Google shopping

GOOGLE SHOPPING: HOE ZET JE EEN CAMPAGNE OP?

4 min
1-11-2021
Leonie

Google Shopping is de afgelopen jaren een steeds belangrijker advertentiekanaal geworden voor bedrijven die hun producten online verkopen. Omdat je meteen bovenaan de zoekresultaten getoond wordt met een afbeelding en een prijs, genereren de Shopping advertenties veel kliks. Je weet immers meteen of je het juiste product gevonden hebt en of je er de gewenste prijs voor moet betalen. De tekstadvertenties die eronder getoond worden, bieden dezelfde informatie, maar hiervoor moet eerst een extra klik gedaan worden. Minder overzichtelijk dan de Google Shopping advertenties dus! In deze blog leggen we je uit wat Google Shopping precies is en hoe je een campagne opzet.

Wat is Google Shopping?

Google Shopping is een onderdeel van Google Ads dat zich focust op productadvertenties. In deze advertenties wordt het product visueel weergegeven door middel van een foto en voorzien van een titel, de naam van de winkel en de prijs. Deze advertenties worden getoond boven of naast de gewone zoekresultaten en in het speciale tabje ‘Shopping’. De producten die je wilt adverteren kun je importeren in Ads door middel van een Shopping feed in Google Merchant Center. Net als bij de tekstadvertenties betaal je alleen als iemand op de advertentie geklikt heeft. Google Shopping is enkel geschikt voor bedrijven die e-commerce op hun website hebben staan, waar het complete bestelproces op de website doorlopen kan worden.

Wat heb ik nodig om een Google Shopping campagne op te zetten?

Het aanmaken van een Google Shopping campagne begint net zoals het aanmaken van een tekstadvertentie campagne in Google Ads. Hierin maak je jouw campagne aan en kies je ook jouw biedingen en budget. Heb je nog geen Google Ads account? Maak deze dan eerst aan. De product feed maak je echter aan in Google Merchant Center. Hier zul je dus ook een account aan moeten maken. Google Ads en Google Merchant Center zullen aan elkaar gekoppeld moeten worden. Hoe je deze koppeling maakt vind je hier.

 

De product feed

De product feed kun je bijvoorbeeld aanmaken in Google Spreadsheets. Het is belangrijk dat deze aan alle voorwaarden voldoet. Om het je gemakkelijker te maken zijn hier speciale templates voor en voor sommige websites bestaan er plugins en extensies die deze feed automatisch voor je genereren. Deze templates en informatie over hoe je deze moet uploaden naar het Merchant Center vind je hier. Een opsomming van alle informatie die je in je product feed moet verschaffen vind je hier. Dit zijn producteigenschappen zoals ID, titel, prijs en verzendgegevens. Belangrijke opmerking: de ID van jouw productcategorie vind je in de Google Shopping Taxonomy List. Hoe zorg je ervoor dat deze product feed zo optimaal mogelijk is ingericht? Zorg ervoor dat je de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden in de titel van jouw producten verwerkt. Deze kun je zo’n 150 karakters lang maken, maar zorg ervoor dat de belangrijkste info in de eerste 70 karakters staat. De rest wordt niet op alle apparaten getoond. Bij de omschrijving geldt dat de belangrijkste info in de eerste 160-500 karakters vermeld moet worden. De maximum lengte van de omschrijving is 5000 karakters.

 

De instellingen van de Ads-campagne

Als je eerder met Google Ads gewerkt hebt, zul je er al snel achter komen dat een Shopping campagne veel lijkt op een normale Ads campagne. Het veilingsysteem, de kwaliteitsscores en biedingen werken namelijk hetzelfde. Je kiest een dagbudget, waarna je kunt kiezen voor een handmatige of een automatische biedstrategie. Het voordeel van een automatische biedstrategie is dat je zelf weinig omkijken meer naar je campagne hebt, maar het nadeel is dat je minder grip hebt op wat er precies gebeurt en waar je budget precies naartoe gaat. Ook kun je net als bij andere Ads campagnes jouw campagne targeten op bepaalde locaties.

Heb jij hulp nodig bij het opzetten van Google Shopping campagnes of product feed? Wij helpen je graag met het opzetten en optimaliseren van je campagnes en shopping feed.