e-mailadressen verzamelen

9 TIPS OM E-MAILADRESSEN TE VERZAMELEN

4 min
25-10-2019
Leonie
  1. Zorg voor meer inschrijvingen voor je nieuwsbrief op je eigen website
  2. E-mail handtekening
  3. Zorg voor een kort inschrijfformulier
  4. Breng je nieuwsbrief onder de aandacht op social media
  5. Promoot je nieuwsbrief in je Google advertentie
  6. Laat ook via offline kanalen weten dat je een nieuwsbrief verstuurt
  7. Geef een cadeautje of korting weg bij inschrijving
  8. Laat zien waarom iemand zich bij jou moet inschrijven
  9. Voeg bij elke online aanvraag een optie tot inschrijving toe

Een digitale nieuwsbrief is de perfecte manier om in contact te blijven met (potentiële) klanten. Met een druk op de knop kan je veel mensen benaderen, het kost niets om een e-mail te versturen en de resultaten van je mailing zijn 100% meetbaar.

Het enige addertje onder het gras is dat je wel e-mailadressen van potentiële klanten moet hebben. Hoe kom je als bedrijf nou aan meer e-mailadressen om je database uit te breiden? Wij geven 9 tips!

1. Zorg voor meer inschrijvingen voor je nieuwsbrief op je eigen website

Veel bezoekers van je website zijn geïnteresseerd in je producten of diensten: het zijn dus potentiële klanten. Je eigen website is hét kanaal om kwalitatief goede e-mailadressen te verzamelen. Het is een gemiste kans wanneer het inschrijfformulier voor je nieuwsbrief ver weggestopt zit waardoor een websitebezoeker deze nooit tegen zal komen. Zorg ervoor dat het inschrijfformulier, of een verwijzing hier naartoe, prominent aanwezig is op je website.

2. E-mail handtekening

Waarschijnlijk staat je mailbox vol met e-mails van leads of klanten. Daarom is een zin in de handtekening van je mail een goede manier om de ontvanger van je e-mails te triggeren met een link naar de aanmeldpagina van je nieuwsbrief. Neem daarom in je e-mailhandtekening een link op naar je inschrijfformulier. Het beste is om dit altijd in een tekstlink toe te voegen: afbeeldingen worden namelijk niet altijd direct getoond in een e-mail.

3. Zorg voor een kort inschrijfformulier

Je hebt het voor elkaar, iemand wil zich inschrijven voor je nieuwsbrief. Waarschijnlijk wil jij zoveel mogelijk weten van deze persoon, zodat je je database zo goed mogelijk kan segmenteren. Echter maakt een lang inschrijfformulier de drempel om in te schrijven alleen maar hoger. Vraag daarom alleen de echt noodzakelijke informatie zoals een naam en e-mailadres.

4. Breng je nieuwsbrief onder de aandacht op social media

Inmiddels zijn veel bedrijven structureel actief op social media. Volgers van je profielen zijn geïnteresseerd in je product of dienst. Facebook, LinkedIn, Twitter en Instagram zijn dan ook perfecte netwerken om je nieuwsbrief onder de aandacht te brengen van je volgers. Promoot daarom af en toe eens je nieuwsbrief met een duidelijke call-to-action, welke leidt naar de inschrijfpagina op je website.

5. Promoot je nieuwsbrief in je Google advertentie

Heb jij advertenties lopen in Google? Dan kan je deze mooi gebruiken om je nieuwsbrief te promoten in sitelinks! Wat sitelinks zijn? Dit zijn extra linkjes onder een advertentietekst in Google. Deze kunnen verwijzen naar een pagina van je website. Je kan bijvoorbeeld een sitelink aanmaken met de tekst ‘Meld je aan voor onze Nieuwsbrief’ met een linkverwijzing naar de inschrijfpagina voor je nieuwsbrief.

6. Laat ook via offline kanalen weten dat je een nieuwsbrief verstuurt

Natuurlijk gaat veel promotie momenteel via het online kanaal, maar vergeet de kracht van offline promotie zeker niet. Wil je meer e-mailadressen verzamelen, dan kan je bijvoorbeeld een kaartje op een toonbank leggen waar mensen hun e-mail in kunnen vullen of een afbeelding van een QR code laten zien welke leidt naar de inschrijfpagina op je website. Ook tijdens gesprekken met klanten kan je vragen of zij de nieuwsbrief willen ontvangen, waarna je het e-mailadres zelf voor hen invult.

7. Geef een cadeautje of korting weg bij inschrijving

Je zal merken dat veel mensen niet direct interesse hebben in jouw nieuwsbrief; iedereen wordt namelijk al overspoeld met nieuwsbrieven. Hoe kan je je potentiële klanten wel triggeren om zich in te schrijven voor een nieuwsbrief? Door iets terug te geven, bijvoorbeeld korting op de eerstvolgende aankoop of gratis toegang tot bepaalde informatie. Denk bijvoorbeeld aan het downloaden van whitepapers. Mensen zijn namelijk eerder geneigd om hun e-mailadres in te vullen wanneer zij daar wat voor terug krijgen.

8. Laat zien waarom iemand zich bij jou moet inschrijven

Zorg ervoor dat mensen de meerwaarde van jouw nieuwsbrief gaan inzien. Promoot het voordeel voor de bezoeker in plaats van de nieuwsbrief. Laat zien wat ze missen als ze zich niet inschrijven voor de nieuwsbrief, door bijvoorbeeld een eerdere versie van de nieuwsbrief te laten zien, waarin interessante informatie gedeeld wordt. Het gevoel dat iemand iets verliest of mist is namelijk dubbel zo krachtig dan het gevoel om iets te winnen of ergens te profiteren.

9. Voeg bij elke online aanvraag een optie tot inschrijving toe

Of je klant nu een e-book aanvraagt, zich inschrijft voor een bijeenkomst of een offerte aanvraagt, geef ze altijd de mogelijkheid om zich in te schrijven voor de nieuwsbrief. Doe dit met een simpele checkbox op het formulier.

Wanneer je aan de slag gaat met bovenstaande tips, zal je zeker meer e-mailadressen gaan verzamelen. Heb je al veel e-mailadressen verzameld, maar wil je meer resultaat boeken met je nieuwsbrief? Lees dan onze tips voor e-mailmarketing

Wil jij hulp bij het verzamelen van e-mailadressen of het inrichten van je e-mail marketing? Onze marketeers helpen je graag. Heb jij zin om samen klanten te vinden, boeien en binden?