employer brand

In 5 stappen een ijzersterk employer brand voor jouw it bedrijf

Een sterk employer brand, ook wel werkgeversmerk, is cruciaal voor het vinden van personeel. In Nederland neemt de schaarste in personeel steeds meer toe. Binnen de IT branche is de vraag naar personeel veel groter dan het aanbod. De volgende statements maken dit duidelijk:

  • 4 op de 10 IT bedrijven kunnen hun activiteiten niet uitbreiden door een tekort aan werknemers
  • Per actieve baanzoeker (junior) staan er 25 vacatures open
  • Per actieve baanzoeker (medior) staan er 15 vacatures open
  • Per actieve baanzoeker (senior) staat er 1 vacature open
  • Meer dan 1 op de 3 IT starters gaat werken in een andere sector dan IT

 

Employer branding schaarste IT markt

(Bron: Sterksen IT Labour market monitor)

Alleen afwachten tot er een actieve baanzoeker op de vacature terecht komt, is dus in veel gevallen onvoldoende. Het is belangrijk dat jouw bedrijf boven de concurrenten uit springt. Hoe je dat doet? Door onder andere een sterk werkgeversmerk op te bouwen of passief zoekenden actief te gaan benaderen. In dit artikel vertellen we je meer over de vijf stappen voor het opbouwen en behouden van een sterk werkgeversmerk. De voordelen van een sterk werkgeversmerk zijn:

  • Middel om talent aan te trekken en te behouden
  • Minder verloop
  • Beter kandidaten

Deze drie zorgen weer voor het beter functioneren van jouw bedrijf en het behalen van de bedrijfsdoelstellingen. 

De vijf stappen voor het opbouwen en behouden van jouw werkgeversmerk

 

1.      Bepaal de huidige situatie

Allereerst is het belangrijk om te onderzoeken hoe het werkgeversmerk er nu voor staat. De huidige en oud-werknemers weten als de beste hoe jouw IT bedrijf als werkgever is. Voor andere potentiële toekomstige werknemers zijn meningen van (oud)personeel dan ook van groot belang. Ga eens op internet op zoek naar recensies van oud-werknemers. Kijk wat er wordt geschreven over jouw IT bedrijf, in het mom van werkgeverschap. Verzamel zo veel mogelijk informatie en ga op zoek naar overeenkomsten.

Betrek ook je huidige personeel! Houdt enquêtes onder je personeel om te kijken hoe tevreden ze zijn en wat ze vinden van jou als werkgever. Analyseer ook deze gegevens en houdt ze naast de resultaten uit het internetonderzoek. Op deze manier krijg je een goed beeld van jouw huidige werkgeversmerk.

Tip: maak de enquête anoniem en benadruk dit ook. Op deze manier krijg je een eerlijk beeld van het werkgeversmerk en geen sociaal wenselijke antwoorden.

Wil jij hulp bij het in kaart brengen van jouw huidige werkgeversmerk? 

Ik wil mijn werkgeversmerk in kaart brengen 

 

2.      Bepaal het gewenste werkgeversmerk

Zodra je weet wat het huidige werkgeversmerk van jouw IT bedrijf is, ga je bepalen waar je naar toe wilt. Hier bepaal je de strategie van jouw employer brand. Hiervoor is het belangrijk dat je als uitgangspunt de why, how, what van het bedrijf neemt. Dit geeft namelijk aan wat jouw bedrijf anders maakt dan andere bedrijven. Juist door dit overduidelijk terug te laten komen, trek je ook potentiële werknemers aan die hierdoor worden gemotiveerd. Wanneer de visie van een bedrijf en die van de werknemers overeenkomen dan zorgt dit voor gemotiveerde werknemers.  

Tip: meer weten over why, how, what? Wij hebben een blog geschreven die precies uitlegt wat de kracht is van een goede why, how, what, deze blog lees je hier.

Op basis van de why, how, what ga je bepalen wat je wél wilt uitstralen met jouw bedrijf en in hoeverre dit overeenkomt met het werkgeversmerk dat het bedrijf momenteel heeft. Kijk waar de verschillen zitten en bedenk hoe je dit kunt aanpassen.

 

3.      Zorg voor een sterke employer value proposition (werkgeverswaarde)

Nadat je het gewenste werkgeversmerk hebt bepaald, kun je aan de slag met de employer value proposition (EVP). Dit is ookwel jouw werkgeverswaarde, hierin maak je duidelijk waarom een kandidaat juist voor jouw bedrijf als werkgever wil kiezen. Denk hierbij niet alleen aan de algemene zaken zoals salaris, maar ook wat het bedrijf voor een werknemer uniek maakt. Wanneer je een goed salaris biedt is dit zeker ook het noemen waard, maar probeer je ook hier weer te onderscheiden van andere bedrijven.

