Dit jaar betrad Amazon de Nederlandse markt. Amazon verkoopt duizenden producten aan een miljoenen publiek in heel Europa. Momenteel wordt meer dan de helft van de verkopen op Amazon wereldwijd aangeboden door externe aanbieders. Externe verkopers zijn onafhankelijke verkopers die producten aanbieden. De kans dat er producten tussen zitten die jij ook verkoopt is groot. Omdat Amazon pas sinds maart 2020 actief is in Nederland, is het lastig om nu al precies aan te geven wat de invloed is per branche. Wat ons wel opvalt, zijn de volgende punten:
Nog niet zo heel lang geleden betrad Amazon de Nederlandse markt. Toch scoort Amazon al hoog in de rankings van Tweakers Pricewatch. Tweakers Pricewatch is een prijsvergelijker van meer dan 3.000 websites voor consumentenelektronica. Dit doen zij op basis van ruim 1 miljoen producten en 2,5 miljoen prijzen. Een prestatie waaruit blijkt dat Amazon consumenten kan bedienen met de laagste prijs of de beste gebruikservaring.
Bron: https://tweakers.net/pricewatch/1472546/asus-rog-zephyrus-m-gu502gv-az037t.html
Via Amazon krijgen Nederlanders toegang tot de Europese markt. Dat betekent dus ook dat zij gemakkelijk spullen kunnen kopen van bedrijven uit bijvoorbeeld Duitsland of Frankrijk. Het aanbod van producten is dus veel groter geworden. Hierdoor is het belangrijk dat fysieke winkels zich nog meer gaan onderscheiden van webwinkels. Afgelopen decennium is het aantal fysieke winkels al gedaald met ruim 11%. De afname van het aantal fysieke winkels is niet verrassend gezien de verdere groei van het online winkelen. Het aantal Nederlanders dat online aankopen doet blijft namelijk stijgen. Zo kocht in 2019 79% van de Nederlanders van 12 jaar of ouder iets via internet, in 2012 was dat 64%.
Dat veel bedrijven zullen merken dat Amazon voet heeft gezet in Nederland is duidelijk. Maar gaat het Amazon alleen om e-commerce in de Nederlandse markt? Nee, de plannen van Amazon zijn vele malen groter. Amazon wil de eerste aanbieder van cloud- en streamingdiensten zijn waar mensen in de toekomst aan denken. Retail zou voor Amazon een middel zijn om dat doel te bereiken. Zo streeft het bedrijf naar een positie van marktleider met:
Amazon Web Services, de aanbieder van cloudiensten, zou met 13% van de omzet zelfs al goed zijn voor 65% van de winst van Amazon. De invloed op van Amazon is dus veel groter dan gedacht. Wil jij daar als groothandelaar juist op inspelen? Plan dan een kennismaking met ons in; fysiek bij jou of video aan video call.