Regelmatig krijgen wij de vraag van klanten wat het voordeel is om zowel in SEO als in SEA te investeren. De meerwaarde van deze mix is in eerste instantie ook niet voor de hand liggend. SEO (Search Engine Optimization) en SEA (Search Engine Advertising) zijn namelijk hele verschillende onderdelen binnen zoekmachine marketing. Toch versterken ze elkaar. Benieuwd hoe? Lees dan verder.
SEO is in feite alles wat je doet om te zorgen dat je website zo hoog mogelijk getoond wordt in de organische zoekresultaten (ook wel gratis genoemd) van zoekmachines. Het zorgt ervoor dat we gratis en op de langere termijn meer leads naar de website kunnen trekken. SEO is een manier waarbij het vrij lang (vaak zes tot zeven maanden) kan duren voordat je een duidelijk resultaat ziet en merkt. Dit komt doordat je aan verschillende eisen moet voldoen om steeds hoger te komen in de zoekresultaten van Google. Wanneer je aan veel eisen voldoet, vertrouwt Google je. Vanaf dat moment wordt je gratis vindbaarheid verbeterd.
SEA daarentegen is een betaalde variant om de vindbaarheid van je website te verhogen. Je maakt advertenties die doorlinken naar de pagina’s van jouw website. Zeventig procent van alle internetters kijkt niet verder dan de eerste vier zoekresultaten. Daarom is het erg belangrijk om op een van de eerste vier zoekresultaten te staan. Doordat advertenties standaard bovenaan de zoekresultaten verschijnen, is SEA een snelle manier om de vindbaarheid van je website te verhogen.
Het doel van zowel SEO als SEA is om meer klanten richting je website te sturen en zo je verkopen te verhogen. Ondanks het feit dat de weg naar het doel anders is, kunnen zoekmachine optimalisatie en zoekmachine adverteren elkaar enorm versterken.
Nu de verschillen van gratis en betaalde vindbaarheid duidelijk zijn, gaan we verder op het effect van een mix van deze twee. Je kunt ze namelijk erg goed op elkaar laten aansluiten om de vindbaarheid van je website te vergroten. Maar op welke manier kunnen SEO en SEA samengevoegd worden en wat zijn hier de voordelen van?
Een SEO-traject begint vaak met een zoekwoordenonderzoek. Het is namelijk belangrijk om de juiste zoekwoorden te gebruiken. Op SEO vlak werken we gericht op de lange termijn, maar SEA-campagnes kunnen ons op korte termijn waardevolle inzichten geven. Zo geven SEA-campagnes ons snel inzicht in exacte zoekvolumes van zoekwoorden. Dit in tegenstelling tot tools die zoekvolumes bepalen. Deze tools zijn niet honderd procent accuraat en volledig. Daarnaast geeft een SEA-campagne snel inzichten in de mate waarin zoekwoorden helpen met het verhogen van je verkopen of aanvragen via je website. Deze kan je ook weer toepassen in de teksten van gratis vindbaarheid. Door de snelle en conversiegerichte inzichten die voortkomen uit SEA-campagnes kunnen SEO-trajecten effectiever ingericht worden.
Andersom versterkt het SEO-traject het SEA-traject ook. Als we op het gebied van SEO goede content hebben kunnen we dit gebruiken om advertentiecampagnes sterker te maken. Zo kunnen verschillende teksten getest worden om een hoger doorklikpercentage te halen. In een SEO-traject kan dit door verschillende zoekwoorden te testen in de ‘achterkant’ van de website. In een SEA-campagne kunnen verschillende variaties van advertenties worden getest. Door de uitkomsten van deze testen samen te voegen, kan op alle vlakken een beter doorklikpercentage behaald worden.
Een ander belangrijk SEO-onderdeel is het optimaliseren van pagina’s voor een bepaalde zoekterm. Google maakt namelijk gebruik van een kwaliteitsscore. Dit is een schatting van de kwaliteit van zoekwoorden, bestemmingspagina’s en advertenties. Wanneer een geoptimaliseerde pagina als landingspagina in een SEA-campagne gebruikt wordt, profiteert deze mee. De samenhang tussen een zoekwoord en een landingspagina is namelijk een factor in de Google kwaliteitsscore. Deze factor heeft een belangrijke rol in het bepalen van de ranglijst en kosten per klik voor SEA-campagnes.
De korte termijn insteek van betaalde vindbaarheid SEA en de lange termijn insteek van SEO zijn een goede match. Een combinatie van gratis en betaalde vindbaarheid zorgt er merkbaar voor dat het project naar een hoger niveau getild kan worden.
Tot slot heeft het optimaliseren van de snelheid van de website positieve effecten op SEO en SEA. De snelheid van je website is één van de factoren die in Google gebruikt wordt om te bepalen hoe hoog een pagina in de gratis zoekresultaten komt. Daarnaast speelt websitesnelheid ook een rol in de kwaliteitsscores van SEA-campagnes.
Om meer leads naar je website te halen en je bedrijf te laten groeien is het dus heel verstandig om aandacht te besteden aan de vindbaarheid in Google. Hiervoor is tijd, aandacht en expertise nodig. Laat MarketingKarwei je helpen. Wij hebben tijd, kennis en heel veel zin om de vindbaarheid van jouw website te vergroten. We helpen ondernemers graag met het verwezenlijken van hun droom. Hoe we dit doen? Door creativiteit, gedeelde trots, zichtbare vooruitgang en dingen simpel te houden. Ben je benieuwd voor welke klanten we nog meer werken? Bekijk hier onze klanten.