Start je net met een nieuwe website voor je bedrijf? Of heb je al jarenlang een goed werkende website? Het schrijven van goede teksten blijft een belangrijk onderdeel om goed vindbaar te zijn in zoekmachines. Het aanbieden van relevante content op je website is en blijft namelijk één van de belangrijkste factoren om hoog in Google te staan. En hoe hoger je in de gratis zoekresultaten van Google staat, hoe meer websitebezoekers je krijgt. Mensen die gratis via Google je website binnenkomen zijn daarnaast ook echt ‘gerichte’ websitebezoekers, omdat zij daadwerkelijk zelf op zoek zijn naar een product of dienst die je aanbiedt. De kans op een conversie is dus ook nog eens groot!
In deze blog delen wij de 9 belangrijkste tips voor het schrijven van content voor op je website. Het doel van deze content: dankzij hoog in Google staan meer bezoekers naar je website trekken.
Maar allereerst: wat is een tone of voice? Dit is de stijl waarop je naar je doelgroep communiceert. Dit kan bijvoorbeeld formeel of juist informeel, direct of indirect, commercieel of informatief zijn. Het is belangrijk om in al je marketinguitingen dezelfde tone of voice te hanteren. Ga voordat je begint met het schrijven van teksten voor op je website na of er al een schrijfstijl bepaald is. Mocht dit nog niet aanwezig zijn, dan is het goed om hier van tevoren eerst over na te denken. Het is namelijk een tijdrovend klusje om alle teksten achteraf aan te passen.
Wanneer je teksten schrijft om beter vindbaar te worden in de gratis zoekresultaten van Google, is het belangrijk om van tevoren een zoekwoordenonderzoek te doen. Allereerst bedenk je op welke zoektermen je graag gevonden wilt worden in Google. Daarna ga je onderzoeken hoeveel keer per maand op bepaalde termen gezocht wordt én hoeveel concurrerende pagina’s deze zoekterm heeft. Hiervoor gebruik je de zoekwoordplanner van Google. Op basis van de informatie die je verkrijgt met het zoekwoordenonderzoek, kan je de meest interessante zoekwoorden gebruiken om te verwerken in je teksten.
Zorg voor relevante linkverwijzingen naar andere pagina’s op je website in je teksten. Dit zorgt ervoor dat je gebruikers makkelijk door je website heen kunnen navigeren en snel vinden waar ze naar op zoek naar zijn. Ook het plaatsen van links naar andere websites wordt beloond door zoekmachines. Natuurlijk moeten deze websites dan wel een hoge autoriteit hebben.
Zorg ervoor dat je geen teksten kopieert en plakt (zowel van je eigen website als van andere websites). Wanneer je dit wel doet, is er sprake van dubbele content in Google. Dit wordt afgestraft: je pagina wordt lager geplaatst in de zoekresultaten. Dit is natuurlijk niet de bedoeling! Met siteliner kun je controleren of jouw gepubliceerde content uniek is.
Paginatitels en meta descriptions zijn teksten die Google automatisch overneemt in de zoekresultaten. Wanneer iemand naar een product of dienst zoekt en zoekresultaten ziet, leest hij dus de paginatitels en meta descriptions.
In het voorbeeld hieronder is ‘Marketingbureau Nijmegen – MarketingKarwei helpt je!’ de paginatitel. De tekst ‘Marketingbureau Nijmegen: MarketingKarwei helpt jou met het verwezenlijken van jouw droom! Wij gaan voor de lange termijn. Lees hier hoe!’ is de meta discription.
Het is slim om deze teksten overtuigend te schrijven, zodat potentiële klanten getriggerd raken om op de link te klikken en zo op jouw website te belanden.
Zorg ervoor dat zoekmachines de structuur van je geschreven teksten begrijpen. Dit doe je door headers toe te passen (H1 voor titels en H2 voor subtitels). Je kan dit ook wel vergelijken met de inhoudsopgave van je pagina. Vergeet hierbij niet om zoektermen te gebruiken in je headers: dit vergroot namelijk de kans dat je pagina hoog in Google scoort.
Voeg een relevante afbeelding toe en voorzie deze van een alt-tag. Dit is een tekst die vertelt wat er op de afbeelding staat. Op deze manier weten zoekmachines hoe de afbeelding eruit ziet en of deze relevant is voor de pagina.
Het is belangrijk om te meten of jouw geschreven teksten zorgen voor een betere vindbaarheid van jouw website in Google. Dit zorgt er namelijk voor dat je meer websitebezoekers krijgt. Het is altijd goed om Google Analytics en Google Search Console aan te maken voor je website en deze met elkaar te koppelen. Hierdoor kan Google gegevens uitwisselen. Search Console geeft namelijk informatie aan via welke pagina van je website gebruikers binnenkomen. Dit is waardevol om te weten, omdat je zo kunt zien op welke zoektermen websitebezoekers je vinden.
Voor alle mensen die de hele blog hebben gelezen, hebben wij nog een gouden negende tip: installeer de Yoast WordPress SEO plugin op je website. Dit is een stoplichtmodel waarmee je precies kan zien of jouw tekst voldoet aan de eisen van Google. In onderstaande afbeelding kan je zien hoe dit eruitziet:
Wanneer je met bovenstaande rekening houdt vergroot je de kans dat jouw websitepagina’s hoog in Google komen. Natuurlijk zijn er ook nog andere belangrijke factoren waar zoekmachines op beoordelen zoals de techniek, de websitesnelheid en de autoriteit van je website.
Wil jij hoog in Google staan? En wil jij hulp bij het schrijven van teksten die voor meer websitebezoekers zorgen? Laat het over aan onze marketeers. Neem contact met ons op om een afspraak in te plannen.