Influencer marketing staat in volle bloei en is tegenwoordig niet meer weg te denken uit de marketingplannen. Maar wat is influencer marketing precies? Het is een vorm van marketing waarbij een persoon of groep mensen wordt ingezet om een boodschap over te brengen naar een specifieke doelgroep. Ik zie je denken, dat zijn toch mensen die vaak op reis gaan, cocktails drinken, gratis kleren krijgen en daar ook nog eens veel geld mee verdienen? Als je het zwart/wit beschrijft, dan heb je gelijk, maar er zijn meerdere manieren waarop je deze vorm van marketing in kan zetten. Lees hieronder verder hoe jij influencer marketing kan inzetten voor jouw bedrijf.
Influencers zijn ‘bekende personen’ en hebben een groot bereik op hun social media kanalen. Ze passen bij je merk en dragen hun boodschap uit naar de juiste doelgroep. Het is daarbij wel cruciaal om criteria op te stellen voor de influencers. Het zijn namelijk ook mensen die content creëren voor jouw bedrijf. Deze content moet wel aanslaan bij de doelgroep. De reden dat influencers enorm waardevol kunnen zijn voor je bedrijf is omdat ze betrouwbaar en geloofwaardig zijn. Denk bijvoorbeeld aan het merk Ballr. Zij hebben hun succes (mede) te danken aan het inzetten van influencers. Volgers zien influencers namelijk als een voorbeeldfiguur en willen daarbij horen. Je kunt je merk of bedrijf zelf authentiek maken door het veelvuldig inzetten van dezelfde influencer. Hij of zij wordt het gezicht van het merk. Je creëert een band met je publiek.
Naast dat influencer marketing erg populair is in de B2C markt, komt de trend ook steeds meer door in de B2B markt. Op dit moment zijn nog relatief weinig B2B bedrijven bezig met de inzet van invloedrijke personen. Blijf je concurrenten voor en neem influencer marketing mee in het jaarplan van 2019. Hieronder geven wij 4 tips om te zorgen dat dit een succes wordt:
De ‘grote, bekende’ influencers hebben meestal meer dan 100.000 volgers op hun social media kanalen. Dit betekent dat zij een heel groot bereik hebben. De opkomende influencers hebben logischerwijs een stuk minder volgers en daarbij een minder groot bereik. Maar waarom gaat onze voorkeur dan toch uit naar de opkomende en ‘kleinere’ influencers? Zij richten zich meestal op een nichemarkt en bereiken daarmee een specifieke doelgroep. Bij de ‘grote’ influencers zit er meestal een management tussen en heb je geen direct contact met de persoon. Hierdoor bouw je geen band op en kan het voorkomen dat het alleen maar draait om keiharde euro’s. Dit is natuurlijk het allerlaatste wat je wilt. De kans dat de doelgroep dit ziet en vindt dat de invloedrijke persoon niet bij het merk past is op deze manier vrij groot. Het gevolg is dat de doelgroep twijfelt over de oprechtheid, waardoor er een kans is dat het vertrouwen in zowel de influencer als het bedrijf afneemt. Bij het kiezen van een persoon is het heel belangrijk dat hij of zij bij het merk past. De marketeers van MarketingKarwei geven dan ook prioriteit aan personen die relevant zijn voor het bedrijf in plaats van voor een mega-influencer met veel bereik. Een ander pluspunt van opkomende influencers is dat de prijs een stuk lager ligt. Zeker voor opkomende bedrijven is het daarom heel aantrekkelijk om met deze personen in zee te gaan.
Natuurlijk kan dat, heel graag zelfs! We gaan met je in gesprek en we bespreken het doel. We leren het bedrijf kennen waarna we geschikte personen gaan zoeken. Ben je enthousiast geworden over influencer marketing en wil je dit gaan toevoegen in de marketing strategie van jouw bedrijf? Grijp je kans en neem contact met ons op!