facebook customer journey

HOE PAS JE JOUW FACEBOOK ADVERTENTIES AAN DE CUSTOMER JOURNEY AAN?

5 min
17-2-2022
Lisa

In onze vorige blog “Jouw potentiële klanten warm maken via Facebook advertenties” hebben we uitgelegd waarom je de Customer Journey zou gebruiken in jouw Facebook campagnes. In deze blog leggen we je uit wat de verschillende fases van de Customer Journey inhouden en hoe je jouw Facebook advertenties per fase aan kunt passen om zoveel mogelijk conversies te genereren.

De Awareness fase in de Facebook Customer Journey

In de eerste fase van de Customer Journey ontstaat er een probleem of verlangen, waarna de potentiële klant onderzoek gaat doen naar het probleem en mogelijke oplossingen. In deze fase zijn zij nog niet bekend met jouw product of bedrijf. Deze fase is dus geschikt om via branding hen kennis te laten maken met jouw bedrijf en data te verzamelen over wie er mogelijk in jouw product geïnteresseerd is. Om klanten aan te trekken speel je in op het probleem en laat je zien dat je dit probleem begrijpt. Het is belangrijk om vooral informatieve content aan te bieden, die niet te opdringerig is en het product nog niet (te veel) laat zien. Je stuurt in deze Awareness fase niet meteen op conversie of het vragen van contactgegevens, zodat de content zo toegankelijk mogelijk blijft voor een brede doelgroep. Wil je jouw target doelgroep uitbreiden? Kijk dan eens naar de functie lookalike audiences, ook wel bekend als ‘vergelijkbare doelgroepen’. In Facebook kun je bijvoorbeeld een lookalike audience aanmaken van mensen die de afgelopen 180 dagen iets gekocht hebben op jouw website of bijvoorbeeld een productpagina bekeken hebben. Het algoritme van Facebook gaat dan voor je op zoek naar nieuwe mensen die veel lijken op jouw klanten of bezoekers. Wat voor doel kies je dan bij deze advertenties? Ga voor ‘bereik’, waarbij je je focust op bijvoorbeeld een aantal sessies of views. Het type content dat je in de Awareness fase van de funnel goed kunt gebruiken zijn onder andere niet-commerciële blogposts, kennismakingsvideo’s of 360 graden video’s. CTA’s (Call To Actions) die passen bij deze fase zijn “Meer leren”, “Meer informatie” of “Ontdek”.

 

De Consideration Fase van de funnel

In de tweede fase is het voor de potentiële klant al duidelijk wat het probleem is en welke mogelijke oplossingen er zijn. Dit is de fase waarin de klant veel twijfelt en aan het vergelijken is welke optie het beste bij hem past. De eerste tekenen van interesse in jouw merk zijn afgegeven, omdat ze jouw merk al eens gezien hebben en erdoor getriggerd werden. Nu is het belangrijk om jouw doelgroep betrokken te laten worden met jouw bedrijf. Je kunt hier al wat meer gaan werken richting de oplossing van het probleem van jouw doelgroep, namelijk het product dat je hen aan wilt bieden. In deze fase richt je je op mensen die al eerder interactie gehad hebben met jouw advertenties, posts of pagina in de laatste 90 dagen. Je kunt proberen welk advertentietype het beste werkt door middel van A/B testen. In de Consideration fase kun je ook voorzichtig proberen iets terug te vragen, zoals contactgegevens in ruil voor informatie. Wat voor doel kies je dan bij deze advertenties? Ga voor ‘betrokkenheid bij bericht’, waarbij je je focust op bijvoorbeeld het aantal downloads, inschrijvingen of volgers. Het type content dat je in deze fase van de funnel goed kunt gebruiken zijn onder andere licht commerciële blogposts, testimonials, tips en Facebook posts die interactie uitlokken. CTA’s die passen bij deze fase zijn “Kom kijken in de winkel”, “Probeer nu” of “Bekijk wat dit voor jou kan doen”. Een tip van ons is om de mensen die in de vorige fase geconverteerd hebben uit te sluiten, zodat zij geen irrelevante content te zien krijgen.

 

De Decision fase van de Customer Journey

In deze fase zijn de potentiële klanten klaar om een keuze te gaan maken. Zij gaan dan ook op zoek naar extra bewijs dat de keuze die zij willen maken, de juiste is. Je wilt dus hun onzekerheden wegnemen. Zij zijn dan al bekend met het product en er zijn duidelijke signalen afgegeven dat ze het product interessant vinden. Enkel het laatste zetje is nu nog nodig om hen over te laten gaan op een aankoop. Het gaat hier bijvoorbeeld om mensen die het product al in hun winkelwagen hebben gestopt of op de aanvraagpagina zijn geweest. Je kunt dus met je advertentie mensen targeten die bijvoorbeeld een product- of winkelwagenpagina hebben bezocht in de afgelopen 30 tot 180 dagen. In de advertentie is het belangrijk om jouw producten op een aantrekkelijke manier te laten zien door middel van afbeeldingen, video’s of een foto carrousel. In de Decision fase van de Facebook funnel zou het heel gaaf zijn om dynamic ads te gebruiken, waarin mensen precies de producten te zien krijgen die zij op de website bekeken hebben. Wat voor doel kies je dan bij deze advertenties? Ga voor ‘conversie’, waarbij je je focust op bijvoorbeeld het aantal aankopen, appdownloads of ingevulde contactformulieren. Het type content dat je in deze fase van de funnel goed kunt gebruiken zijn onder andere carrousel ads of lead ads. CTA’s die passen bij deze fase zijn “Koop nu”, “Schrijf je nu in” of “Meld je nu aan”. Een tip van ons is om de mensen die het product al gekocht hebben uit te sluiten, zodat zij niet geïrriteerd raken door het zien van jouw advertentie.

 

De Loyalty fase: de laatste fase van de Facebook funnel

In de Loyalty fase is de persoon die je wilt targeten al klant. Het is nu tijd om deze klant aan je te binden en aan te sporen tot nieuwe aankopen. Onder deze doelgroep ligt het conversieratio vaak veel hoger, omdat mensen je al kennen en je vertrouwen. Een slimme keuze zou dus zijn om aan hen up-selling en cross-selling producten te tonen, die aansluiten bij hun eerdere aankopen. Naast dat je graag ziet dat zij meerdere aankopen blijven doen, zou je hen het liefst veranderen in ambassadeurs van jouw producten. Hiervoor is een hoge betrokkenheid nodig. Je wilt namelijk dat jouw klanten hun tevredenheid over jouw merk uiten in het openbaar, door bijvoorbeeld het schrijven van een review. In de Loyalty fase zou je bijvoorbeeld jouw klanten kunnen benaderen met een e-mail waarin je hen vraagt om een review op jouw website te plaatsen. CTA’s die passen bij deze fase zijn “Schrijf een review”, “Vertel je vrienden” of “Deel op Facebook”. Je kunt het succes van deze fase onder andere meten door het aantal geplaatste reviews, het aantal terugkerende bezoekers en het aantal volgers op Facebook.

Heb je vragen over adverteren via Facebook? Of kunnen we je helpen met het opzetten van een effectieve Facebook strategie?

Laat het ons dan weten. We kijken graag met je mee.