LinkedIn groeit hard in Nederland. Inmiddels maken zo’n 7 miljoen Nederlanders gebruik van LinkedIn. Maar de manier waarop mensen LinkedIn gebruiken, verschilt behoorlijk… Velen gebruiken het om te ‘gluren’ op de digitale cv’s van collega’s en klanten. Ook wordt het veel ingezet door ‘headhunters’ of in de voorbereidingen van sollicitanten. Waar LinkedIn minder vaak voor ingezet wordt, is het genereren van nieuwe klantafspraken voor de commerciële buitendienst. Een superkans voor jou en je buitendienst. LinkedIn is daar juíst heel erg geschikt voor! De excuusjes om LinkedIn daar niet voor te gebruiken zijn ons allemaal bekend. We hebben er zelfs een top 3 van gemaakt:
Herkenbaar? Dat dachten we al. Het resultaat komt je dan ook bekend voor: te weinig nieuwe klantafspraken, lege agenda’s van vertegenwoordigers, onvoldoende nieuwe klanten en te weinig omzet vanuit nieuwe klanten.
In dit artikel weerleggen we deze ‘top 3’ en vertellen we je hoe de buitendienst wél aan meer klantafspraken via LinkedIn komt. Want:
Met de onderstaande 5 stappen laten wij je zien hoe de buitendienst zelf met de gratis versie van LinkedIn veel nieuwe klantafspraken maakt, zonder dat dat veel tijd kost.
Ik gebruik in dit voorbeeld ‘facilitair manager zorg’ en kom in mijn eigen netwerk maar één “facilitair manager zorg” tegen. Dat is echter geen enkel probleem. Zoals gezegd: alles draait om de connecties van de mensen in jouw ‘vriendenlijst’.
Klik vervolgens op ‘Alle filters’.
Hier kan je via allerlei filters je zoekwens zo ingewikkeld maken als je wilt, maar je hebt aan drie criteria genoeg:
Je zult zien dat je via je eerste- en tweedegraads netwerk aardig wat facilitair managers in de zorg kent. Je ziet ook direct wie van jouw connecties je kan introduceren bij de desbetreffende manager: de ‘gezamenlijke kennis’. Deze ‘gezamenlijke kennis’ komt goed van pas in Stap 5.
Dit is de stap waar je daadwerkelijk contact gaat leggen met mensen waar je een afspraak mee wilt maken. Hierbij heb je twee opties:
Zelf gebruiken we eigenlijk altijd de tweede optie omdat deze optie veel persoonlijker en ‘warmer’ is. En een vleugje warmte: dat is best prettig bij ‘acquisitie’. ? Zo: nu heb je hét stappenplan om ervoor te zorgen dat de buitendienst meer nieuwe klantafspraken via LinkedIn maakt. Je kunt dus zelf direct aan de slag.
Wil jij je buitendienstmedewerkers enthousiasmeren voor het gebruik van LinkedIn? Bel ons dan! Met onze super praktische training scoort jouw buitendienst gegarandeerd meer nieuwe afspraken!
Tijdens deze training:
De training is extreem praktisch. Stel dat jij er 2 goede klantafspraken uithaalt, dan verdien jij de kosten voor de training dezelfde dag nog terug!