De afgelopen jaren heeft Google zich steeds meer gefocust op de gebruikservaring van websites. Om deze reden heeft Google besloten de gebruikservaring van een pagina mee te nemen als ranking factor. Een van de manieren hoe Google de gebruikservaring van een pagina meet is met behulp van de Core Web Vitals. In dit artikel lees je wat Google’s Core Web Vitals zijn en hoe jij deze kunt verbeteren voor jouw website.
Core Web Vitals zijn een reeks specifieke factoren die Google belangrijk vindt voor de algehele gebruikerservaring van een website. De Core Web Vitals bestaan uit drie specifieke factoren om paginasnelheid, gebruikersinteractie en visuele stabiliteit te meten: Largest Contentful Paint (LCP), First Input Delay (FID) en Cumulative Layout Shift (CLS).
Kort gezegd: Web Vitals zijn een combinatie van de elementen die samen de “Page Experience”-score van Google vormen. Scoor je goed op deze score? Dan is dit positief voor de organische positiesan jouw website.
LCP meet de tijd die nodig is om een webpagina te laden vanuit het perspectief van de gebruiker. Veel andere metingen van de paginasnelheid doen dit anders. Metingen zoals TTFB en First Contextual Paint geven niet noodzakelijk weer hoe het voor een gebruiker is om een webpagina te openen, maar wanneer het eerste element zichtbaar is op de website. LCP geeft aan hoelang het duurt voordat het grootste element op het scherm verschijnt. Deze elementen kunnen video’s, afbeeldingen of andere elementen zijn.
Een goede LCP-score heeft een laadtijd van minder dan de 2,5 seconden. Is de laadtijd van jouw website tussen de 2,5 en 4 seconden? Dan ben je goed op weg. Maar er is nog zeker ruimte voor verbetering. Duurt het laden langer dan 4 seconden? Dan is de laadtijd van jouw website niet goed en is de kans erg groot dat de gebruikers van jouw website wegklikken.
Om de LCP score van jouw website te verbeteren zijn er een aantal dingen waar je mee aan de slag kan:
FID is de tijd die een gebruiker nodig heeft om een actie uit te voeren op een pagina. Zo’n actie kunnen bijvoorbeeld het klikken op een link, op een knop klikken of het uitklappen van een menu zijn. Hoelang de pagina erover doet om deze actie te laden wordt ook wel de FID genoemd.
Google vindt het FID belangrijk, omdat dit aangeeft hoe goed acties van gebruikers met de pagina kunnen gebeuren. Hoe sneller de actie kan gebeuren, hoe fijner dit is voor de gebruiker van de pagina.
De FID is goed wanneer deze onder de 100 milliseconden is. Is de FID tussen de 100 en 300 milliseconden? Dan is het belangrijk de snelheid van de acties te verbeteren. Het lijkt er namelijk voor de gebruiker op dat er iets misgaat op de website. Is de FID langer dan 300 milliseconden? In dit geval lijkt het er voor de gebruiker op dat de website niet reageert en is de kans groot dat zij de website zullen verlaten.
Er zijn verschillende manieren om de interactiviteit van jouw website te verbeteren:
CLS geeft aan hoe stabiel de visuele elementen zijn op een pagina terwijl hij geladen wordt. Met anderen woorden is CLS ook wel aantal elementen die verplaatsen op je pagina terwijl deze geladen wordt. Hoe meer van deze elementen verplaatsen, hoe slechter dit is voor de CLS score.
Eigenlijk wil je ervoor zorgen dat elementen op je pagina redelijk stabiel worden geladen en er zo min mogelijk verplaatst. Hiermee zorg je ervoor dat gebruikers weten waar op de pagina welke elementen zich begeven en dit niet veranderd wanneer de pagina volledig is geladen.
Een goede CLS score is een score onder de 0,1. In dit geval is de pagina stabiel en prettig voor de gebruiker. Is de CLS score tussen de 0,1 en de 0,25? Zorg er dan voor dat minder elementen op de website zich verplaatsen tijdens het laden. Is de CLS score hoger dan 0,25? Dan is de webpagina niet stabiel en is het onduidelijk voor de gebruiker waar elementen op de website zich gaan begeven.
Je kunt een aantal dingen doen om de stabiliteit van jouw website te verbeteren:
Om de web vitals van jouw website goed te kunnen meten zijn er verschillende tools die je hierbij kunnen helpen. Deze verschillende tools kunnen je inzichten geven welke factor je nog aan kunt werken en wat je kunt doen om je web vital score te verbeteren.
Hieronder een overzicht van tools die je kan gebruiker om de Core Web Vitals van jouw website te meten:
Merk je toch dat je zelf niet tot de oplossing komt? Bij MarketingKarwei helpen we je graag. Dankzij onze jarenlange ervaring met vindbaarheid gaan we samen aan de slag om jouw website te laten scoren. Neem vrijblijvend contact op of kom langs bij ons kantoor in Nijmegen!