk verhaal van een aantal zinnen. Noem een aantal grappige (of minder grappige) karaktereigenschappen van je op, zodat de sollicitant zichzelf ook meer openstelt tijdens de rest van het gesprek. Stel het bedrijf en de cultuur ervan daarna op dezelfde manier voor.
Extra tip: Vind je het moeilijk om iets over jezelf te verzinnen? Vraag dan je partner, een collega of een vriend om jou te omschrijven. Hier komen vaak de leukste dingen uit!
Het is erg verleidelijk om meteen vragen te stellen over het CV van de sollicitant. Wij adviseren je om dit pas in een later stadium van het gesprek te doen. Waarom? Het CV heb je in jouw voorbereiding al goed doorgenomen. Je kent de professionele carrière van de sollicitant dus al in grote lijnen, maar je weet nog niks over de persoon zelf. Daar is het sollicitatiegesprek juist voor. Vraag hier dus eerst naar. Hieronder sommen we alvast een aantal vragen op die je kan stellen:
Natuurlijk hoef je niet al deze vragen te stellen en kun je er zelf wat bij verzinnen. Wat belangrijk is om op te letten is dat deze vragen bij jou en de bedrijfscultuur passen. Daarnaast lijken sommige vragen wat vreemd, maar dat is juist goed om het gesprek luchtig te maken. Tevens krijg je op die manier ook bijzondere en persoonlijke antwoorden, waardoor jij de sollicitant nog beter leert kennen.
Op dit moment van het gesprek is de sollicitant (als het goed) is op z’n gemak. Hij of zij weet al een aantal persoonlijke dingen over jou en jij kent de kandidaat al een stuk beter. Nu is het tijd om door te vragen naar het CV. De kunst is om opvallende dingen uit het CV te halen. Je kunt hierbij denken aan het snel switchen van baan, gaten in het CV en wisselende studies. Vraag goed door naar de redenen achter bepaalde dingen. Switcht iemand bijvoorbeeld vaak van baan, kom er dan achter waarom iemand is vertrokken bij zijn vorige werkgevers. Hetzelfde geldt voor snel of vaak switchen van studie. Het is natuurlijk niet het geval dat iemand dan meteen niet meer geschikt is, maar het is goed om te kijken hoe iemand zich hier tegenover opstelt. Breng daarnaast de laatste twee of drie werkgevers goed in kaart. Dit geeft het beste beeld van de sollicitant.
Extra tip: vraag bij een ouder iemand vooral naar de werkervaring en minder naar de studie. Bij een jonger iemand raden we aan om dit juist andersom te doen: meer naar de studie en minder naar de werkervaring.
Bij deze tip is het belangrijk dat je een goed beeld van de kandidaat krijgt op twee vlakken. Ten eerste wil je meer weten over zijn of haar competenties. Bedenk van te voren één of twee competenties die nodig zijn voor de openstaande functie en vraag hier naar door. Voorbeelden van vragen zijn:
Om echt een goed beeld te krijgen is het nodig om te vragen naar praktische voorbeelden zoals bij de laatste vraag uit dit voorbeeld. Zo kun jij de antwoorden beter in het perspectief van de functie plaatsen.
Ten tweede wil je meer weten over de sollicitant als collega. Stel hier vragen over de types waar iemand wel of niet mee kan samenwerken, hoe iemand omgaat met teleurstellingen en wat iemand meestal voor rol heeft binnen een team. Vraag ook hier naar voorbeelden uit de praktijk om een zo compleet mogelijk beeld te krijgen van de kandidaat.
Deze tip lijkt erg op de vorige, maar er is toch een wezenlijk verschil. Hier kijk je echt naar de match tussen de sollicitant en de functie, en de sollicitant en het bedrijf. Het verschil zit hem erin dat dit weer wat persoonlijker is. Voor de match tussen de sollicitant en de functie kun je denken aan vragen als ‘wat sprak je aan in de vacature?’ en ‘wat denk je dat je grootste bijdrage zal zijn?’ Voor de match tussen de sollicitant en het bedrijf stel je vragen zoals ‘wat voor cultuur vind je fijn in een bedrijf?’ en wat is voor jou de ideale werkgever?’
Na het hele gesprek heeft de sollicitant vast nog een aantal vragen over onderwerpen die nog niet zijn behandeld. Geef hem of haar ook de ruimte om deze vragen te stellen. Je wilt niet dat iemand nog met onduidelijkheden wegloopt na het gesprek.
Deze tip is ontzettend belangrijk, maar dit gaat in de praktijk helaas nog te vaak mis. ‘Ik heb na mijn sollicitatie niks meer gehoord’ is dan ook één van de meest voorkomende klachten onder sollicitanten. Laat sollicitanten weten wat de rest van de procedure is, en wanneer en hoe zij reactie kunnen verwachten. Er is niks zo vervelend als onzekerheid. Maak hierin geen onderscheid tussen geschikte kandidaten en minder geschikte kandidaten, iedereen verdiend een reactie.
Met deze tips kun jij als werkgever aan de slag om de juiste kandidaten te vinden voor jouw openstaande vacatures. Een sollicitatiegesprek voeren is niet altijd even makkelijk en kost tijd, maar het is o zo belangrijk als je wilt te groeien met je bedrijf.
Heb je nou nog meer hulp nodig bij het aantrekken van geschikte kandidaten? MarketingKarwei biedt een training employer branding aan, waardoor jij en je collega’s alles te weten komen over het aantrekken van nieuwe werknemers. Wil je het liever helemaal aan ons overlaten? Neem dan contact met ons op of klik hieronder voor meer informatie.