Blog header GTM

GOOGLE TAG MANAGER: WAT IS HET? PLUS 5 REDENEN OM HET TE GEBRUIKEN VOOR JOUW BEDRIJF

3 min
17-6-2020
Kim

Als ondernemer of marketeer wil je zo veel mogelijk uit je website of webshop halen. Je wilt dat bezoekers gemakkelijk door de website scrolt en vinden wat ze zoeken. Zo is het belangrijk dat bezoekers op een gemakkelijke manier hun producten vinden en in de winkelmand stoppen. Of als je een dienstverlenend bedrijf bent, wil je dat de bezoeker op een gemakkelijke manier contact opneemt of een offerte invult. Om dit te bereiken is het belangrijk dat je verbeteringen aanbrengt aan je website en het resultaat daarvan meet. Hiervoor heb je wel een aantal tools nodig. Baal jij er dan ook van dat je als marketeer of ondernemer afhankelijk bent van een techneut of IT-er? Met Google Tag Manager ben jij niet meer afhankelijk en doe je dit veel gemakkelijker zelf.

Wat is Google Tag Manager?

Google Tag Manager (GTM) is een hulpprogramma van Google die jou helpt om ‘moeilijke’ codes achter de website te plaatsen. Hiervoor vraag jij nu waarschijnlijk de webbouwer of een andere techneut. Dat is verleden tijd. Althans, nog maar 1 keertje en dat is om de code van GTM aan de achterkant van je website te plaatsen. Vanaf daar kun jij zelf op een gemakkelijke wijze elementen toevoegen. Google Tag Manager is een online tool waarin je HTML-codes kunt plaatsen in je website, zonder dat je ook daadwerkelijk aan de achterkant van je website aan het werken bent. Eenmalig wordt de GTM-code aan de achterkant van je website geplaatst direct na de <body> tag. Wij adviseren om dit door een webbouwer of marketeer te laten doen, zodat je zeker weet dat het goed staat.

Na de installatie van de code zijn de systemen als Google Analytics, Hotjar, de pixel van Facebook, LinkedIn of Twitter gemakkelijk toe te voegen aan GTM. Naast bovenstaande elementen om resultaten te meten kun je ook andere tags toevoegen in Google Tag Manager. Denk hierbij aan hoever bezoekers scrollen op de website, op welke actieknoppen ze klikken en of de contactmogelijkheden op je website vaak gebruikt

De 5 belangrijkste redenen om Google Tag Manager te gebruiken voor jouw bedrijf 

  1. Het is eenvoudig in gebruik. Op het begin is het even puzzelen wat het verschil is tussen een tag, trigger en variabele. Maar als je dat onder de knie hebt is de tool gemakkelijk in gebruik.
  2. Je bent niet meer afhankelijk. Jij kunt zelf aan de slag zonder dat je hulp hoeft in te schakelen van een IT-er of webbouwer.
  3. Je brengt sneller nieuwe veranderingen aan. Omdat je alles zelf instelt heb je minder last van tijdverlies en heb je eerder resultaat van de doorgevoerde verbeterpunten.
  4. Je zet de concurrent op scherp. Omdat jij alle veranderingen op jouw website goed meet, anticipeer je hier ook sneller op. De concurrent wordt hiermee op scherp gezet omdat hij ziet dat jij je website continue verbetert. Een groter compliment bestaat niet!
  5. Het is gratis. Het gebruik van Google Tag Manager is helemaal gratis. Wie vindt dat nou niet fijn? Ga naar tagmanager.google.com en maak een account aan.

Ben jij enthousiast geworden over het gebruik van Google Tag Manager voor jouw bedrijf, maar wil je hulp bij het opzetten ervan? Neem dan contact met ons op. De marketeers van MarketingKarwei gaan met jou in gesprek, bespreken jouw wensen en helpen bij het opzetten van het GTM-account.