high-tech-high-touch

WAAROM DE WOORDEN HIGH TECH EN HIGH TOUCH EEN GROTE ROL SPELEN IN DE STRATEGIE EN MARKETING VAN JE BEDRIJF

4 min
25-4-2019
Kim

Jarenlang hebben bedrijven zich vooral gefocust op de technologische kant van producten en diensten. Waarin is mijn product of dienst beter dan die van de concurrent? Hoe kan ik mijn producten en diensten nog meer verbeteren zodat ze voldoen aan de nieuwste ontwikkelingen? En hoe ga ik de strijd aan met mijn concurrenten op dit gebied? Dit zijn allemaal vragen die onderdeel waren van de strategie en het marketingaanvalsplan van een bedrijf. Je hebt vast en zeker gemerkt dat het in deze tijd steeds moeilijker is de concurrentiestrijd aan te gaan op dit gebied. Dit is vooral het gevolg van de snelle veranderingen binnen onze samenleving en de gave die bedrijven hebben om deze veranderingen razendsnel door te voeren. Hierdoor is het lastig om altijd 100% vernieuwend en ‘anders te zijn’ dan anderen. Hoe ga je dan toch deze concurrentiestrijd aan? Daar komt de menselijkheid van een product of dienst om de hoek kijken, ofwel het fenomeen high tech high touch. Lees snel verder wat dit betekent en waarom dit belangrijk is voor de marketing van jouw bedrijf.

High tech en high touch, wat betekent het?

Er is een groeiende tegenstelling ontstaan tussen dominanter wordende en snel veranderende technologie én de menselijke behoefte aan echt contact. Het verschil tussen deze high tech en high touch bepaalt de manier waarop je als bedrijf de concurrentiestrijd aan wilt gaan met andere bedrijven. Hoe je ervoor gaat zorgen dat je ‘anders’ bent dan de concurrent. Gerd Leonhard gelooft in het cruciale verschil tussen bedrijven die zich voornamelijk richten op high tech en bedrijven die zich voornamelijk richten op high touch. Wat is dit verschil nu precies?

High tech

High tech bedrijven worden ook wel technologie bedrijven genoemd. Zij richten zich volledig op de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van het product of de dienst die ze aanbieden. Ze concurreren op productniveau. Voortdurend zijn zij bezig om hun producten en diensten aan te passen zodat ze altijd het meest vernieuwend zijn en over de allernieuwste technologie beschikken. Zoals hierboven uitgelegd is concurreren op dit onderdeel steeds lastiger. Hierbij is het nodig om veel geld te investeren in het product of de dienst om voortdurend de nieuwste te blijven. Dit is een continu proces, aangezien veel bedrijven zich ook razendsnel aanpassen aan deze ontwikkelingen. Een voorbeeld is Samsung. Samsung wil voortdurend nieuwere telefoons ontwikkelen. Ze concurreren op het gebied van technologie omdat ze zich in hun uitingen volledig richten op de nieuwste specificaties van hun smartphones. Zij investeren dan ook veel geld in het zoeken naar manieren om smartphones nog beter, sneller en mooier te maken.

High touch

In deze tijd sta je als bedrijf dan ook veel sterker wanneer je concurreert op menselijk niveau ofwel je richten op high touch. Vooral omdat er vanuit (potentiële) klanten steeds meer behoefte is aan dit niveau. Hiermee ga je het verschil maken. Het draait vooral om menselijke interactie, inspelen op de klantbehoefte, de menselijkheid van een bedrijf laten zien en alles persoonlijk maken. Apple staat bekend om de human touch benadering met de slogan ‘think different’. Ze richten zich volledig op bepaalde soorten mensen in al hun uitingen. Ze maken smartphones menselijk en proberen daarmee de concurrentiestrijd te winnen in plaats van te vertellen hoe goed de telefoon is op technisch gebied.

Waarom dit verschil zo belangrijk is? Dat legt Gerd Leonhard heel eenvoudig uit in het volgende filmpje:

Hieronder is deze tegenstelling in kaart gebracht met behulp van een grafiek. Je kunt jouw bedrijf een plaats geven binnen deze grafiek. Wij hebben MarketingKarwei ook een plaats gegeven, waarvan wij denken dat we daar op dit moment staan. Bedenk voor jezelf: waar staat jouw bedrijf nu?

Waarom is het belangrijk te weten of mijn bedrijf zich richt op high tech of high touch? 

Dit is belangrijk voor het vervolg! Want het is niet alleen goed om te beseffen waar je bedrijf nu staat, nog belangrijker is de vraag ‘waar wil je naartoe’? Wil je op dit niveau blijven concurreren, wil je toch meer de andere kant op of misschien een combinatie van beiden? Wanneer deze vragen beantwoord zijn, kun je op basis hiervan de strategie van je bedrijf bepalen. Deze antwoorden zijn namelijk cruciaal voor de focus en richting die je opgaat. Zonder duidelijke focus is er geen effectieve strategie en dat betekent ook geen duidelijk marketing aanvalsplan. Dit samenspel zorgt voor meer leads, meer aanvragen en zichtbaar resultaat.

Kun jij hier hulp bij gebruiken? 

Wij helpen je! We weten als geen ander hoe belangrijk dit samenspel is. Deze focus gaat ervoor zorgen dat iedereen binnen je bedrijf weet waar het bedrijf voor staat én hoe dit naar buiten gecommuniceerd wordt. Op deze manier wordt het eenvoudiger om de concurrentiestrijd te winnen. We helpen je met het bepalen van deze focus en we stellen samen de strategie vast die hierbij past. Naar aanleiding van deze strategie maken we een marketingplan wat gaat helpen de dromen van jou als ondernemer  waar te maken.

Wil je het bovenstaande nog kort samengevat horen? Bekijk dan onderstaande video: