De concurrentie in zoekmachines is moordend. Je wilt natuurlijk zoveel mogelijk mensen bereiken met jouw advertenties. Toch moet je je doelgroep heel specifiek omschrijven. Het risico van een advertentie die gericht is op één grote groep is namelijk dat deze uiteindelijk niemand écht aanspreekt. Hoe los je dit op? MarketingKarwei adviseert om meer focus te leggen op doelgroepmarketing. Doelgroepmarketing is een manier om altijd de juiste persoon, op het juiste moment, met de juiste boodschap te bereiken. Wij hebben een aantal stappen voor je op papier gezet om deze strategie succesvol uit te voeren.
Doelgroepmarketing start altijd met het in kaart brengen van de doelgroepen die je wilt benaderen. Dit doe je door de gehele doelgroep op te delen in kleinere subdoelgroepen. Er zijn een aantal criteria die je hiervoor kunt gebruiken:
Hieruit zal blijken dat niet iedere klant of subdoelgroep even kansrijk is. Sommige bedrijven proberen je misschien nog te overtuigen van ‘one size fits all’, maar iedere subgroep heeft andere behoeften. Doelgroepsegmentatie maak het mogelijk om inzicht te krijgen in de meest en minst winstgevende klanten. Ook helpt doelgroepsegmentatie met meer respons tegen minder kosten, doordat je marketing richt op de meest kansrijke klanten.
Om de subgroepen nog beter te begrijpen, adviseert MarketingKarwei om persona’s op te stellen. Voor iedere subdoelgroep die jij wilt benaderen stel je een persona op. Een persona is een gedetailleerde beschrijving van jouw ideale klant. Iedere klant is natuurlijk anders, maar het is hierbij de bedoeling om de belangrijkste kenmerken van klanten samen te voegen. Denk hierbij aan persoonlijke doelen van een persona, motivaties en frustraties. Door hier inzicht in te hebben wordt het mogelijk om jou product of dienst nóg gerichter in te zetten.
Een tip van MarketingKarwei? Als er te weinig gegevens van klanten worden bijgehouden, dan kun je geen vervolgstappen zetten. Data op zichzelf is niet per se waardevol, maar wel de inzichten die je eruit kunt verkrijgen. Het is dus van cruciaal belang dat data goed gestructureerd wordt binnen je bedrijf. Niet alleen om doelgroepmarketing succesvol te laten worden, maar bijvoorbeeld ook voor méér grip op verkoopkansen.
Om een relatie op te bouwen met jouw doelgroep is het belangrijk dat de subdoelgroep wordt aangesproken met de juiste content. Deze gerichte content moet aansluiten op de behoeften van de beschreven persona. Welke frustraties hebben zij? Welke oplossing kan ik als bedrijf bieden om deze frustratie weg te nemen? Als je het antwoord op deze vragen weet, dan is de kans veel groter dat je de juiste personen bereikt. Houdt bij het maken van content altijd het doel in gedachten. Wat wil je dat jouw doelgroep met de content gaat doen? Wil je dat mensen een product of dienst afnemen? Zich abonneren op een nieuwsbrief? Een bericht delen op Facebook? De keus is aan jou, maar probeer er voor te zorgen dat de content op een natuurlijke wijze leidt tot een specifieke actie.
Heb je hulp nodig bij het verdelen van jouw doelgroep in subdoelgroepen? Of vind je het lastig om content te creëren die aansluit bij de persona van jouw subdoelgroep? MarketingKarwei denkt graag met je mee.