Daarnaast is het ook erg belangrijk dat je je verdiept in de doelgroep. Er zijn verschillende onderzoeken gedaan naar wat mensen binnen een bepaalde doelgroep belangrijk vinden in een functie of werkgever. Een doelgroep kan bijvoorbeeld zijn: mensen met een IT-functie. Om een voorbeeld te noemen: stel jouw bedrijf biedt veel opleidingsmogelijkheden en je benoemt dit in je werkgeverswaarde, dan betekent dit niet direct dat dit de juiste doelgroep aantrekt. Uit onderzoek is gebleken dat mensen in verschillende functiegroepen ook verschillende voorkeuren hebben. Betrek juist die dingen die de doelgroep belangrijk vindt in jouw werkgeverswaarde. 

employer brand bedrijf

 

4.      Implementeer jouw employer brand

Nadat ook de EVP is gevonden, ga je aan de slag met het implementeren van het nieuwe of aangepaste werkgeversmerk van jouw IT bedrijf. Schrijf hiervoor een duidelijk plan waarin je beschrijft wat en in welk tijdsbestek je bepaalde zaken wilt implementeren.

In deze stap zijn twee dingen erg belangrijk. Allereerst is het heel belangrijk dat je de employer brand zowel intern implementeert als ook naar buiten presenteert. Dit doe je door jouw werkgeversmerk op verschillende kanalen te tonen. Denk hierbij aan een (werken-bij) website, Facebook, Instagram enzovoort. Een aantal voorbeelden:

  • Plaats jouw werkgeverswaarde online
  • Een werken bij filmpje. Je bekijkt een goed voorbeeld hier
  • Foto’s van tevreden medewerkers. Het liefste natuurlijk in combinatie met een typisch kenmerk van jouw employer brand. Bijvoorbeeld als opleidingsmogelijkheden een belangrijk onderdeel is, plaats je een foto van een medewerker die een nieuwe opleiding binnen het bedrijf heeft behaald.
  • Recensies/ statements van medewerkers. Tijdens het medewerkers-tevredenheidsonderzoek heb je wellicht mooie complimenten ontvangen van jouw IT medewerkers. hier mag je trots op zijn en deze zouden wij ook zeker delen!

Heb jij hulp nodig met het presenteren van jouw werkgeversmerk? Onze marketeers helpen jou hier graag een handje mee. 

Zin in een sparringssessie?    

Daarnaast is het heel belangrijk dat jij de employer brand op de juiste manier implementeert binnen jouw bedrijf. Implementeer het niet alleen van bovenaf, maar neem ook écht de medewerkers mee. Alleen wanneer zij jouw ideeën terugzien en écht voelen, dan bouw je een sterk employer brand op. Dit kan je doen door medewerkers te laten meedenken en te betrekken bij de implementatie.

 

5.      Evalueer en stel jouw employer brand bij

Nadat het plan is geïmplementeerd en het werkgeversmerk staat, is het belangrijk dat je deze minimaal een keer per jaar evalueert en waar nodig bijstelt. Dit doe je door stap 1 nog eens uit te voeren. Kijk wat de huidige situatie is en of deze overeenkomt met het employer brand die je voor ogen had. Ben je nog niet op het juiste niveau, bekijk dan wat er nog nodig is om wel tot het gewenste resultaat komen. Hierbij is het weer heel belangrijk dat jij jouw medewerkers meeneemt. Zij weten wellicht beter waar het verschil in zit en hoe dit aangepast kan worden.

Daarnaast kan het ook zijn dat er iets in de ‘’why, how, what’’ van jouw IT bedrijf is veranderd. Zoals benoemd is het heel belangrijk dat de employer brand aansluit bij het gewone merk en de strategie. Veranderd iets in jouw strategie? Dan kan het zijn dat dit ook gevolgen heeft voor jouw employer brand. In dat geval stel je deze bij zodat jouw merk en werkgeversmerk weer goed hand in hand gaan.

 

Wil jij met jouw IT bedrijf het werkgeversmerk opbouwen of aanpassen? En kan je daar wel wat hulp bij gebruiken? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je met het neerzetten van een sterk werkgeversmerk om zo jouw bedrijf te laten groeien!