Welke vormen structured data zijn er?
Hoe voeg je structured data toe?
Structured data of schema markup is een stukje code in de HTML van de website waarmee je zoekmachines duidelijk kunt maken wat voor soort content de pagina of website betreft. Het wordt niet alleen gebruikt om zoekmachines meer informatie te bieden maar helpt ook de gebruiker om extra data te verzamelen in de zoekresultaten (SERP). Structured data wordt door grote zoekmachines zoals Google, Bing en en Yahoo gelezen. Hierdoor kunnen zowel de zoekmachine als de gebruikers een website of webpagina beter begrijpen.
Het toevoegen van deze stukjes code zorgt ervoor dat er in de SERP (Search Engine Result Page) meer informatie naar voren komt, zoals: reviews, prijs of vragen en antwoorden. Deze extra data wordt ook wel rich snippets of rich cards genoemd.
Deze rich snippets zorgen ervoor dat jouw zoekresultaten meer opvallen dan de zoekresultaten van concurrenten. Dit resulteert doorgaans in een hogere CTR wat op den duur betere organische posities kan betekenen. Een onderzoek van searchengineland heeft CTR-verhogingen tot 30% gemeten in bepaalde niches door het toevoegen van structured data.
Volgens John Mueller gebruikt Google structured data steeds meer om websites beter te begrijpen.
Het gebruik van structured data is (nog) geen bewezen ranking factor. De verwachting is wel dat het een grotere rol gaat spelen in de toekomst.
Er zijn veel verschillende vormen van structured data. Hieronder zullen we een aantal, veelgebruikte vormen toelichten. Alle structured data vormen zijn te vinden op de officiële website: schema.org.
Wanneer je op zoek gaat naar een recept heb je vaak wat voorkeuren in je hoofd die niet geïncludeerd worden in je initiële zoekopdracht. Je bent bijvoorbeeld op zoek naar een recept dat minder dan een uur kost, of een recept waar weinig calorieën in zitten.
Recepten structured data kan dit soort informatie toevoegen en de SERP verrijken. Als je bijvoorbeeld ‘recept pasta bolognese’ opzoekt krijg je het onderstaande resultaat te zien:
Je kunt specifieke vragen en antwoorden toevoegen op een pagina om meer informatie te bieden aan de gebruiker. Hierdoor kunnen deze vragen en antwoorden onder je artikel verschijnen in de zoekresultaten, zoals hieronder wordt weergegeven.
Door de ‘events structured data’ toe te voegen aan relevante pagina’s kun je evenementen naar voren laten komen in Google. Dit geeft veel relevantie aan een evenement en neemt een groot deel van de zoekresultaten in beslag. Je kunt je voorstellen dat de meeste mensen klikken op een van de bovenste zoekresultaten.
Door het gebruik van de markup ‘product’ kun je veel informatie toevoegen over specifieke producten. Denk hierbij aan het materiaal waarvan het gemaakt is, het gewicht, de breedte, de producten, het sku, de beoordeling, de beoordelaar en nog veel meer.
Hieronder zie je een mooi voorbeeld van hoe Belsimpel product structured data inzet voor het product iPhone 12.
Met de structured data ‘Localbusiness’ geef je meer informatie over jouw bedrijf. Hier vul je bijvoorbeeld je adres, telefoonnummer, e-mailadres en openingstijden in waardoor deze vaker in google naar voren komen (niet te verwarren met Google mijn bedrijf). Localbusiness structured data is gericht op fysieke vestigingen.
Vacatures kunnen ook voorzien worden van structured data. Hier kun je veel informatie meegeven aan de zoekmachines, zoals: Locatie, aantal uren, salaris, functieomschrijving, functie-eisen en nog veel meer. Door het toevoegen van de ‘Jobposting’ structured data kun je terecht komen in Google for Jobs. Probeer maar eens te zoeken op de term ‘Online marketeer + Nijmegen’.
Door video markup toe te voegen kan je video’s naar voren laten komen in de zoekresultaten van Google; mits dit relevant is. Als je op Google opzoekt ‘hoe kook ik rijst’ dan komen er halverwege de pagina 3 video’s naar voren. Hier spreekt beeld natuurlijk meer dan woorden doen, dus het is relevant.
Met een opkomst in belang van het E-A-T principe is het ook belangrijk je auteur pagina of over ons pagina te markeren met de juiste structured data. Hierbij kun je denken aan verschillende soorten structured data: Person schema, organization, Author, ReviewedBy of Citations.
Er zijn nog veel meer vormen van structured data die te gebruiken zijn voor jouw website. Maar, de bovenstaande zijn doorgaans wel de belangrijkste. Bekijk hier de documentatie van Google voor een overzicht van de toe te voegen codes.
Structured data kan je op veel verschillende manieren toevoegen aan je website. De meeste CMS-systemen, zoals WordPress of Magento hebben ingebouwde plugins om structured data toe te voegen aan je pagina’s.
Je kunt structured data op een WordPress website bijvoorbeeld toevoegen met de Yoast plugin, Rankmath plugin of ander plugins zoas WP Rich snippets en Schema App. Voor Magento bestaan er extensies zoals de Google Rich Snippets for magento extensie.
Ook kun je structured data aan specifieke pagina’s toevoegen met gebruik van Google Tag Manager. De onderstaande video omschrijft hoe je deze stukjes codes toevoegt via Google Tag Manager.
Voor het schrijven van structured data codes zijn er diverse talen waarin de code geschreven kan worden. Dit zijn JSON-LD, Microdata en RFDa. Google adviseert om de taal JSON-LD te gebruiken. Zeker voor beginners is het wenselijk om de taal JSON-LD te gebruiken en wij adviseren het advies van Google te volgen.
Als je besloten hebt welke soort structured data je wilt toevoegen aan een pagina kun je navigeren naar www.schema.org. In de zoekbalk kun je zoeken naar het desbetreffende onderwerp. Onderaan deze pagina kun je voorbeeld codes vinden en hier je eigen informatie invullen. Een andere website waar je ‘kant en klare’ codes kunt vinden is: https://jsonld.com/.
Je kunt de code ook genereren met behulp van deze tool: https://technicalseo.com/tools/schema-markup-generator/
Wanneer je een relevante code hebt geschreven met de juiste informatie voor een specifieke pagina kun je deze code testen met behulp van een tool van Google. In deze tool kun je jouw code kopiëren. Google zal dan aangeven of er nog verplichte velden missen of dat er een fout is opgetreden. Wanneer je code goedgekeurd wordt kun je deze op de specifieke webpagina plaatsen.
Als dit hele artikel als hocus pocus in jouw oren klinkt, of je komt er toch niet helemaal uit, dan helpen wij jou graag verder. Als jouw onderneming hulp nodig heeft bij de implementatie van structured data kun je via onderstaande button contact met ons opnemen.