email marketing groothandel

E-MAIL MARKETING: ZO INTERESSEER IN PLAATS VAN IRRITEER JE JOUW KLANTEN

4 min
18-11-2020
Jasmijn

E-mail is nog steeds een veel gebruikt communicatiemiddel. Daardoor wordt e-mail marketing ook een steeds belangrijker medium. Uit het jaarlijkse Nationaal E-mail Onderzoek van Spotler blijkt dat maar liefst 59% van de Nederlanders minimaal één keer een product online heeft gekocht na een mailing. 36% van de Nederlanders vindt het fijn om mailings te ontvangen met aanbiedingen die aansluiten op persoonlijke interesses. Mobiel is daarbij het meest gebruikte platform om mailings te lezen. 46% van de mensen opent de mailing namelijk op hun telefoon, volgens Emerce.

De mogelijkheden voor e-mail campagnes zijn eindeloos. Zo heeft de gratis versie van Mailchimp al ontzettend veel opties. E-mails kunnen gepersonaliseerd en automatisch ingepland worden. Daarnaast krijg je van Mailchimp altijd een rapport waarin staat wie de mailing opent en op welke links in de mailing geklikt wordt. Om dit aantal zo hoog mogelijk te maken, is een effectieve e-mail campagne wel erg belangrijk. Maar hoe ziet een effectieve e-mail eruit? Hoe zorg je er nou voor dat jouw mailing leidt tot meer verkopen? MarketingKarwei heeft een aantal belangrijke tips voor je op een rijtje gezet.

Tip 1: Zorg voor een lijst met waardevolle contacten 

Het allerbelangrijkste is een goede adressenlijst. Hoe meer informatie de adressenlijst bevat, hoe waardevoller. Meer informatie zorgt ervoor dat je de mailings beter kan segmenteren en meer gedetailleerde informatie kunt toesturen. Ook is het van belang dat de contacten in deze lijst ook echt geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf, producten of diensten. Hoe kan je jouw contacten het beste verzamelen? Wij hebben een aantal voorbeelden voor je op een rijtje gezet:

  • Voeg een inschrijflink voor jouw e-mail campagnes toe in de handtekening onder aan de e-mails die jij verstuurt;
  • Maak een duidelijke actieknop op jouw website waar (potentiële) klanten zich inschrijven voor jouw e-mail campagnes;
  • Nodig via social media (potentiële) klanten uit om zich in te schrijven voor e-mailcampagnes.

Zorg ervoor dat je een kort inschrijfformulier gebruikt. Het inschrijven moet voor bezoekers zo makkelijk mogelijk zijn. Hoe langer het inschrijfformulier, hoe meer mensen halverwege afhaken. Vraag dus alleen naar de contactgegevens die echt belangrijk zijn.

Tip 2: Bepaal het doel van jouw e-mailcampagne 

Het is belangrijk dat je vooraf goed nadenkt over het doel van jouw e-mail marketing campagne. Is het openpercentage van jouw mails bijvoorbeeld belangrijk? Het openpercentage is het percentage van het aantal contacten dat je mailing opent. Een laag openpercentage betekent dat je het onderwerp kan verbeteren, of de mailing beter op een ander moment kan versturen. Kijk daarnaast naar het klikpercentage (CTR). Is wat je stuurt relevant voor jouw adressenlijst? Het klikpercentage toont namelijk hoeveel contacten er hebben geklikt op een link uit jouw mail. Hoe hoger dit percentage, hoe beter. Je kunt als doelstelling ook het binnen halen van omzet gebruiken. Hoeveel omzet komt voort uit e-mailmarketingactiviteiten? Bepaal voorafgaand aan de mailing dus goed wat je precies wilt meten! Je e-mailcampagne pas je daar op aan.

Tip 3: Verstuur de nieuwsbrieven op de juiste momenten 

Een goed verzendmoment is belangrijk voor e-mail marketing. Je wilt een hoog openpercentage en meer ‘kliks’ binnen een verzonden e-mail. Alleen bestaat er niet zoiets als één beste verzendmoment voor mailings. Het hangt af van meerdere factoren. In het ideale scenario ontvangen mensen een mail van jou op het moment dat ze op zoek zijn naar een dienst of product dat jij verkoopt. Maar wat is dan het juiste moment? Conclusies op basis van algemene onderzoeken geven aan dat het beste verzendmoment voor een nieuwsbrief op maandag rond 12:00 uur of rond 21:00 uur is. Wil je een nieuwsbrief versturen waar mensen veel in door klikken, dan heb je waarschijnlijk meer succes op dinsdag en donderdag rond 16:00 uur. Veel mobiele lezers? Verstuur de mail dan in de avond of tijdens het weekend. Het is dus echt afhankelijk van de content die je wilt versturen, wie jouw lezer is en welke doelstelling je wilt behalen. Een aantal vragen die je jezelf stelt:

  • Zijn het vooral klanten, of potentiële klanten die jouw nieuwsbrief ontvangen?
  • Hoe ziet de dagindeling van jouw doelgroep er uit?
  • Wanneer hebben ze tijd en aandacht voor de specifieke inhoud?

Het belangrijkste advies dat wij hierin willen meegeven is: testen, testen, testen. MarketingKarwei kan dit niet vaak genoeg benadrukken. Het blijft de allerbeste manier om erachter te komen wanneer het beste moment is om jouw nieuwsbrieven te verzenden.

Tip 4: Verstuur content die aansluit bij jouw klanten

Waardevolle content versturen aan (potentiële) klanten is van groot belang. Ook dit is weer afhankelijk van het verzendmoment. Verstuur je bijvoorbeeld werk gerelateerde inhoud naar bedrijven? Dan kun je dit het beste doen tijdens kantooruren. Probeer mailings wel altijd persoonlijk te maken door een persoonlijke aanhef. Persoonlijke e-mails doen het gemiddeld 4x beter dan mails die niet gepersonaliseerd zijn. Persoonlijke e-mails zijn e-mails die aansluiten bij wat de (potentiële) klant graag leest. Hiervoor is het belangrijk verschillende doelgroepen te onderscheiden en heel gerichte e-mailcampagnes op te zetten. Dit zorgt ervoor dat jouw e-mails niet meer in de prullenbak belanden.

Tip 5: Houd altijd rekening met de AVG wetgeving

De AVG wetgeving zorgt ervoor dat persoonsgegevens en andere gevoelige informatie van individuele burgers in de Europese Unie zo goed mogelijk worden beschermd. Dat stelt de nodige eisen aan organisaties die met dergelijke data werken. Je kunt niet iedereen zomaar mailings toesturen. Laat je hierin adviseren door MarketingKarwei. Zo weet je zeker dat je voldoet aan de AVG wetgeving. Samen maken wij e-mail marketing campagnes die (potentiële) klanten op de hoogte te houden van acties, aanbiedingen, én zorgen wij dat zij meer aankopen doen bij jouw bedrijf.