Meten wat de concrete opbrengsten van marketing zijn: het is misschien wel de grootste uitdaging van het vak. Het lijkt moeilijk maar het is erg simpel te berekenen.
Via onderstaand stappenplan ontdek je de relatie tussen de kosten en de opbrengsten van je marketing:
Hieronder leggen we in 5 stappen uit hoe jij deze berekening eenvoudig kan maken.
De oude klanten laten we in de berekening links liggen. Het is namelijk vooral interessant hoeveel nieuwe klanten er uit de marketing bij gekomen zijn. De nieuwe klanten nemen we mee in stap 3.
Neem de totale omzet uit marketing apart. Tel de omzet van deze klanten bij elkaar op.
Denk hierbij aan: advertentiekosten voor Google en social media, advertentiekosten voor geprinte media en inhuur van een extern marketingbureau. Mocht je eigen marketingmedewerkers in dienst hebben, neem hun loonkosten dan ook mee in de berekening.
Nu we de nieuwe omzet vanuit marketing kennen én de marketingkosten in kaart hebben gebracht, is de berekening compleet. Zo heb je in 5 simpele stappen snel inzicht in de kosten en opbrengsten van marketing.
Eén van onze klanten had in 2018 een jaaromzet van €6.000.000 per jaar. Daarvan is €4.500.000 door bestaande, oude klanten. Dat betekent dat er €1.500.000 omzet aan nieuwe klanten werd gefactureerd.
Vervolgens splitsen we de herkomst van deze omzet over drie takken:
Zoals je ziet haalden zij €1.100.000 omzet uit marketing. Zij maakten daarvoor de volgende marketingkosten:
De eenvoudige berekening van hierboven laat zien dat zij €76.000 aan marketingkosten maakten om €1.100.000 nieuwe omzet te genereren. Door deze berekening weet de klant wat zijn marketingkosten aan omzet opleveren. Daarnaast gebruikten we deze berekening bij het begroten van het marketingbudget voor 2019. Tipje van de sluier: in 2019 geven ze nog meer marketingkosten uit én genereren ze meer omzet vanuit marketing dan ooit te voren!
We merken vaak dat ondernemers zichzelf vastlopen bij het meten van de kosten en opbrengsten. Vaak komt dit doordat zij direct de meest ingewikkelde kosten-opbrengsten analyses willen zien. Ze willen precies weten hoeveel omzet elke campagne op heeft geleverd… Of hoeveel omzet een specifieke LinkedIn post gegenereerd heeft.
Uiteraard kán dit wel maar een poging om zo’n zeer gedetailleerde berekening te maken, eindigt vaak in een teleurstelling. In zo’n geval wordt de berekening zo complex dat hij zelden goed afgemaakt wordt. Daardoor heb je als ondernemer nog steeds geen grip op de kosten en opbrengsten.
Hou de berekening dus vooral simpel! Juíst de eenvoud van de bovenstaande 5 stappen zorgt ervoor dat je weet hoeveel omzet er in totaal binnen komt via je marketing activiteiten. Dit zorgt ervoor dat jij weet hoeveel omzet binnen komt door je marketingkosten. En als je dat weet, dan kan jij je bedrijf zichtbaar laten groeien dankzij marketing.
Heb je nog vragen over het vijf stappenplan? Of zou je er graag hulp bij krijgen?