De ‘corporate identity mix’: imagoverandering voor jouw bedrijf

3 min
17-2-2022
Levi

Als bedrijf is het belangrijk om jezelf op een goede manier te presenteren, zodat potentiële en huidige klanten weten wat ze van je kunnen verwachten. Hoe je jezelf presenteert is terug te zien aan de woorden die je gebruikt, de manier waarop je communiceert en de visuele elementen die je inzet. Maar matcht dit wel met de identiteit van jouw bedrijf? En sluit deze identiteit wel aan met het huidige imago van jouw bedrijf bij de doelgroep? Met de Corporate Identity mix van Birkigt en Stadler kan je een krachtige identiteit ontwikkelen en ervoor zorgen dat de doelgroep de gewenste identiteit ook herkent bij jouw bedrijf.

Corporate Identity mix van Birkigt en Stadler

De Corporate identity mix is in het leven gebracht door Birkigt en Stadler om een mogelijk negatief imago te kunnen beïnvloeden door erachter te komen wie je als bedrijf daadwerkelijk bent. De basis van het model is de persoonlijkheid van het bedrijf. Wanneer je in kaart hebt gebracht hoe de persoonlijkheid van jouw organisatie eruitziet, kan je bepalen hoe het gedrag, de symboliek en de communicatie naar de doelgroepen eruit komt te zien. Met de Corporate identity mix kunnen bedrijven inzicht krijgen in de balans tussen de huidige identiteit en het bestaande imago bij de doelgroep. Wanneer er een slechte balans is tussen de twee, kan je door het op de juiste manier inzetten van deze strategie ervoor zorgen dat de doelgroep de juiste gedachtes heeft bij jouw bedrijf.

De persoonlijkheid van het bedrijf

De persoonlijkheid is ook wel te beschrijven als de kern van het bedrijf. Om de persoonlijkheid goed te kunnen bepalen, moet het bedrijf zichzelf door en door kennen en weten voor welke waarden ze staan. Een bedrijf dat zichzelf goed kent, kan dit helder terug laten komen in de communicatie, symboliek en gedrag. Om de persoonlijkheid van het bedrijf op de juiste manier vaste te stellen, is het duidelijk hebben van de WHY HOW WHAT erg belangrijk. Daarnaast zijn ook een duidelijke cultuur, structuur, visie en missie van het bedrijf essentieel voor een sterke persoonlijkheid.

Het gedrag en de handelingen

Het gedrag gaat over alle handelingen die een bedrijf en zijn medewerkers uitvoeren. Gedrag is het meest bepalende component voor het imago van het bedrijf. Uiteindelijk zijn het de handelingen van een bedrijf en de medewerkers die bepalen hoe de doelgroep tegen het bedrijf aankijkt. In welke sector een bedrijf zich bevindt is vooral bepalend in hoe belangrijk gedrag hiervoor is. Bij dienstverlenende bedrijven, zoals ICT-bedrijven, accountancy en onderwijs weegt het gedrag vooral zwaar mee voor het imago van het bedrijf. Hierbij gaat het soms wel om 80% van de reputatie.

De uitstraling van de symboliek

De symboliek gaat over de wijze waarop het bedrijf zich visueel uit. Hier vallen beelden onder die het bedrijf gebruikt om handelingen op gedrags- en communicatieniveau te versterken. Het is dan ook wel de visuele identiteit van de organisatie. Elementen die onder symboliek vallen zijn logo, kleur, vorm, fotografie, illustraties en lettertype. Het is bij de symboliek van een bedrijf belangrijk om een sprekende en herkenbare huisstijl te creëren. Een sprekende en herkenbare huisstijl zorgt voor een sterke symboliek. Hierdoor zorg je als bedrijf voor meer herkenning en verbinding en bouwt daarmee een band op met de doelgroep.

De verbale en visuele communicatie

Onder communicatie horen alle verbale en visuele boodschappen van een bedrijf. De visuele boodschappen hebben grotendeels overlap met de symboliek van het bedrijf. Het is hierin belangrijk dat het duidelijk is welke boodschap je precies wil overbrengen naar de doelgroep met het gebruik van de visuele elementen in je huisstijl. Met verbale boodschappen kan er direct met de doelgroep worden gecommuniceerd. De boodschap komt op deze manier veel sneller aan dan alleen het communiceren via gedrag of symboliek. Hierbij kan je denken aan het uitdragen van de kernwaarden en de corporate story via je website. Via welk communicatiemiddel dan ook, klanten graag precies weten wat ze van jou kunnen verwachten. Om de verwachting van de doelgroep zo dichtbij mogelijk bij jouw identiteit te brengen is het belangrijk dat er veel aansluiting is met de eerder bepaalde gedrag en de symboliek van het bedrijf.

Samenhang van gedrag, symboliek en communicatie

De wijze waarop de persoonlijkheid tot uiting komt in de communicatie, symboliek en gedrag is bepalend voor het beeld wat de doelgroep heeft van het bedrijf (het imago). Een duidelijke manier van communiceren is hierin essentieel. Het imago wordt krachtiger en geloofwaardiger wanneer er een sterke samenhang is tussen communicatie, symboliek en gedrag. Wanneer dit het geval is, is de identiteit van het bedrijf duidelijk bij de doelgroep en weet de doelgroep wat ze van je kunnen verwachten. Met een sterke identiteit, duidelijke marketing strategie en sprekende design, video en fotografie kom je een heel eind met het positief beïnvloeden van het imago van het bedrijf. Zoek jij nog hulp bij het formuleren van jouw identiteit? MarketingKarwei creëert sterke branding voor jouw bedrijf!