Zeg je een smartphone, dan denk je ook meteen aan social media. Veel mensen kunnen social media niet meer wegdenken uit hun leven. Er is zelfs een generatie die het leven zonder social media nooit gekend heeft. Een van de meest bekende kanalen is Facebook. Maar is dit medium tegenwoordig nog wel trending? En hoe zit het met de rest van de social media kanalen?
Social media is nog steeds populair bij mensen in Nederland. Denk bijvoorbeeld aan het scrollen door je tijdlijn van Instagram voor inspirerende foto’s, het lezen van het nieuws, netwerken op LinkedIn, bekijken van interessante berichten op Facebook of het praten via het bekendste social media kanaal Whatsapp. Want ja, Whatsapp is nog steeds het meest gebruikte social media kanaal. In Nederland maken negen op de tien mensen actief gebruik van minimaal één online netwerk. Gemiddeld zijn we op drie netwerken actief. Ben je benieuwd hoe MarketingKarwei hun social media inzet? Bekijk dan onze social media kanalen.
In 2018 groeit het gebruik, volgens het onderzoek van Ruigrok, van veel social media kanalen nog verder. In 2018 heeft Instagram de grootste stijging gemaakt, maar Whatapp en Facebook blijven de social media kanalen waar het meeste gebruik van gemaakt wordt. In 2019 zien we echter wel een daling in het gebruik van Facebook. Zo hebben ze in het afgelopen jaar ruim een half miljoen gebruikers verloren in Nederland. Het gebruik van snapchat is in 2018 wel gestegen, maar het gebruik van LinkedIn en Twitter bleef redelijk stabiel.
Het gebruik van een social media kanaal hangt erg af van de doelgroep. Zo zien we bijvoorbeeld dat mensen tussen de 57 en 72 jaar oud vooral Facebook en Whatsapp gebruiken. Terwijl mensen tussen de 14-21 jaar naast deze kanalen ook veel gebruik maken van Instagram en Snapchat. LinkedIn wordt voornamelijk gebruikt door de generatie 22 tot 56 jaar.
Facebook is de laatste tijd vaak in het nieuws geweest. Zo zijn veel persoonlijke gegevens bij derden terecht gekomen. Ook zouden er kiezersprofielen aangemaakt zijn voor de verkiezingscampagne van Donald Trump. Daarnaast gaf Arjan Lubach aandacht aan Facebook door iedereen op te roepen hun profiel te verwijderen. Hij wilde met de actie aandacht vragen voor de manier waarop Facebook omgaat met de gegevens van gebruikers. Maar gaan we daadwerkelijk ook allemaal van Facebook af? Zoals je hierboven al hebt kunnen lezen is het platform in 2018 nog één van de grootste social media kanalen, maar toch zijn in 2019 meer dan een half miljoen accounts verwijderd. Vooral 15-39 jarigen hebben nog wel een account op Facebook, maar zeggen er veel minder mee te doen.
Maar hoe zit het met bedrijven? Maken zij nog veel gebruik van het platform? Ons antwoord is ja. We zien dat veel bedrijven het medium nog inzetten als marketingmiddel. Er is daarin wel een verschuiving naar Instagram, maar vooral business to business bedrijven maken nog steeds veel gebruik van Facebook en LinkedIn. Denk bijvoorbeeld aan het adverteren, wat het mogelijk maakt om een gerichte doelgroep te bereiken. Als je de juiste berichten op het medium plaatst kun je hier veel uithalen.
Ben jij benieuwt hoe bedrijven meer bereik, volgers en omzet halen uit Facebook? Bel ons dan eens op. We laten praktijkvoorbeelden zien en we beantwoorden je vragen.
MarketingKarwei is ook actief op Facebook. Wil jij het platform meer gaan inzetten voor je bedrijf, maar weet je niet goed hoe? MarketingKarwei helpt je. We kijken naar de strategie van jouw bedrijf, welke doelgroep je wilt aanspreken en wat de juiste boodschap is.