LinkedIn is een krachtig platform om in te zetten voor zakelijke doeleinden. Zeker voor B2B-bedrijven. Een effectieve LinkedIn campagne niet nodig? Misschien toch wel. Wekelijks delen namelijk 3 miljoen gebruikers content dat op LinkedIn is gepubliceerd. Daar zijn de reacties van de gebruikers nog niet eens bij opgeteld. Dat is niet het enige, er zijn nog meer trends die bewijzen dat LinkedIn zeer interessant is om op te adverteren:
LinkedIn blijft dus een populair platform. Denk je erover na om LinkedIn in te zetten voor het gericht benaderen van jouw doelgroep? Of wil jij binnenkort gaan starten met adverteren via LinkedIn? MarketingKarwei heeft vier tips voor je op een rijtje gezet voor een effectieve LinkedIn campagne.
Allereerst is het van belang om in kaart te brengen wat je precies wilt bereiken met jouw LinkedIn advertenties. Wil je bijvoorbeeld leads genereren via LinkedIn? Of is het doel om meer bezoekers te trekken naar jouw website? Hoe concreter je deze doelstelling formuleert, hoe concreter jij jouw LinkedIn campagnes kunt invullen.
Nadat je de doelstelling hebt bepaald, is het voor een effectieve LinkedIn campagne van belang om de doelgroep in kaart te brengen. Als je de doelgroep in kaart hebt gebracht kun je antwoord geven op vragen als; voor welke uitdagingen staan mijn (potentiële) klanten en hoe kan ik hen daarbij helpen? En welke oplossing bied ik mijn (potentiële) klanten? Al eerder schreven wij een blog waarin we je alles vertellen over het in kaart brengen van jouw doelgroep. Ook hier geldt weer: hoe specifieker jouw doelgroep, hoe gerichter jij jouw LinkedIn campagnes kunt opzetten.
Wanneer je adverteert via LinkedIn kun je je doelgroep zeer specifiek maken. Dit komt omdat wij onze persoonlijke profielen vaak zo veel mogelijk invullen. Hierdoor kun je filteren op taal, leeftijd en geslacht, opleidingen, werkervaringen, vaardigheden, interesses en lidmaatschappen van bepaalde groepen. Daarnaast heeft LinkedIn een tijdje geleden ‘Audience Matching’ geïntroduceerd. Hiermee kun je gericht advertenties plaatsen op de tijdlijn van LinkedInleden die de afgelopen negentig dagen op je website zijn geweest óf in je database voorkomen. Kun je hulp gebruiken bij het specifiek maken van jouw doelgroep in LinkedIn? Klik dan hieronder.
Nu je je de doelstellingen en de doelgroep hebt bepaald, is het van belang om na te gaan denken over het budget dat je wilt gaan inzetten. Het minimale dagbudget voor LinkedIn adverteren is €10,00. Als je doelgroep echt heel specifiek is en dit bedrag niet opgemaakt wordt per dag, dan betaal je minder. Wanneer je adverteert via LinkedIn kun je uit twee prijsstrategieën kiezen:
Wil je meer relevante bezoekers naar je website? Dan adviseert MarketingKarwei om te betalen per klik. Je betaalt dan alleen wanneer mensen op jouw LinkedIn advertenties klikken.
Wil je meer naamsbekendheid genereren onder een specifieke doelgroep? Dan adviseert MarketingKarwei om te betalen per weergaven.
Houdt er rekening mee dat advertenties op LinkedIn worden verkocht op basis van een veiling. Het bod dat je doet concurreert met andere adverteerders die dezelfde doelgroep willen bereiken.
Oké: het doel, de doelgroep en het budget staan vast. Het is tijd om de advertenties op te gaan zetten. Belangrijk is om de content in de advertentie zo goed mogelijk aan te laten sluiten op het product of de dienst die jij aanbiedt. Zo spreek je alleen LinkedIn gebruikers aan die écht geïnteresseerd zijn in jouw product. Dit resulteert in kwalitatieve leads en een effectieve LinkedIn campagne. Wij hebben een aantal tips voor je om gerichte advertenties op te stellen.
Wanneer je een bericht deelt dat met een vraag eindigt, heb je 50% meer kans op interactie. Als iemand jouw bericht liked is dat leuk. Maar als iemand in plaats van een like een comment plaatst onder jouw LinkedIn advertentie, dan heeft dit veel meer diepgang en waarde. Door het stellen van vragen in je post lok je interactie uit met jouw doelgroep.
Wanneer je een foto of video toevoegt aan je bericht, verhoog je de kans op reacties met 98%. Gebruik bijvoorbeeld Carrousel advertenties. Lees hier meer over Carrousel advertenties op LinkedIn.
Stel je werkt voor een kennisintensieve organisatie, dan is er altijd wel content waarover je kunt schrijven op LinkedIn. Maar geef je tijdlijn, en dus ook je organisatie, een gezicht door inhoudelijke content af te wisselen met een luchtige bijdrage. Denk bijvoorbeeld aan een nominatie voor een award, een bedrijfsuitje of een foto van iemand die zich voorbereidt op een presentatie. Heb je geen inspiratie? Kijk dan eens op Issuekalender. Dit is een jaarkalender met alle dagen, weken en maanden in een jaar waarop aandacht gevraagd wordt voor maatschappelijke issues. Hier kun je interessante posts aan ophangen. Denk bijvoorbeeld aan de Nationale Fiets-naar-je-werk-dag, inclusief foto’s van collega’s die die dag op de fiets naar het werk zijn gegaan.
De laatste tip die wij willen geven is om te werken met A/B-testing voor je LinkedIn advertenties. Met A/B-testen onderzoek je 2 varianten van een bepaalde websitepagina of advertentie. Je kunt dan onderzoeken welke advertentie beter scoort qua kliks en conversie. Zorg ook dat je goed monitort en analyseert waar bezoekers eventueel afhaken. Met deze informatie wordt het gemakkelijk om een effectieve Linkedin campagne op te zetten.
Heb je vragen over adverteren via LinkedIn? Of kunnen we je helpen met een gedegen LinkedIn strategie? Laat het ons dan weten. We kijken graag met je mee.